Skogsnyheter

Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

291 inlägg 28418 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:
Man måste börja någonstans.
Eller ska det bara fortsätta som det är? 🤷‍♂️[/quote

Det har hänt väldigt mycket inom jämställdhet i skogen senaste åren. För 30 år sen var det väldigt udda med kvinnliga maskinförare eller inköpare. Allt är naturligtvis inte bra. Men som nån sa, att riva upp himmel och helvete för en almanacka är kontraproduktivt.

Särskilt när almanackorna i fråga är tyska och således inte alls avsedda för någon svensk "publik".

Hade det varit svenska almanackor, så hade jag möjligtvis haft en viss förståelse för att det blev en debatt, men som det nu har blivit med tyska almanackor, så får både Nycks och Skogsstyrelsen stå där med skämskudden.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 13 dec 2019, 18:54, redigerad totalt 2 gånger.

Elmia
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Erre skrev:Men hallå själv!
Det handlar inte bara om kalendern!
Men kalendern var ett öppet mål!
Ett tillfälle att försöka komma någonstans i frågan. Försöka få ögonen riktade i rätt riktning.
En sätt att väcka en tanke.
Varför är det så svårt att förstå?

Tycker det är väldigt lite konstruktivt i denna diskussion. Mest pekfingrar o lekis snack. Precis som de trådar som tagits bort. Att påstå att Jag inte förstår tex. Jag förstår väl vad detta handlar om och det visst om kalender!
Har inte denna nåt med kalendern ifråga så får nog trådskaparen och artikelskribenten säga det när de hoppar på ett företag hur de sköter sin marknadsföring.
Detta är inte rätt sätt att gå på problemet! Om man nu tycker det är ett problem...
Detta sättet skapar bara bråk och media uppmärksamhet.

Avslutat-02  
Skogsola skrev:
tallen100 skrev:Sånt här larv kan mycket väl ge en motsatt effekt, det blir så löjligt att det provocerar i stället för att göra nytta.

Visst är det så. Tror inte att vinterröjaren är någon kvinnohatare på något sätt men se så arg han blev. =))

När blev jag det?
Jag är på luciafirande så jag kan inte svara direkt sedan skulle jag ju tagga ner...
Hur fan ska ni ha det? :mrgreen:

Avslutat-02  
#600279 Klart som tusan att det handlar om kalendern men också om stihls marknadsföring kanske även om marknadsandel vem vet?

Användarvisningsbild

fendt311  
#600281 Vad ska man säga???? Hur gammal är egentligen folk på skogsforum???? Reagerar man inte på sig själv? Har man ingen självinsikt? Det finns folk som far illa i världen och här diskuterar/ ältar man struntsaker.

Avslutat-02  
fendt311 skrev:Vad ska man säga???? Hur gammal är egentligen folk på skogsforum???? Reagerar man inte på sig själv? Har man ingen självinsikt? Det finns folk som far illa i världen och här diskuterar/ ältar man struntsaker.

Och ändå bryr du dig....
Säger lika mycket om det....

Jag kan inte förändra världen direkt..
Ska den ändras så måste flera hjälpas åt...

Användarvisningsbild

fendt311 skrev:Vad ska man säga???? Hur gammal är egentligen folk på skogsforum???? Reagerar man inte på sig själv? Har man ingen självinsikt? Det finns folk som far illa i världen och här diskuterar/ ältar man struntsaker.

Även smågrus kan ju skava i skon...
/Niklas

Användarvisningsbild

fendt311  
vinterrojarn skrev:

Och ändå bryr du dig....
Säger lika mycket om det....

Jag kan inte förändra världen direkt..
Ska den ändras så måste flera hjälpas åt...

Verkar som du bryr dig en hel del om fel saker i livet. Om man ska se på antal inlägg i denna diskussion.

maltex  
#600287 Gubbgnäll och floskler = konstruktiv diskussion ?

Användarvisningsbild

maltex skrev:Gubbgnäll och floskler = konstruktiv diskussion ?

