Avverkning (slutavverkning)

Medelskotavstånd

20 inlägg 6469 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Medelskotavstånd

Tralsmo  
#597759
Camaro1969 skrev:körningen har jag rätt bra koll på, det har väl inte ändrats senaste åren?

vi gallrade 40000-45000 m3 per år så man fick inte ligga på latsidan inte

jag funderade bara över ersättningsmodellen.

vi hade iaf 75% av beståndet, räknades aldrig efter hur långt skotarn kört.

ibland fick man ringa och fråga produktionsledarn om han ville ha virket framskotat till vägen, eller bara så långt de betalade för=)






Man undrar ju bara lite när du skriver att du skulle köra längst bort för å få så högst skotningsavstånd som möjligt.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Medelskotavstånd

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597778
Camaro1969 skrev:körningen har jag rätt bra koll på, det har väl inte ändrats senaste åren?

vi gallrade 40000-45000 m3 per år så man fick inte ligga på latsidan inte

jag funderade bara över ersättningsmodellen.

vi hade iaf 75% av beståndet, räknades aldrig efter hur långt skotarn kört.

ibland fick man ringa och fråga produktionsledarn om han ville ha virket framskotat till vägen, eller bara så långt de betalade för=)


Där har du ju hela fel tänket från förr som hänger med än i skogen.
"Så långt de betalade för", det är väl du som entreprenör som sätter ett pris på det jobb du utför, så kör fram virket och ta betalt efter den sträcka du faktiskt kört fram det, varken mer eller mindre...

Användarvisningsbild

Re: Medelskotavstånd

Camaro1969  
#597832 det är ju det jag frågar om du ser vad jag skriver

NÄR JAG KÖRDE VAR DET 75% VID GALLRING

ofta bara uppskattat via karta eller liknande.

jag var inte entreprenör, utan anställd

använder man nu alltså trippmätarn på skotarn?

gör alla så?

Användarvisningsbild

Re: Medelskotavstånd

Camaro1969  
#597833 sen verkar ju branschen skrika efter maskinförare?

jag kan köra närsomhelst. 45000:- i månadslön för 7-16.

så jag hoppas dagens entreprenörer betalar sina anställda och slutar skrika att det saknas folk
för det är ju bara att ta betalt vad det kostar va? ;)

Användarvisningsbild

Re: Medelskotavstånd

GremoNiclas  
#605321 2004-2011 körde vi åt Weda skog/Karl hedin. Då var det bakkant i gallring som gällde. Bra, tydligt och enkelt tycker jag. Inte så mycket tjafs om körsträckan. Tripmätaren på skotaren accepterades i regel.

2011-2018 körde vi åt Holmen, bara köpskog. Vi skulle få bakkant där också...Men när avtalet dök upp stod det virkets tyngdpunkt...Vart det nu är någonstans. Tripmätare var inte tillförlitligt. Nepp, skulle mätas på karta/dator och räknas upp med "slingertilägg" på 1,2. Alltså körsträckan * 1,2. Många gånger var jag oöverens men...Vem visste bäst och hade veto om körsträckan? Inte jag iaf...
Virkets tyngdpunkt är ett oseriöst och luddigt begrepp. Och vart det är, vet jag fortfarande inte...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).