Föryngring

Ett måste att avvinga frön?

52 inlägg 19954 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

halvproffs  
#601771 Den där frökannan såg ut som min men hur fungerar den?

Arevo
Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601772 Ingen som prövat lärkfrön. Jag har med viss möda lyckats klänga några som legat runt ett år i frysen. Nu när jag försöker få dem att gro märker jag att vingarna sitter ganska fast och inte heller har de börjat gro.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Tonyfrånurskogen  
#601777 Va kottarna färdigutvecklade när du frös in dom? Jag tror man ska klänga dom och sedan frysa in fröerna.
Jag tror att bästa tiden att plocka kottar av gran och tall är vinter när man sågar för att inte ta dom för tidigt.
Lärkar kanske har lite annan mognadsprosses? Men om man har lärk kan man ju studera när dom ändrar färg och när dom börjar öppna sig naturligt och släpper fröna.
Är lärken kanske ett träd som vill ha skogsbränder för att klänga? Och då svåra att klänga hemma?

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Skogspodden  
#601840
halvproffs skrev:Den där frökannan såg ut som min men hur fungerar den?


Man fyller kannan med frö och sedan kan man ställa in hur många man ska få i varje "sådd". Spänn fast kannan i bältet och med hjälp av handen så trycker du in spaken eller mekanismen och drar den i sidled samtidigt som du har handen under. Då faller det ut ett antal frö, kanske 15 st eller 20, beroende på vad du ställt in den på. Fröna lägger sig i ett litet hålrum och faller ut när du för mekanismen åt sidan. Jag tror Bosse har en på sig i filmen, kika vid 4 minuter. Syns inte jättetydligt, kannan är lite bakom honom. Jag kan visa tydligare med en liten film när jag är i Bergslagen nästa gång om du vill. Säg till så fixar jag det.

Hälsningar
Per

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

halvproffs  
#601841 Ja tack! Jättegärna det. Ska ta och putsa upp min så den blir fin också.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Skogspodden  
#601842 OK, jag gör en liten film när jag är där nästa gång, det blir i början på januari. 👍

Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601939 Såddkanna som ses i följande artikel har jag nyttjat flitigt för 30 år sen. Cylindern är ca 3-4 cm i diameter så hela såddkannan ryms i byxfickan.
https://www.yumpu.com/sv/document/read/ ... rgsten-/45 Precis som det står köpte man dessa på SKOGMA.
Man klämmer ihop handtagen och det kommer ner frön i näven. Det går att justera frömängden. 20-30 frön vet jag inte vad den menar som skriver så. Är det grobarhet över 70% så ska man inte så mer än 6-10 frön.
1576951623_img_2811.jpg
. Detta är sått för 30 år sen på en riktig norrlandsmark, hög höjd medel 550 möh. Röjt en gång. 30ha.
Jag har dels sått i markberett. Det ska vara färskt med must kvar helst. Man drar en kick med kängan, tar en kläm frön och sprider med näven i och ikring där man rört om. Man ska "sprida risken" och inte strö alla på samma kvadratdecimeter. Normal kommer det upp 1-5 i samma grop. Det sker en självgallring genom att en eller två/tre dominerar. Men man får räkna med att plantröja om man ska gå på optimering.
Har även sått genom att dra bort förna och luckra med tre-klo-redskap. Det redskap man köper duger inte i omarkberett utan då har jag gjort kraftigare av armeringsjärn.

Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

marcus1  
#602133 Jag brukar lägga kottarna i växthuset i takrännor på våren.
Fördelen är att det inte blåser i växthuset men solen värmer och kottarna klängs på några dagar, sedan plockar jag bort dem vartefter och lägger dem i ett ämbar med lock ock skakar om så fröna lossnar.
Jag tycker det är väldigt effektiv metod mycket bättre än pannrummet har prövat med både tall och gran.

Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602157
Tonyfrånurskogen skrev:Va kottarna färdigutvecklade när du frös in dom? Jag tror man ska klänga dom och sedan frysa in fröerna.


Ja de var färdigutvecklade. Vet inte om det gör någon skillnad att frysa kottarna mot att först klänga.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Tonyfrånurskogen  
#602238 Mina fröer gror fint men dom som inte släpper sina vingar går upp i brygga
1577090736_20191223_084212.jpg

Andra fröer går det bättre för där vingen lossat naturligt av fukten.
Jag skulle tro att det funkar bra i naturen då vingen troligen alltid landar uppåt mellan mossa och grässtrån. Vid sådd och speciellt vid myllning kan fröet hamna åt vilket håll som helst och då är det nog bra om det inte finns vingar kvar.

Här är det ett frö som rest sig ordentligt :-bd
1577090746_20191223_084155.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Skogspodden  
#602263 I samband med att jag tog fram Skogspoddens såddrör förra vintern så skrev jag en text om hur vi jobbar med sådd (jag har tillverkat ca 10 stycken rör, mest för att testa som prototyp, och nu letar jag efter någon som är intresserad av ett samarbete så vi kan börja tillverka röret). Jag delar med mig av texten om hur vi jobbar med sådd, den kan kanske ge lite idéer eller inspiration till sådd.

