tis 24 dec 2019, 18:41#602544
Idag på självaste Julafton så har jag öppnat mitt paket från Skogsforums tävling, paketet kunde jag hämta i Boden redan på fredagen, så det var en del funderande över om jag kunde vänta med att öppna det, men så blev det!
Det är en Stor skogsyxa från Gränsfors Bruk, en proffsyxa för den som vill arbeta i skogen på traditionellt sätt.
Idealisk för att kvista ett fällt träd.
Yxan är med skaft 64 cm lång och väger 1,2 kg. Eggskydd av läder samt den lilla Yxboken som även syns i bild.
Gränsfors Bruk ligger i norra Hälsingland men tyvärr har jag ej ännu gjort något studiebesök där, väl tänkt att jag skulle köpa mig en sådan yxa men det hade ännu ej blivit av, så denna vinsten passar som hand i handsken.
Har sysslat med vedröjning av 30 årig björk och gran efter att kylan slog till i höst, det var bråttom för snön brukar ofta snabbt bli så djup att det blir för tungt att gå, så jag tänkte jag bara fäller ut så får jag kvista till våren när det börjar tina fram.
Har tänkt att det skulle bli enklast och lättsammast med yxa då det är rätt slanka glasbjörkar och granar, de har avsiktligt lämnats för tätt vid röjning för senare vedtag och för att minska risken för stubbskott. Det har faktiskt fungerat perfekt, ej kunnat finna ett enda stubbskott av björk på flera ha som jag röjt där för ca 8 år sedan.
Så många tack till Skogsforum för den fina och väl passande vinsten.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680