Skotare

medelväg på skotning

37 inlägg 14386 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

Gubben  
#60098 Vi använder 2 olika pogram beroende på uppdragsgivare. Det är Art pad och pstyr.
Har kollat maskinen mot gpsen. Man kan säga att dessdå mer backeupp å ner så skilljer kör sträckan eller om man är på ett brant hygge så blir körsträkan längre än gpsen. Gpsen drar en rak linje oberoende på höjdkurver har jag märkt.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

rocky  
#60522
Gubben skrev:Vi använder 2 olika pogram beroende på uppdragsgivare. Det är Art pad och pstyr.
Har kollat maskinen mot gpsen. Man kan säga att dessdå mer backeupp å ner så skilljer kör sträckan eller om man är på ett brant hygge så blir körsträkan längre än gpsen. Gpsen drar en rak linje oberoende på höjdkurver har jag märkt.


Det har vi oxå märkt men har du räknat procentuellt hur mycket det skiljer sig? Sen alla små extra körningar som lätt kan bli lite här och där på objektet, lägger ni till dom separat som en uppskattad sträcka eller blir det gratis körning?

Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

HankTheTank  
#62219 Jag brukar göra så att jag nollar trippmätaren i datorn när jag rullat fram till avlägget och ska in och hämta första lasset. sen kör jag hela objektet klart och där efter kollar i Sca datorn hur många lass ja har kört. sen knappar ja fram miniräknaren i datorn och delar lassen med hur långt ja har kört och sen tar det resultatet och delar på två. tex 150000meter /100lass = 1500 och det delat på 2 = 750 meter i medelväg

det upplever ja som det mest ärliga mot uppdragsgivaren. det blir ett himla räknande fram och tillbaka om man ska kladda med det varje dag för att sen sitta å svära när man ska räkna ut den totala medelvägen ! för våran del när vi kör för sca så får vi en extra ersättning på X antal KR för varje påbörjad hundra meter över 500 meter.

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

rocky  
#63012 Ja så kör vi oxå fast vi har ett Excel ark som vi fyller i körsträcka och lass varje dag och när vi är klara så räknar Excel ut medelkörvägen. Anledningen att vi skriver upp varje dag är att vi delar in körningen i olika klasser. Lätt Normal Svår och då har dom olika betalt, samt ris körning eller annan timkörning så man inte glömmer bort det. :grin:

Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

javelhaven  
#142470 mäter bara sträckan från avlägg till en uppskattad mittpunkt på hygget. Smidigt tycker jag.

Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

Engelthon  
#142525
HankTheTank skrev:Jag brukar göra så att jag nollar trippmätaren i datorn när jag rullat fram till avlägget och ska in och hämta första lasset. sen kör jag hela objektet klart och där efter kollar i Sca datorn hur många lass ja har kört. sen knappar ja fram miniräknaren i datorn och delar lassen med hur långt ja har kört och sen tar det resultatet och delar på två. tex 150000meter /100lass = 1500 och det delat på 2 = 750 meter i medelväg

det upplever ja som det mest ärliga mot uppdragsgivaren. det blir ett himla räknande fram och tillbaka om man ska kladda med det varje dag för att sen sitta å svära när man ska räkna ut den totala medelvägen ! för våran del när vi kör för sca så får vi en extra ersättning på X antal KR för varje påbörjad hundra meter över 500 meter.


Exakt kör på samma sätt. Men det fins dom som inte tycker det är rätt sätt 😈

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

Fredrik Reuter  
#434350 Detta är januari månads #TB10 tråd, diskutera gärna vidare!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).