tis 03 dec 2019, 09:19#598623
Undertecknad är så kallad utbo, till och med med en gammal jägarexamen, verksam och boende i Stockholm, kalla det storstadsmänniska eller vad du vill.
Jag lever alltså stora delar av året i en stad och läser på grund av mitt skogsintresse mest om skogen då jag som sagt är utbo och mycket intresserad av skogsägande. Trots min jägarexamen och mina sporadiska jaktpass så kan jag inte låta bli att undra - vad fan håller jägarna på med?
Exempel:
Jägareförbundet anser att skogsägarna i södra Sverige har planterat gran istället för tall och talar i videon nedan om att älgstammen äter 20 % av tallplantorna och att om skogsägarna bara kunnat gett fan i att plantera gran och istället bara tall så vore problemet med viltbete ur världen. Video:
Jägareförbundet tycker att Skogsstyrelsen och industrin lever i en ostkupa och att industrierna gott kan importera virke från Baltländerna när älgen äter upp den Svenska tallen. Video:
Utan att reflektera varför så rapporteras det om “hjältar”, mm när ett TV-team för ett jaktprogram kolliderar med en älg. Vilken tur att de hade en stor Dodge Van, vem vet vad som hade hänt om de hade haft en mindre bil, skriver tidningen Svensk Jakt. Det var också tur att de körde så sakta vid krocken med älgen - de hade redan väjt undan för rådjur och ren. Istället för att diskutera viltskador i trafiken tar de upp att detta kan bli ett häftigt TV-inslag då de försökte skjuta älgkon i en timma men kunde inte komma till läge för att hon flyttade på sig när hon hörde dem komma nära. Länk:
https://svenskjakt.se/start/nyhet/jaktl ... iltolycka/I samma andemening skanderas det om motioner till Naturvårdsverket om att lodjursstammen nu är över tusen djur och MÅSTE skjutas ner. Inte ett ord om utökade kvoter på klövvilt, en population långt över en miljon djur i Sverige. Länk:
https://jagarnasriksforbund.mynewsdesk. ... ur-2949620Det doftar enfald och man får känslan av att jägarna med sitt fritidsintresse har fått otroligt stort spelrum i samhället, det kan vara så stort att de gått in i psykos där de i sin enfald tappat både tid och rum. När jag tog jägarexamen för många år sedan var det inte dessa tankegångar. Man pratade om symbios mellan människa, rov och främst klövvilt. Idag verkar det tagit proportioner som är nästintill sjukliga.