Ändå verkar trådens ursprung mest vara ett resultat av massivt kärringgnäll... :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600304 Jag håller nog med Niklas..
Men gör ett försök till att diskutera detta.
Om man inte ska köpa produkter från företag som har kalender då får man bli utan mycket.
Blir svårt o köpa nåt till skogsbruket.
Nu kunde jag visat bilder...
Men berättar med ord i skrift så de som tror sig ha hittat en het debatt kan få förundra sig över mänskligt besvärande.
Hen kan nu kallt glömma o köpa Däck vare sig till bil, maskin eller cykel om man nu har miljövänligt alternativ.
Även Delar och tillbehör till maskiner kan man helt glömma. Massor med andra grejer...
Om man nu ska diskutera detta sakligt så är det en sak o publicera en bild en helt annan hur den uppfattas.
Det finns och har funnits media som visar betydligt mer än vad som görs i den kalender i vilken det felaktigt diskuteras innehåller naket.
Nu är jag inte helt obildad utan vet vad naket är. Det är inte tjusiga töser o grabbar med kläder utan de saknar helt enkelt kläder för att vara nakna. Att man har nåt emot vackra ting här i världen det vet jag är vedertaget, likaså att uppskatta dessa om man nu ser nåt grannt nånstans.
Hur man sen får detta till att bli sexistiskt kan i alla fall jag undra.
Jag ser inget sexuellt i denna eller andra kalendrar om de har tjejer, killar, kor eller blommor. Det är en kalender.
I dagens samhälle finns säkert mycket bättre alternativ om man vill gå igång på nåt.
http://www.chainsawcollectors.se kan man se mycket vackra bilder om man har den fallenheten.

Vad det gäller popularitet på denna sida så är inte denna diskussion i topp. Det är lätt o få nåt hundra kommentarer om filning tex vilket har gjorts många ggr även med bilder vilket var väldans informativt och jag är rätt säker på att ingen gick igång på det heller.

Men riktigt kass o slänga ur sig nåt som helt enkelt inte är sant. Finns inte en enda naken tjej eller kille i kalendern ifråga.
Försökte visa detta tidigare, men även den tråden togs bort.

Avslutat-02  
#600306 Verkar som du bryr dig en hel del om fel saker i livet. Om man ska se på antal inlägg i denna diskussion.[/quote]

Din åsikt inte min.
Totalt fel.

Bra att veta hur du ser på det.

Användarvisningsbild

Asdfgh  
#600336 Man blir ju mörkrädd av att läsa denna tråd. Att inte förstå problematiken i ett större perspektiv, att den är sexistisk. Vad hade alternativet för skogsstyrelsen varit? Att inte reagera? Vad hade det signalerat? Jo att de tycker det är helt okej att sälja produkter (till skogsbruket) med hjälp av kvinnokroppen.
En annan grej att fundera på är varför de lättklädda tjejerna måste finnas med? Är produkten i sig inte nog tilltalande? Då kanske det är dags att se över produktutvecklingen så att den blir attraktiv på marknaden utan lättklädda kvinnor i bilden. Och om sågarna och maskinerna nu skulle vara nog bra för att sälja på marknaden, varför är då kvinnorna med på bilderna? Enbart för att behaga män?

Och ni som snackar om att man måste ta tag i problemet nere i Tyskland, att Sverige är fel ände att börja vid. Ni vet om att det är kunden och dens efterfrågan som styr marknaden va? Om de i Tyskland konsekvensfritt kan fortsätta använda kvinnokroppen som marknadsföring kommer det inte ske någon förändring. Men om det däremot blir så att ingen i Sverige vill köpa deras produkter så kommer de fundera på varför de förlorat marknadsandelar och börja jobba på hur de kan förändra den utvecklingen. Dessutom kanske Sverige då influerar både Norge och Finland till samma aktion, tillslut kommer det då inte finnas något annat alternativ än att i det här fallet slopa kalendern. Och jo faktum är att problemet delvis är grundat i just kalendern. På grund av att den är ett direkt resultat av att skogsindustrin är extremt ojämställd och förlegad. Ni som säger något annat är hemmablind. Jag som nyutbildad ung kvinna ser flera problematiska beteenden varje dag.

Användarvisningsbild

sundelius  
#600339 Väl talat
Imponerad av er tjejer som pallar att ge er syn på saken efter att ha läst denna tråd.
Det inger hopp :-bd

Användarvisningsbild

Kse  
sundelius skrev:Väl talat
Imponerad av er tjejer som pallar att ge er syn på saken efter att ha läst denna tråd.
Det inger hopp :-bd

2x på den. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).