Avverkning (slutavverkning)

Medelskotavstånd

20 inlägg 6467 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Medelskotavstånd

Melander skog  
#597675 Halloy!!
Är ganska ny i branschen
Är det någon här som har koll på hur man räknar ut medelskotavstånd???
Det verkar ju inte finnas något sätt som är rätt!!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Medelskotavstånd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597683 Har du trippmätare så mäter du från avlägg och till mitten av skiftet eller där du har det mesta virket.

Avatar Fallback

Re: Medelskotavstånd

Melander skog  
#597685 I en gallring är det svårt att veta var det mesta virket är
Man blir ju även styrd av att följa stick vägar som skördaren hugger, speciellt när det alltid är backvägar kan man inte gena
Total körsträcka delat med antal lass delat på två= det faktiska medelavståndet.
Tyvärr inte enligt vissa bolag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Medelskotavstånd

Fredrik Reuter  
#597686 Ja, detta är ett ständigt trätomål gentemot uppdragsgivare på många håll.
Någon har enligt utsago hotat med att lägga virket i skogen där bolagets medelväg tar slut. Då ska de backat på sin uträkning...

Användarvisningsbild

Re: Medelskotavstånd

Camaro1969  
#597691 Gallring 75%

Avatar Fallback

Re: Medelskotavstånd

Melander skog  
#597692 75% av vad??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Medelskotavstånd

Camaro1969  
#597700 oj sorry, dåligt förklarat

man räknar med att man behöver köra 75% av beståndet i gallring
50% i slutavverkning

har du 500 meter till beståndet och beståndet är i snitt 400 meter blir det 800 meter gallring och 700 meter slutavverkning

Avatar Fallback

Re: Medelskotavstånd

Tralsmo  
#597703 Vi kör total körsträcka dividerat med antal lass dividerat med 2=skotningsavstånd.

Det är ju den verkliga körsträcka per lass. Har aldrig varit diskussion om att det skulle va fel.
Det innebär ju ochså att skördarförare kan lägga stråken som det är bäst för beståndet och/eller markbeskaffenhet.

Tilläggas kan att hela tillägget ges vid på början av nästa 100m.

Användarvisningsbild

Re: Medelskotavstånd

Camaro1969  
#597704 får ni betalt för det är det ju jättebra =)

då kan man ju med fördel åka längst bak och vända så får man ju åka mer i tomma med skotarn =) det måste vara bättre för maskinen än att åka me fullass =)

Avatar Fallback

Re: Medelskotavstånd

Tralsmo  
#597707
Camaro1969 skrev:får ni betalt för det är det ju jättebra =)

då kan man ju med fördel åka längst bak och vända så får man ju åka mer i tomma med skotarn =) det måste vara bättre för maskinen än att åka me fullass =)



Varför i hela fridens där skulle vi inte få betalt för det? Det ä ju så det blir om du ska få effektivitet i skotningen.
Sen att köra me tomma lass i onödan ä det väl ingen som tjänar på.
Du börjar ju med att köra längst in å lassa på på te bakvägen till du får fullt lass.

Användarvisningsbild

Re: Medelskotavstånd

Camaro1969  
#597709 jo men när du skotat bort halva vägen och kommer tillbaka igen, då åker du och vänder längst bak, eller vänder mitt i gallringen?

där blir det skillnad,

räknas skotvägen enligt ert sätt skulle jag gladeligen åka längst bak och vända så man får lite meter på trippmätarn.

Avatar Fallback

Re: Medelskotavstånd

Melander skog  
#597710 Det finns även backväxel på dom flesta skotarna så man kan backa in på vägarna

   TS
Avatar Fallback

Re: Medelskotavstånd

Tralsmo  
#597711
Camaro1969 skrev:jo men när du skotat bort halva vägen och kommer tillbaka igen, då åker du och vänder längst bak, eller vänder mitt i gallringen?

där blir det skillnad,

räknas skotvägen enligt ert sätt skulle jag gladeligen åka längst bak och vända så man får lite meter på trippmätarn.



För det första så får man ju anta att entreprenören ä seriös. Annars kanske bäst att anlita nån annan.
För det andra går man back på att köra i tomme i onödan.

Avatar Fallback

Re: Medelskotavstånd

Tralsmo  
#597714 För det tredje menar ja ju inte att man kör längst in varenda gång. Man kör ju så långt in som behövs varje gång. Betyder att skotningsavståndet blir kortare för varje lass. Dessutom kan man ju som nämnt backa ochså.

Finns ju några bra trådar här på forum att läsa om hur man gör för att få effektivitet i störningen.

Användarvisningsbild

Re: Medelskotavstånd

Camaro1969  
#597716 körningen har jag rätt bra koll på, det har väl inte ändrats senaste åren?

vi gallrade 40000-45000 m3 per år så man fick inte ligga på latsidan inte

jag funderade bara över ersättningsmodellen.

vi hade iaf 75% av beståndet, räknades aldrig efter hur långt skotarn kört.

ibland fick man ringa och fråga produktionsledarn om han ville ha virket framskotat till vägen, eller bara så långt de betalade för=)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).