Traktorer och processorer

Processor på Fiat 60-90

13 inlägg 4371 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Processor på Fiat 60-90

eftersökare  
#556112 Går i tankar om att skaffa en processor.
Funderat både på Hypro 300, Niab (grön) men funderingen är ifall jag inte måste byta upp till en något större traktor med eller tror ni min Fiat 60-90 klarar av en Niab?
Har lastare på den men skulle vilja ta av den för smidighetens skull..

skotar idag med en Farma 8T bakaom Fiaten så tanken är att använda samma traktor för båda jobben.

Har visserligen en gml BM 700 stående men tänkte att den får bidra i kalkylen till processorn..
Tycker även att den är i klumpigaste laget i skogen..

någon som har någon tanke av er som kör processor där ute?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Processor på Fiat 60-90

Vardon  
#556116 Verkar vara 60 Hk motor. Jag kör valmet 405 med hypro 300. Just efter funderingar om traktorstorlek fastnade jag där på den.

Niab 5-15 ca 1050 kg och hypro 300 ca 700 kg.

Nu när jag kört lite med den så får jag nog säga att jag är egentligen glad att jag valde 300:an då cirka 350 kg på lyften hade känts ordentligt. Jag blev i princip även avrådd från tex niab då de tyckte man behöver ca 70 hk på motorn för att dra kapen ordentligt.

Har frontlastare men vill nog egentligen ha på 100-150 kg i fronten för det. Sen kanske en niab 5-15 är smidigare på sitt sätt genom att man kan större träd. Hypron är väl i klenaste laget kan jag tycka. Men oj när man är i rätt skog vad snabbt det går :)

Hade jag inte behövt konsultera plånboken hade jag köpt 450 med 6 m kran och större traktor, nu blev det en hypro 300 men jag tittar efter traktor ska bara våga handla. Jag räknar med att hypron säljes snabbt utan alltför mycket förlust.

Så utan att kört en 60-90 så skulle jag säga hypro 300. Med niaben kommer du dessutom mata igenom större trän och det lär med kännas i traktorn, tre-punkten etc.

Har haft en del bekymmer med traktorn, jag vill inte skylla hypron för det men det känns som att finns det ett fel kommer hypron hitta det så att säga...

Avatar Fallback

Re: Processor på Fiat 60-90

eftersökare  
#556122 Tackar för kommentar Vrdon

Stämmer 60-90 är 60hk och är väl i minsta laget hade helst velat ha något större kring 70-80hk istället. och 40km/h hade ju aldrig varit fel..

Men den är ganska smidig i skogen och jag har tacksam mark varken stenigt eller speciellt kuperat.
Funderingar har även funnits mot begagnat Vimek 606 mycket smidigare än traktor och vagn men har inte så mycket skog så den största pengen hamnar ju tyvärr på nöjeskontot..
handlar mest om att köra gallring och vindfälle samt alla dessa borra träd..
därav funderingar på Niab istället för Hypro 300.

Men med vimeken så saknas ju fortfarande processorn..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Processor på Fiat 60-90

svampbob  
#556127 Har man pengar inne på nöjeskontot så ska det väl gå till nöjen som man själv räknar som nöjen. Så har jag resonerat jag har varken uterum eller sportbil men både nya Vimek skördare och skotare.

Avatar Fallback

Re: Processor på Fiat 60-90

Jim_90  
#556620 En kul grej med fiat 60-90 är att den har drivhjulsberoende kraftuttag. Du kan då montera en hudraulmotor på kraftuttaget för hydrostatisk drivning så man kan enkelt bygga radiostyrning på traktorn för att slippa hoppa i och ur för att förflytta traktorn

Avatar Fallback

Re: Processor på Fiat 60-90

eftersökare  
#556730 Hej Jim
Intressant tanke..
men misstänker att de flesta processorer kräver drift via kraftuttaget för att fungera..?
annars så är ju just det med att ständigt behöva flytta traktorn som talar emot traktor processor med utvändig manövrering mest.
i det fallet har jag även sneglat på Kranman processorn på bärare men håller den i längden?
är den tillräckligt kraftigt byggd???

   TS
Avatar Fallback

Re: Processor på Fiat 60-90

eftersökare  
#598969 Nu är sedan en tid 60-90 borta och ersatt med en Valmet A84 så det blev både en något större traktor och definitivt nyare..

Och i nästa vecka så hämtar jag en begagnad Niab så det ska bli intressant att se ifall det fungerar som man tänkt.
Givet hade en 300 gått snabbare i första gallringarna.
Men efter att i värmen i somras stått med borra träden så föll valet på en Niab.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Processor på Fiat 60-90

hlb  
#598970 Med varierande trädstorlek, vindfällor och barkborrar, är Niab helt rätt. Eller en större Hypro. Du kommer att älska maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Processor på Fiat 60-90

Bax  
#598973 Vad kul att du uppdaterade tråden (och maskinparken 😀 )
Jag håller med hlb.

Användarvisningsbild

Re: Processor på Fiat 60-90

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598992
Jim_90 skrev:En kul grej med fiat 60-90 är att den har drivhjulsberoende kraftuttag. Du kan då montera en hudraulmotor på kraftuttaget för hydrostatisk drivning så man kan enkelt bygga radiostyrning på traktorn för att slippa hoppa i och ur för att förflytta traktorn

Det var ju en kul idé!
Nån som provat göra nåt liknande?
Jag har ju funderat på nån sorts Robson-drift på traktorns bakhjul som man kan aktivera medan man sitter
i bakåtvänd position, kombinera det sen med spakstyrning inkopplad på rattkretsen.
Så har man en riktigt smidig lösning när man hugger med vagnsmonterad stegmatare tex Kesla 40LFe.

Avatar Fallback

Re: Processor på Fiat 60-90

valtra mega  
#599004 PÅ x valtran jag hugger med är det hydralmotor på kraftuttaget har i drivhjulsberoende kraftuttag och kör den med högra spaken monterades som ny -99 så har funkat i 20 år

Användarvisningsbild

Re: Processor på Fiat 60-90

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599015 Låter bra! Funderar om det går att montera en hydraulmotor vid/på drivaxeln till framhjulen som ett alternativ?

Användarvisningsbild

Re: Processor på Fiat 60-90

hlb  
#599019 Slurfi. Har haft samma tanke, men med en gammal startmotor.(El) Många av mina projekt blir bara tankar. Skaffade "kranspetsstyrningen" av vajern istället.😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).