Skogsnyheter

Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

291 inlägg 27679 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Kse  
Robertberg skrev:Jag kanske är ute på djupt vatten nu, men kan det vara så att det handlar om något större än bara en trycksak i Tyskland? Något med värderingar och respekt kanske.

Nä, det känns väldigt långsökt förresten. För isåfall hade detta inte varit något att bråka om. Glöm allt jag skrev.

Du är nått på spåren tror jag.

Elmia
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
tallen100 skrev:Tryck en kalender med manliga modeller oxå, så får alla vara med och det blir rättvist, eller varför inte varannan bild :mrgreen:
Isåfall kom ihåg grabbar att dom är fotomodeller så vi ska inte jämföra våra kroppar med deras.

Var det inte just det som LRF gjorde för några år sedan? Låt vara att de manliga modellerna gullade med små griskultingar i /säng/halmnen. Å de visade bestämt mycket mer hud än vad de tyska kvinnliga fotomodellerna gör...

Tror t.o.m. LRF-kalendern nämndes (i positiva ordalag) i någon tråd här på skogsforum. Kanske i samband med musikhjälpen 2015-16?
/Niklas

Avslutat-03  
Niking skrev:Å jag har faktiskt väldigt svårt att tro att de svenska skogstjejerna i horder skulle fly den svenska skogsbranschen på grund av några tyska "osmakliga" skogsmaskinkalendrar. Även om nu dessa skogskvinnor tydligen inte vill ha dessa kalendrar själva (vilket jag respekterar).
/Niklas

Nä, inte pga kalendern. Men pga den här typen av reaktioner från folk som är i skogsbranschen.

Avslutat-02  
#599829 Konstigt att man låter annonser på Ponsse cirkulera men man fördömer dem för en kalender som man inte kan göra så mycket åt i Sverige.... Hmm visste jag inte bättre så skulle jag kalla detta för hyckleri....

Avslutat-02  
#599831 Verkar som om stihl kommer att bli billiga på blocket hädanefter.... :mrgreen: :-bd

Och att svenska myndigheter ska begå lagbrott ostraffat....

Undrar vad de ska bojkotta nästa gång....
Det bör ju rensas i radioreklam......
Vuxen leksaker... Verkar vara väldigt populärt... Eftersom min 5 åring kan sången som hörs på radio flera gånger om dagen, tänk va kränkt jag blir.... Eller så fick jag förklara vad vuxen leksaker var för något.... Inte i detalj men....

Hemskt? Nä för det är en del av att vara förälder...komiskt...? Ja när man fått lite distans.

tallen100  
Niking skrev:
tallen100 skrev:Tryck en kalender med manliga modeller oxå, så får alla vara med och det blir rättvist, eller varför inte varannan bild :mrgreen:
Isåfall kom ihåg grabbar att dom är fotomodeller så vi ska inte jämföra våra kroppar med deras.

Var det inte just det som LRF gjorde för några år sedan? Låt vara att de manliga modellerna gullade med små griskultingar i /säng/halmnen. Å de visade bestämt mycket mer hud än vad de tyska kvinnliga fotomodellerna gör...

Tror t.o.m. LRF-kalendern nämndes (i positiva ordalag) i någon tråd här på skogsforum. Kanske i samband med musikhjälpen 2015-16?
/Niklas

Det är möjligt, tänk att det gick bra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Andreas77 skrev:
Niking skrev:Å jag har faktiskt väldigt svårt att tro att de svenska skogstjejerna i horder skulle fly den svenska skogsbranschen på grund av några tyska "osmakliga" skogsmaskinkalendrar. Även om nu dessa skogskvinnor tydligen inte vill ha dessa kalendrar själva (vilket jag respekterar).
/Niklas

Nä, inte pga kalendern. Men pga den här typen av reaktioner från folk som är i skogsbranschen.

Tja, kommer Nycks med så pass felriktad kanoneld, så blir det självfallet vissa motreaktioner. Jag ser ingen rim och reson i deras krav, inte minst då det rör sig om tyska kalendrar.

Ungefär lika missriktad som ett avverkningsförbud utan ersättning på grund av tjäderspel, för tjädern är ingalunda utrotningshotad och får dessutom jagas i hela landet. Tjäderskydd skapar barkborrefabrik i Härryda
/Niklas

Avslutat-02  
#599840 https://mobil.helagotland.se/ekonomi/st ... 05972.aspx

Man väljer att läsa som man vill.
Jag fick ikväll svar av min gode vän som är jurist... Nä SS kan inte och får inte göra på detta sätt, det som händer är att stihl kan stämma staten och vinner direkt vilket blir dyrt. Det är inte lagligt att göra på detta sätt och man ska inte göra på detta sätt.
Stihl har fått klartecken att kalendern försvinner år 2021 så 2020 är sista året.

