Öppna kategorin

Köpa släpkärra, tips sökes!

73 inlägg 43036 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Tuss  
#597033 Är det någon skillnad i kvalite mellan tiki och fogelsta idag? Står i valet och kvalet mellan någon av dessa och det jag funderat på är en fogelsta 1425, obromsad, 750 kg och motsvarande tiki.

Den skall användas till att transportera en fyrhjuling, skräp, timmer från brädgården, grus etc. Bilen jag har är en volvo v70.

Synpunkter och erfarenheter på detta önskas vänligen.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Cat554  
#597086 Har hatt en CO-Släpet 1300B med alukåpa siden 2000. Kjøpte en ny, maken nå. Det sier vel om jeg er nöyd.
Mitt råd er: Kjøp en fri från popnitar!

Användarvisningsbild

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

JensSkoog  
#597092
Cat554 skrev:Mitt råd er: Kjøp en fri från popnitar!

:-bd :-bd
Det är ett mycket bra råd har jag erfart!

Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Brorsan  
#597097
Tuss skrev:Den skall användas till att transportera en grus etc. Bilen jag har är en volvo v70.

Synpunkter och erfarenheter på detta önskas vänligen.


Ska du transportera grus så välj en som tål minst 1500 kg
Dom släpen man ser stående utmed vägarna med punka eller axelbrott eller knäckt drag har för det mesta ett par ton grus på flaket.
Det är lätt att få överlass med grus.

Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Tuss  
#597297 Ja, inga popnitar :) När det gäller grus så är det som du skriver lätt att få överlass.

Ingen som har haft både tiki och fogelsta och därför kan berätta om både fördelar/nackdelar?

Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

jannee  
#598476 På tal om släpkärra.
Om jag har friktionsdäck på bilen kan jag då vintertid köra lagligt med ms (mud and snow) däck på kärran?

Användarvisningsbild

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598502 Generellt ska det ju vara lika eller bättre på kärran. Jag har inte sett att dom släppt nån speciell inbördes ranking med dom nya dubbfria alternativen så det borde väl vara ok.

Intressant fråga, säkert nåt dom inte tänkt på o sen får polisen bedömma som dom vill.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598503 Verkar som alla M+S klassas lika som vanliga friktionsdäck, åtminstone fram till 2024. Då måste däcken vara märkta med snöflingesymbolen för att vara godkända.
Egentligen gäller snöflingan redan nu men du får slita ut dom du har.

Så svaret på din fråga bör vara ja.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598600 Passar på att tipsa om en bra obromsad kärra. Köpte en Variant 754 F1 i somras som jag är riktigt nöjd med.
145cm bred så hjuling o klippare får plats med marginal. Tipp o 40 cm lämmar, den bakre med durkalu på insidan så den funkar som ramp.
Köpte till ett paket med 80 cm nätgrindar samt ett kapell som passar över grindarna.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Hema  
#598747
jannee skrev:På tal om släpkärra.
Om jag har friktionsdäck på bilen kan jag då vintertid köra lagligt med ms (mud and snow) däck på kärran?

Båda vinterdäck (friktion =euro-vinterdäck), annars säger man väl odubbat, så då blir väl det bäst däck på vagnen och det är precis såsom det ska vara. Svar Ja.

Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Hema  
#598748 Funderar själv på att köpa släp. Men det är svårt att få in alla önskemålen.

Lutar åt mindre täkt släp, men då tappar man tipp och tillräcklig bredd för atv-vagnar. Men kör allt torrt och slipper bry sig om väderleken.

Användarvisningsbild

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

JensSkoog  
#598773
Hema skrev:Funderar själv på att köpa släp. Men det är svårt att få in alla önskemålen.

Lutar åt mindre täkt släp, men då tappar man tipp och tillräcklig bredd för atv-vagnar. Men kör allt torrt och slipper bry sig om väderleken.

Man behöver två, tre slep om man ska få allt som man behöver.
Ett stort som lastar mycket, ett mindre som man kan fylla upp
med prylar när man ska ut på lite jobb, och ett som
fruntimmeret fyller med sopor :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Eremiten 74  
#656032 Hej ☺️

Ni som använder släpkärra till att köra plank och brädor på vad rekommenderar ni för längd på kärran ?
Jag funderar på om man behöver upp i 350 cm eller om 300 cm är tillräckligt ?

Användarvisningsbild

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Vedproducent  
#656034
Eremiten 74 skrev:Hej ☺️

Ni som använder släpkärra till att köra plank och brädor på vad rekommenderar ni för längd på kärran ?
Jag funderar på om man behöver upp i 350 cm eller om 300 cm är tillräckligt ?

Ja nu kör ju jag sällan plank, brädor men väldigt mycket ved. Det viktiga är ju att du hellre ska ha lite vikt på kulan än baklass. Har du baklass så börjar släpet vobbla så ett långt släp är ju att föredra om du ska ha lite längd på brädorna.

Avatar Fallback

Re: Köpa släpkärra, tips sökes!

Eremiten 74  
#656037 Ja det har du rätt i ☺️
Du som kör mycket ved hur fungerar det med galler grindar och ved ?
Nu har jag inte tänkt att fylla grindarna fullt upp utan max halva ca 35 till 40 cm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).