"Lite allmänt om sådd
När det gäller sådd finns det två metoder. Ytsådd, då man lägger fröna på marken och myllsådd, då man gör en mikropreparering och myllar fröet, dvs lägger ett mycket tunt lager humus över fröet. Myllsådd är effektivare med en högre groningsprocent men tar betydligt längre tid och är jobbigare. Fördelen med ytsådd är att det går snabbt och är enkelt. Vid besvärliga förhållande kanske man ytsår en hektar per dag och om det är bra förhållande två, kanske upp till tre hektar/dag. Texten nedan handlar enbart om ytsådd.

Vår vanliga beskogningsmetod på Gusselborg i Bergslagen är att vi planterar gran och ytsår tall mellan plantorna. Ibland blandar vi in lite granfrö också, kanske 15 %. Oftast lämnar vi också kvar 40-50 frötallar/hektar. Om vi sår utan att plantera gran ökar vi andelen granfrö. Vi markbereder nästan alltid och det gör vi med harv. Försök få en så grund markberedning som möjligt, idealet är när det är en blandning av humus och blekjord i dagen. Man vill inte ned i rostjorden, där får man uppfrysning av fröna. Förr planterade vi granen med 2 meters mellanrum, dvs 2500 gran/hektar men på senare tid har vi ökat avståndet till 4 meter, det ger 1250 gran/hektar. Men här tycker jag ståndorten får påverka hur mycket gran man planterar, ju bördigare desto mera gran. Så vi brukar variera över hygget, beroende på ståndortsindex. Börja med plantera granen, sedan så tall (ev med lite granfrö i). Räkna med 300 gram frö/hektar. 300 gram är ca 51 000 frön (ca 170 000 frön/kg) och om vi har markberett med harv har vi ca 5 000 meter harvfåra/hektar, dvs. i genomsnitt ska vi ha 10 frön/meter harvfåra. Men i praktiken är detta kanske inte optimalt, man vill inte så för nära de planterade granarna och alla platser är inte lämpliga för sådd. Fördelen med att så manuellt jämfört med via maskin är ju att man väljer de bästa platserna. Vi brukar se ut de bästa platserna mellan granarna och där släpper vi ned ett antal frön. Om vi har 4 meter mellan granarna så sikta på runt 40 frön mellan granarna men fördelat där förhållandena ser bra ut. Man är ju inte heller låst att bara så i harvfåran utan man kan ju lätt så lite bredvid också. Utmaningen vid sådd är ofta att se var man varit någonstans så man inte dubbelsår eller missar några fåror. Vi brukar antingen använda oss av blåfärgade lecakulor som vi har i fickan och slänger ned där vi varit lite då och då eller så har vi en orange sprayburk i ett hölster och så sprayar vi lite då och då så man tydligt ser var man sått. Spraya på stubbar och andra höga punkter. Det går ju också att märka ut med band var man varit. Redan efter tre veckor, vid bra förhållanden, brukar man se plantorna tydligt efter sådd.

Om marken är ytfuktig och lämpar sig för självföryngring utan markberedning så brukar vi så direkt utan någon markberedning. Det kan t ex vara en mark som består av fuktig vitmossa. Utmaning då är att hålla en bra linje när man sår. Man kan spraya i marken eller använda sig av en walktax, en apparat för avståndsmätning där man drar ut en tunn bomullstråd så man ser var man gått, ungefär som Hans och Greta gjorde.
"

Hälsningar
Per

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

ANDERS R  
#692369 Intressant tråd! Jag plockade kottar från omkullblåsta frötallar i höstas, det var dock dåligt med kottar på dem och jag har inte gjort något med dem än. Idag när jag gick på ett elljusspår i tallskog låg det mycket tallkottar som inte såg ut att ha legat allt för länge. De var täta och hårda, går sådana nedfallna kottar att använda? Är det för sent att ta reda på kottar nu? Jag hade en påse i fickan så jag plockade med ett 30-tal och ska försöka klänga dem och göra stickprov om de gror.

Avatar Fallback

Re: Ett måste att avvinga frön?

Fixaren1  
#692390 Jag har ingen erfarenhet av sådd men vill lära mig. Det verkar vara pyssligt att dosera lagom mängd frö. Skulle man inte kunna blanda en given mängd frö med jord i tex cementblandare. Sedan gå med hink och liten trädgårdsspade och dosera. Eftersom man vet mängden frö i en given mängd jord kan man avgöra hur stor yta som den fröblandade jorden ska räcka till. Lättmyllning får man på köpet. Inga problem att så i vare sig regn eller blåst heller.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

ANDERS R  
#692423 Jag har inte heller någon erfarenhet av sådd, men intresset har väckts när man kollat på skogspodden. Haft stora problem med vindfäll och barkborr och blandskog har klarat sig bättre. Vi har planterat gran på två kalhyggen för några år sen så jag hoppas kunna få i lite mer tall där innan det blir för sent. Din idé att blanda fröna i jord känns väl som ett sätt att göra det på, har gjort liknande när jag sått gräsfrö på småytor och det har tagit sig fort och bra, så kanske kan testa den varianten på några ställen, annars har jag tänkt riva med hacka och strö i frön manuellt.

Användarvisningsbild

Re: Ett måste att avvinga frön?

Emanuel90  
#692483 Vad ska du så fröna i när det är flera år sen markberedning? Tror du tallarna hinner ikapp granen när dom kommer så långt efter? Jag hade nog satsat på barrotsplantor för att få in tall bland granarna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).