Jakt och Fiske

Jägareförbundet vill rädda älgen

74 inlägg 14091 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Alvarsson  
#596700 Det är i från Skogsstyrelsens samverkansprocess. Finns på Skogsstyrelsens hemsida. Kom i håg att i mina redovisade siffror ingår allt klövvilt samt kostnad för trafikolyckor.

Jakt hos Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596769 Men det är ju bara kostnaden. Du får ju ta med intäkterna med. Jaktvärde kött värdet och rekriationsvädet med om du blandar in trafikolyckor.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596772 Vem står för kostnaderna, och vem får intäkterna? Samhällets kostnader på 20 miljarder, blir ca 80.000:- per jägare som löser jaktkort.

Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596779 Det är inte bara jägare som löser jaktkort. Även markägare som ska ta del av bytet ska göra det. Av de skogsägare jag träffar är det långtifrån alla som har skogsbruket som främsta skälet till ägandet. Jakt och rekreation är oftast mer överordnat och de har mer genomtänkta tankar om dessa delar. Det är enkel i arbetet med skogsbruksplanen att fånga alla värdena inte bara produktion och skötsel.

Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Torbjörn Johnsen  
#596780 20 miljarder låter som en orimligt hög kostnad för viltskadorna. Hur är det beloppet framräknat (och av vem)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

halvproffs  
#596782 Enligt Alvarson är det skogsstyrelsen. Läs ovan.
Tycker också att det verkar orimligt. Vi har Rv56 här med många älgpåkörningar och till 90% är det tradare som kör på älgarna och dom rapporterar och kör vidare.
Vet inte om någon personskada på 40år lyckligtvis.
På 80talet hade vi stora skador på ungskogen nu ser vi knappt en avbruten topp.

Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Fredrik Reuter  
#596783 Såhär står det i Remissvaret där Skogsstyrelsen varit sammankallande:

Ett samlat närmevärde för samhällets totala kostnader beroende av en överstor klövviltstam blir därmed cirka 16 - 22 miljarder SEK årligen.


Sidan 133 - 134 i remissvaret: https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... gheter.pdf

Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596785 Den siffran bygger på en förmodad minskning av avverkningen. Men jag kan inte komma på en ända gård jag varit på som inte kan sköta sin skog bättre eller med andra trädslag för att förbättra sin skogstillväxt. Så det är skadan vi ska prata om och inte en hypotetisk perfekt skött skog. För det finns det ingen skogsägare som klarar av.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

axwell  
#596796
Tåndemåla skrev:Men det är ju bara kostnaden. Du får ju ta med intäkterna med. Jaktvärde kött värdet och rekriationsvädet med om du blandar in trafikolyckor.


Med den beräkningen får vi då bygga på kostnaderna för vad varje hjortjägare kostar samhället som förlorad produktion och alla andra faktorer likt en dominoeffekt.

Utöver det kostnader för att många med mig inte planterar tall på tallmarker eftersom det känns meningslöst.

Det mesta av köttet hanteras utanför "store brors" insyn, ingen moms eller annan skatt till samhället.

Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Torbjörn Johnsen  
#596802 Enligt Sv Jägareförbundet (Artikel i Svensk Jakt så är Skogsstyrelsens beräkningsmodell helt missvisande. (Då pratar de om nivån 7 miljarder kr. SvJfb hävdar att det i denna siffra finns en hypotetisk förlust av förädlingsvärde i industrin om mer ön 4 miljarder p g a virkesbrist. Kostnaden för älgstammen är enligt samma förbund ”närmre noll” än 7 miljarder.

Det gynnar nog inte direkt dialogen om olika sidor framför helt orimliga siffror. Både 0 kr och 20 miljarder blir löjliga belopp. Det är ingen tvekan om att det finns väldigt stora problem med viltbete i många delar av landet. Framför allt i södra Sverige.
Lösningen torde vara densamma oavsett kostnaden: lägre klövviltstammar men också mer tall och viltbete i skogen.

Här hittar ni artikeln i Svensk Jakt:
https://svenskjakt.se/start/nyhet/jagar ... kostnader/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Fredrik Reuter  
#596803 OBS! Viktigt är att Remissvaret ovan tar med alla kostnader, inte bara viltbetet. Jag klistrar in texten nedan som refererades till ovan.

Viltskador förekom på 8 procent av spannmålsarealen under 2014. Störst var andelen i Götalands skogsbygder där 19 procent av spannmålsarealen hade viltskador. Vildsvin är det djurslag som orsakar störst skada i alla lantbruksgrödor, utom i havre där istället älg orsakar störst skada (Anon. 2018o).

