Svenska nationalsången Njaa,dom har ju skid-VM i Tjeckien nu men jag tycker det är mest den finska nationalsången dom spelar...
Simba skrev:Ahaa,ska du till Vasa där i slutet mars Kanske jag dyker upp
Svenska nationalsången Njaa,dom har ju skid-VM i Tjeckien nu men jag tycker det är mest den finska nationalsången dom spelar...
per-erik skrev:I anslutning till det du skriver skulle jag vilja peka på ”upphandlarkompetens” och även koppla detta till förändringen i samhället. Skogs-Sverige har förändrats mycket de sista decennierna, och kommer att förändras än mer, på ett mycket påtagligt sett, beroende på framförallt två faktorer: Dessa är urbaniseringen och akademiseringen. Med urbanisering menar jag att allt fler är utbor, arbetar och bor i städer, och tappar ”markkontakten” och förståelsen för skogsbruket och det arbete som utförs i skogsbruket. Med akademisering menar jag att alltmer av ansvaret för vad som sker i produktionen vilar på personer utan praktisk och erfarenhet och övergripande förståelse. Själv tycker jag ibland att detta är riktigt otäckt. Nu är det inte så att jag har något emot akademiska studier: Jag är själv akademiker. Men jag tror på kombinationen av båda delarna, om det nu verkligen går att dela upp olika typer av kunskap, vilket jag egentligen tycker är fel: Det är när olika typer av kunskap kombineras som man når längst!
För den intresserade markägaren kan böckerna även fungera bra som fördjupninglitteratur, där han kan bli en bättre upphandlare: Med ökat ”kritiskt öga” men även en ökad förståelse för vad som sker!
När det gäller gallring så är detta en egen historia. Skulle vilja återkomma med kommentar kring detta. Men det är lustigt med kunskap och dynamiken runt denna: Har du t.ex. tänkt på och förstått varför värmlänningarna legat så tidigt/långt framme i mekaniseringen?
Undrar
/Per-Erik
Simba skrev:Har "skumläst" igenom böckerna som hastigast,blir till att läsa nogrannare varteftersom (man har ju tid nu ) men måste faktiskt säga att jag är imponerad
Här finns ju allt,perfekt både för "nybörjaren" och för oss gamla gubbar som tror att vi vet och kan allt
Sticker ut hakan och påstår att om alla maskinförare i norden läste böckerna och följde åtminstone en del av anvisningarna där så skulle både resultatet OCH olyckorna minska drastiskt,säkert skulle vi kunna minska på antalet dödsfall i skogen.
Läste nånstans att den gode per-erik fått kritik för "alltför flitigt användande av liemannen" men det håller jag inte med om.
Tvärtom,det som jag tycker är bra är att det förutom att det finns en bild på "rätt"sätt,också finns en bild av "mitt"...NEJ jag menar FEL SÄTT kombinerad med liemannen väntande på klåparen
Visst,man kan skriva varningar typ:
-"Gå ej under hängande last" men en bild på en gubbe som har huvudet instucket i aggregatet med motorn igång får en att må illa och en sån bild minns man betydligt mer än 1000 ord
Det sista den gubben får höra blir väl en hydraulventil som drar och sen är det goodbaj
Anders Olsson skrev:Hej!
Ursäkta att det blir lite offtopic nu, men du har ju kört sån maskin som jag har och leker med nu
Vad var 955 för typ av aggregat, nån form av processoraggregat eller kunde det fälla också? Jag vet att det finns 935, 940, 942, 945, 948, 960 och 965, men har aldrig hört talas om 955 tidigare.
Hade sviveln med varmgången att göra? Jag har själv funderat lite på hur jobbig den kan vara att renovera och konstaterat att den "sitter lite dumt till", men att det borde vara genomförbart.
Jag har renoverat både renoverat både pumpväxellådan och ventilpaketet på 942-aggregatet, så sviveln är en av de sista sakerna på listan över svåråtkomliga prylar som kan krångla/läcka.
Tack för kortet förresten!
skogsjan695xl skrev:Jag har nu börjat läst i böckerna, väldigt intresant läsning, Det är många bra tydliga bilder och så, lätt läst och mycke matnyttigt i dessa böcker.
Jag kommer att skriva mer i denna tråd då jag kommit igenom första bocken, ska läsa allt vare sig jag behöver eller inte. Är ju alltid bra med lite uppgraderingar sen man gick på skolan
Tackar än en gång skogsforum för att man fick tillfälle att vinna böckerna och elmia biljett
skogsjan695xl skrev:har nu kommit igenom första boken och måste säga att detta är nått som alla skolar skulle haft och läsa.
Många grejer som är här har vi aldrig gått igenom på skolan, visserligen var jag aldrig med på skotarkursen då de sa till mig att jag kunde vara hemma och jobba om jag vill, då jag redan kunde köra.
Det är bra utformat allt i boken lätt läst och man förstår allt och mycke tydliga bilder.
Denna boken skulle även alla entreprenörer ha, den jag kör efter skulle haft stor lärdom av denna då han hugger hur som helst, går där det är brant som fan och lägger virke längst ner om man ska köra ner så att man måste fiska virke över hytten,
Man blir bra sugen på att sätta sig i skördaren och visa hur man ska göra men men.
Jag har körde den 695an i lite över 2år så man hann med att köra på de allra mesta terränger.
Högg många vindfällen så då fick man gå på skrå uppför och mata ner massvis med virke på platåer som skotaren kunde komma till.
Jag har försökt förklar för folk hur mycket lutning en sån maskin klarar av men de tror inte på det så de kör upp och ner och gör massa onödiga vägar när det går att köra med grön och gul på skrå och slänga ner virke till dom.
Men men, kommer jag köpa maskin framöver finns det inga tvivel om vad det ska vara för maskin.
I början när jag körde den så var man ju feg och man inte hade en aning om vad den gick för.
Men efter ett tag så tvekade man inte för att köra någon stans om inte det var blött då vill säga med tallmark. Då var det bara dubbelslag som gällde, så man fick så mycket ris som möjligt att köra på, och han jag jobbade åt då var ute ibland som instruktör hur man hugger grot, så det är nått man kan iaf