tis 12 mar 2019, 15:00#556116
Verkar vara 60 Hk motor. Jag kör valmet 405 med hypro 300. Just efter funderingar om traktorstorlek fastnade jag där på den.
Niab 5-15 ca 1050 kg och hypro 300 ca 700 kg.
Nu när jag kört lite med den så får jag nog säga att jag är egentligen glad att jag valde 300:an då cirka 350 kg på lyften hade känts ordentligt. Jag blev i princip även avrådd från tex niab då de tyckte man behöver ca 70 hk på motorn för att dra kapen ordentligt.
Har frontlastare men vill nog egentligen ha på 100-150 kg i fronten för det. Sen kanske en niab 5-15 är smidigare på sitt sätt genom att man kan större träd. Hypron är väl i klenaste laget kan jag tycka. Men oj när man är i rätt skog vad snabbt det går
Hade jag inte behövt konsultera plånboken hade jag köpt 450 med 6 m kran och större traktor, nu blev det en hypro 300 men jag tittar efter traktor ska bara våga handla. Jag räknar med att hypron säljes snabbt utan alltför mycket förlust.
Så utan att kört en 60-90 så skulle jag säga hypro 300. Med niaben kommer du dessutom mata igenom större trän och det lär med kännas i traktorn, tre-punkten etc.
Har haft en del bekymmer med traktorn, jag vill inte skylla hypron för det men det känns som att finns det ett fel kommer hypron hitta det så att säga...
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...