Avverkning (slutavverkning)

Alldeles för låga slutavverkningsvolymer

17 inlägg 12060 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alldeles för låga slutavverkningsvolymer

Tralsmo  
#597761
Torbjörn Johnsen skrev:
Mangan skrev:Kanske Skogsforks skall anpassa gallringsmallarna?


Ja, eller så anpassar man gallringarna så att man följer mallarna = mer pengar till skogsägaren :-bd

Vi har jämfört de olika bestånden vi haft genom åren på Gallringsdagarna i Skogskunskaps gallringsmallar (baseras på SkogForsks mallar) och de bestånd som hamnat för lågt i mallen har varit för hårt gallrade. Det ger minskad tillväxt och tappad framtida intäkt. Men riktigt illa blir det när man går in och gallrar i äldre bestånd. Speciellt om uttaget är stort. Då tappar man en ganska snar och betydligt högre intäkt i slutavverkningen. Som dessutom skjuts fram i tid.




Ja har gallrat ca 75 hektar 1 å 2 gallring sen 2008 på min fastighet.
Aldrig brytt mej om att kolla med gallringsmallar varken före eller efter.
Alltid kört med stickvägsgående maskiner.
Enligt min plan som ä gjord 2018 så platsar alla dom bestånden utom ca 5 hektar bra i gallringsmallarna.
Finns inga mellanzoner som ä ogallrade.

Själv tycker ja det ser jättebra ut å indikerar betydligt högre volym än 300fub/ ha i slutavverkning.
Är själv övertygad om att gallringsmallarna stämmer i huvudsak.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Alldeles för låga slutavverkningsvolymer

Torbjörn Johnsen  
#599697 Nu finns det ytterligare en tråd som tar upp situationen med de låga virkesvolymerna i gallrings- och slutavverkningsskogen. Den här gången gräver vi mer i de direkta orsakerna: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).