Årligen inträffar närmare 6 000 älgolyckor på landets vägar (Anon. 2018n), det innebär en älgolycka var nittionde minut. Varje olycka kostar samhället i genomsnitt 278 000 SEK, vilket ger en årskostnad om nära 1,7 miljarder SEK (Seiler & Olsson 2015).

Samhällets samlade kostnader per genomsnittlig älgpåkörning av ett modernt persontåg uppgår enligt preliminära beräkningar till cirka en miljon SEK. Den totala årliga samhällskostnaden för viltpåkörningar på järnväg ligger uppskattningsvis på omkring 1–1,5 miljarder SEK (Seiler & Olsson 2015b).

Mörkertalen är stora då många olyckor aldrig rapporteras. För älg ligger korrektionssiffran på 1,72 gånger det rapporterade olyckstalet vilket ger en bedömd årlig totalkostnad på cirka 4,3–5,2 miljarder SEK (Seiler m.fl. 2016). Tillkommer gör kostnader för viltstängsel och viltövergångar av olika slag.

För skogsbruket skadar älgen värdet på den nedersta delen av stammen som normalt går till sågverksindustrin. En annan, och mindre uppmärksammad, skada är att älgarna äter stora mängder gröna barr och löv som annars skulle bidragit till fotosyntesen och trädens tillväxt, vilket även har negativ inverkan på skogens kolinbindning. ÄBIN (Älgbetesinventeringen) visar att genomsnittlig betesnivå i Sverige för närvarande är cirka 10 procent årliga skador på tall. Riksskogstaxeringen visar en genomsnittlig nivå för riket på cirka 15 % andel tallstammar med färska älgbetesskador 2011–2015.

Drivkrafter att använda bästa möjliga material med dyra plantor sprungna ur förädlat frö minskas. Förluster i tillväxt till följd av ståndortsmässigt fel trädslag är svårare att beräkna. Dessa består av rena tillväxtförluster men även av ökad risk för andra skador. Betesskador orsakar behov av omplanteringar av ungskogskog.

Även skötseln av plant- och ungskog påverkas av förekomsten av betesskador. En betydande del av ungskogen röjs vid högre medelhöjd än vad som är optimalt från ekonomisk- och produktionssynpunkt (Bergquist 2016). Det sänker trädens vitalitet och ökar risken för skador (Pettersson 2001). Det är också vanligt att skogsägare lämnar fler stammar per hektar som ”försäkring” mot betesskador. Det innebär en extra röjning eller onödigt långsam dimensionsutveckling, något som följer med genom hela omloppstiden och försämrar ekonomin (Pettersson, m.fl. 2012).

Uppskattningarna av dessa kostnader är mycket osäkra, men de kan vara betydande. Volymproduktionen nedsätts till följd av viltbetet och uppgår uppskattningsvis till 5 - 7 miljoner m3 sk per år (Kårén m.fl. 2018). En motsvarande sänkning av avverkningsnivån leder då till en förlust i förädlingsledet på mellan 12 - 17 miljarder SEK. Ett samlat närmevärde för samhällets totala kostnader beroende av en överstor klövviltstam blir därmed cirka 16 - 22 miljarder SEK årligen.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Alvarsson  
#596841 Sedan tillkommer mycket stort lidande i samband dödsolyckor, svårt skadade och skadade för inblandade och anhöriga. i samband med älgolyckor.

Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596895 Ja, man skulle kanske rent av intervjua några som skadats för livet av älgolyckor och höra deras tankar om att bibehålla eller rent av öka älgstammen. Kan nog bli en del slagkraftiga kommentarer... :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Granstorp  
#596913
Niking skrev:Ja, man skulle kanske rent av intervjua några som skadats för livet av älgolyckor och höra deras tankar om att bibehålla eller rent av öka älgstammen. Kan nog bli en del slagkraftiga kommentarer... :grin:
/Niklas


En relevant fråga tycker jag är hur mycket ökar trafiken årligen? Och hur kör folk egentligen?
Blir flera gånger i veckan omkörd på mindre vägar mitt ute på landsbygen av personer som jag nästan önskar skulle krocka med ett vilt för att dom ska få sig en tankeställare! Men det är ju allmänt känt att vi har så förbaskat bråttom nu för tiden....

Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Fredrik Reuter  
#596916 Jag gillar statistik och grafen nedan visar utvecklingen i miljoner mil för personbilstrafiken. Data kommer från SCB/Trafikanalys.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).