Herman bör tänka sig noga för......

Användarvisningsbild

JohannesG  
#599862 Jag tänker inte lägga mig i debatten, tjänar inget till. Men hade varit oerhört intressant att höra vad forumets kvinnliga medlemmar tycker om detta. Både kalendrarna och agerandet, men även diskussionen här.

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599864 Tänkte nog inte heller lägga mig i den här tråden, de här typen av trådar brukar alltid bli så starkt polariserade på forumet. Men nu blir det inlägg ändå, som jag hoppas inte bidrar till ytterligare polarisering eller förgrovning av diskussionen.
Den här diskussionen är väldigt lika de som förs, och har förts, kring prostitution, porr, "tafsande" och andra med gemensam nämnare att kvinnor används för att på ena eller andra sättet tillfredsställa män. På ena eller andra sättet.

För mig, som har både en dotter och dotterdotter, räcker det att tänka:
1) Vill jag att min dotter ska utsättas/hamna/välja detta?
2) Vill jag att min dotter ska beskådas av andra män enbart utifrån deras förmåga att köpa hennes för pengar (som bild eller rent fysiskt)?

För mig blir förstås svaret enkelt. Självklart följer också att jag för allt i världen inte vill att någon annans dotter heller ska behöva det.

Sen när det gäller juridiken kring vad man får och inte får göra som upphandlare inom ramen för LOU så finns det utmärkta möjligheter att "missgynna" Sthil om det behövs för att dem att fatta. Har arbetat med upphandlingar i 20 år så har hyfsad koll, praktiskt också, på detta.

Men tråden har förstås inget med juridik att göra. Det handlar om alla människors lika värde.
Det handlar också om hur jag som karl blir förbannad över hur en del företag ser på mig som man.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#599866 Enligt artikeln ovan så har Stihl Tyskland tagir beslut om att sluta med kalendern. Den för 2020 var redan tryckt men sedan blir det ingen mer.

Så, Skogsstyrelsen kan häva sitt köpstopp, oklart dock om det var Skogsstyrelsen eller något annat som föranledde att Stihls huvudkontor tog beslut om att skrota kalendern.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599868 Där är du något på spåren Uvskogen. Ponnse måste tro att vi är megakorkade neanderthalare om de menar vi ska göra miljoninvesteringar för att deras grejor marknadsförs av söta tjejer.
Gäller det en billig pryl som en motorsåg så kan jag däremot se det som en kul grej och inte bry mig.

Avslutat-02  
#599869 Tråden handlar i allra högsta grad om juridiken kring detta, mer till och med än om kalendern.

Har nu på morgonen fått ytterligare svar att nä stihl har rätten på sin sida, även inom Eu.

Inom lagen om offentlig upphandling så strider detta emot lagen från 1994.
Så i 25 år så har vi haft denna lagparagraf som väldigt många missar när man jobbar med detta....

Avslutat-02  
Fredrik Reuter skrev:Enligt artikeln ovan så har Stihl Tyskland tagir beslut om att sluta med kalendern. Den för 2020 var redan tryckt men sedan blir det ingen mer.

Så, Skogsstyrelsen kan häva sitt köpstopp, oklart dock om det var Skogsstyrelsen eller något annat som föranledde att Stihls huvudkontor tog beslut om att skrota kalendern.

Som jag förstod det på en av de jurister jag ringde, så hade stihl redan tagit detta beslut långt innan skjutjärns Herman kom igång och började panga på Stihl...

Vi får väl se vad som händer,,,. Det behöver inte vara över med detta.....

Avslutat-02  
#599889 Detta kommer jag att få skit för men det är det värt.

Att tillåta annonser från Stihl eller Ponsse är isåfall att utöva hyckleri om man sedan anser att dessa Bolag är fel ute i sin reklam i vissa länder, men man tar emot deras pengar för annons plats.

Ska man ha en inställning att Stihl, Ponsse mfl är kvinnoförnedrande i sin reklam så ska man stå för sin åsikt och då säga: tack men nej tack för eran vilja att annonsera här men eran åsikt med kalendern och liknande gör att vi inte vill ha er hos oss.

Men ändå så ser jag dessa märken när jag är på vissa ställen....
Och nyansen på just det jag skrev....

Undrar om någon fattar vad jag menar? ^#(^

Fortsätter med hyckleriet...

Hur kommer det sig att Husqvarna använder sig av halvnakna kvinnor när de lanserar nya motorcrosscyklar?
Men detta är väl helt okej eller?

Eller hur många på forumet dricker drycken Monster? De är välkända att använda lättklädda tjejer...
Helt okej?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).