Skogsnyheter

Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

22 inlägg 13473 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602466 Å hur har det gått med Torbjörns tester av denna (och andra) batterisåg(ar)? Torbjörn Johnsen - Dagens bild

Edit: länk
/Niklas

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603816 Jag lovade skriva efter jag testat sågen.
Jag provade sågen för en dryg månad sedan, men dock inte så mycket som jag hade önskat. Så jag har inte någon "full bild" av sågen ännu men jag skriver de intryck jag fick.

Testet började med att jag glömt kolla laddningen på batteriet så när jag skulle såga var batteriet slut. Och då var det ju inte bara att tanka och köra vidare utan då fick jag sätta batteriet i laddning och ta bensinsågen istället. Och när batteriet var laddat var jobbet klart. Slutsatts: När man kör med batteri får man tänka på annat sätt och se till att ladda batteri kvällen innan.

Sen fick jag testat sågen bättre och följande intryck fick jag:
1. Riktigt bra kapförmåga. Snabb kedja som gick bra att både kvista (gran) med och kapa med. Riktigt bra.
2. En elmotor är mer "av-på" än en bensinare. När man kapar med bensinsåg trycker man tills man får den där balansen så motorn går ner lite i varv men ändå fortsätter skära maximalt. Med batterisåg tryckte jag för att hitta det men då stannade kedjan. Alltså svårt att hitta "dragläget" eller vad man ska säga.
3. Spärren mot ofrivilligt gaspådrag sitter som en knapp på vänster sida om handtaget så man måste trycka in den med tummen för att kunna gasa. Det är riktigt dåligt. När man jobbar som arborist eller kapar ved eller liknande är det inget problem. Då jobbar man lite så här "nu ska jag kapa av denna grenen, tryck på knappen och kapa av". Men när man jobbar i skogen och kvistar så tänker man ju inte kvist för kvist utan sågen "bara sågar och flyter fram". Då märkte jag flera gånger att jag inte kunde gasa eftersom inte knappen var inne. Det är framför allt när man lägger ner sågen och gasar med tummen, då funkar det inte. Man kan inte både gasa med tummen och trycka på knappen med tummen.

Hade det inte varit för denna knapp hade jag nog köpt sågen redan. Nu tvekar jag lite. Det är en mycket bra såg, men knappen stör mig.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603825 Tack för recensionen! :-bd Bra att du påpekade vikten att ha batteriet laddat. Hur lång tid tog det att ladda batteriet?

Synd att spärren mot ofrivilligt gaspådrag är placerad på sidan. Vore väl bättre att den spärren satt på handtagets ovansida?

Hur var vibrationerna? Enligt spec ligger de lite väl högt, tycker jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603830 Jag testade inte så länge att jag tänkte på vibrationerna. Jag har inte någon tid på laddningen av batteriet men det går "ganska fort", gissar på 45 min.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603840 Ok!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

brassel  
#604004 Tack för recensionen från mig med.
Tycker det också är synd att Stihl bara har spärr för ofrivilligt gaspådrag på sidan.
När jag hade deras MSA 200 stördes jag också av det när jag kvistade.
Däremot verkar det som för åtm mig att deras batterier sitter mer skyddat än på Husqvarnas.
Lyckats få spricker på ytterhöljet på båda mina Hq-batterier (ett 300 och 200)...

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604397 Stihl själva säger ju att MSA 220 är likvärdig MS 201 i prestanda. Ni som testat, stämmer Stihls påstående?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).