sön 15 dec 2019, 16:50#600751
Krokmark skrev:Kristoffer D skrev:Krokmark skrev:Problemet är bara att det inte finns någon i närheten som har något bogsera eller som går hyra in.
Har så smått börjat titta på bogserad sladd men tycker de blir långa så är rädd det blir svårt på vissa sträckor.
Är alla bogserade ställbara så man kan styra bomberingen?
Du kan hyra in mig. Har en Vreten V4 240 precis utanför Växjö. Ska du ha en bogserad kräver det lite traktor framför för att den ska göra ett bra jobb.
4 mil åka på allmän väg med hyvel efter för 3 km skogsbilväg?
Kör nog hellre själv i vilket fall.
Hur stor traktor?
Har en Valtra A85
Våra vägföreningar har så länge jag minns haft en vägsladd som föreningarna står som ägare på, för 30 år sedan kanske så köpes det en ny, Vreten treskärig, ser lik ut denna,
http://vreten.se/produkter/vagsladd-v3/ osäker på bredd.
Denna körs på ca 1 mil väg + lite skogsvägar.
Lite modifierad är den, istället för ett hjul på strängspridaren så har vi två, och lite förstärkt i "lyftstolpen till strängspridaren, annars är det bara bytt skär när det behövts.
På frågan hur stor traktor...
Den gamla sladden drog far med Volvo BM 430 eller 400, och när den nya sladden köptes så hade vi bytt upp oss till stordragaren Volvo BM 500, och det funkade bra men man fick inte ha för mycket material med i sladden, i dom större backarna fick man alltid lyfta sladden lite så den inte drog med så mycket material och gick lite lättare, nu kör vi med en Valtra A75 och det är rätt stor skillnad på hur mycket material man kan dra med, jag kör alltid med fyrhjulsdriften i då det orkar med betydligt bättre i uppförsbackar...
Sällan eller aldrig jag behöver lyfta för att minska mängden material jag drar med, men får peta ner någon växel i dom värsta backarna...
Så en A85:a borde funka bra... Men sen är det ju som så att har man ännu större kanske det funkar bättre...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten