Skogsnyheter

Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

22 inlägg 13379 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Fredrik Reuter  
#589273 Motorsågstillverkaren Stihl lanserar nu en ny batterimotorsåg som heter MSA 220. Huruvida MSA 220 kommer ersätta MSA 200 eller bli ett större syskon till den är oklart. En sak är dock säker, MSA 220 kommer ha bättre kapacitet än MSA 200.

Med MSA 220 släpper Stihl också en ny elmotor som de utlovar ska vara både effektivare och erbjuda bättre ergonomi - prestandan ska höjas 20% med den nya motorn.

Nytt med MSA 220 är att Stihl nu höjt den maximala kedjehastigheten till 24 meter per sekund. Genom detta så kan MSA 220 på pappret börja konkurrera med de mindre bensinsågarna i proffsklassen och även Cramers batterisåg 82CS25.

Stihl kommer rekommendera sitt största batteri till MSA 220. Det heter AP 300 S och bygger likt Husqvarnas batterier på 36 volt spänning. Motsvarande batteri hos Husqvarna är BLi 300, detta är dock på 9,5 Ah, Stihls AP 300 S ligger på 7,8 Ah. Cramer som nämnts ovan har istället valt ett batterisystem med 82 volt. Deras rekommenderade batteri 82V430 är på 6 Ah men eftersom det har en systemspänning på 82 volt så blir kapaciteten ändå högre (och vikten). Nedan gjorde jag en enkel tabell som jämför vanliga batterisågar idag med kommande MSA 220. I tabellen kan du se kapaciteten i watt på batterierna.

Räcker fördelarna med batteri för att välja det för skogen?
Detta är en intressant fråga som alldeles säkert kan vändas och vridas på. Ur ett viktperspektiv så kan det vara så att dagens batterisågar inte når ända fram för ex skogsägare som gallrar mycket själva och som idag ex kör med bensinsågen MS 201. Om vi antar att MSA 220 börjar närma sig MS 201 i kapacitet så är det ändå så att MSA 220 väger 1 kg mer än MS 201. En viktminskning på knappt 20% kan vara tillräckligt för vissa men jag lämnar frågan öppen för diskussion här nedan.

Tabell med parametrar över batterisågar samt MS 201

Märke, modellStihlStihlStihlHusqvarnaCramer
ParameterMS 201MSA 200MSA 220535i XP82CS25
Effekt1,8280280338492
Kedjehastighet2420242024
Vikt bara såg3,73,63,73,24,3
Vikt batteri-1,81,81,93,1
Vikt skogsklar4,55,45,55,17,4
Driftstid ca?45456040



Här kan du läsa mer: https://www.mynewsdesk.com/se/andreas-s ... ag-2926766

Skogsforum ska försöka få till ett eget test av MSA 220.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

rejser  
#589290 Synd att vikten stack iväg såpass. Nästan ett kilo mer än 201 och hva 435

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596469 I tabellen anges att Stihl MS 201 väger 3,7kg. Enligt Stihls hemsida väger den 4kr med tomma tankar och utan skärutrustning. Så skillnaden mellan 201:an och den nya MSA 220 blir lite mindre.

Jag ska snart testa den nya och kommer väga dem med fulla tankar och skärutrustning. Det ska bli väldigt spännande att se hur den går.

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596525 Man kan jämföra vikter och effekter hur mycket som helst men det hjälps inte. Ska man ha med 5 batterier för en dag i skogen så funkar det inte. Batterisågen kan vara ett komplement för att gå runt i sin röjning och fälla enstaka bortglömda stammar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596533 Att bära med sig 5 batterier per dag funkar om man vill! Men vill man inte, så funkar inget...
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 19 nov 2019, 09:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596536
Ekhagas trädfällning skrev:I tabellen anges att Stihl MS 201 väger 3,7kg. Enligt Stihls hemsida väger den 4kr med tomma tankar och utan skärutrustning. Så skillnaden mellan 201:an och den nya MSA 220 blir lite mindre.

Jag ska snart testa den nya och kommer väga dem med fulla tankar och skärutrustning. Det ska bli väldigt spännande att se hur den går.


Jag ser fram emot en ordentlig recension här på skogsforum. :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Hema  
#596667 Hur är Stihls system för kedjespänningen? Husqvarnas motsvarande verkar inte vara något att ha.

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Avslutat-02  
#596680 Hade en stihl 280C för många år sedan den hade snabbspänning.
det var aldrig nå problem med den...

Men Hva\jonsered har haft och har ganska stora problem med sin skräp lösning.

Så jag tror att stihl har en bättre design..

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596696 Jag har inte själv haft Stihl med snabbspänning men sågar som kursdeltagare haft så jag har inte sett några problem. En fördel är att det är mycket lätt att spänna så fort kedjan är slapp. Upplever annars att man inte ”orkar” att hämta kombinyckel och så kör man vidare med slapp kedja.
Men annars så känns snabbspänning lite för amatörsågar och inte proffs. Och jag tänker att MSA220 är en proffssåg. Tänker också att snabbspänningen väger lite mer än en mutter. Om man nu jagar vikt och det bör man ju göra som sågtillverkare.
Men fördelarna kanske överväger nackdelarna.

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Blivande snickare  
#596711
Niking skrev:Att bära med sig 5 batterier per dag funkar om man vill! Men vill man inte, så funkar inget...
/Niklas

Man kanske kunde smida ihop en liten lämplig låda att ga dom i å bära alla på en gång. Typ som en kombikanna men utan läckande pip :d

Oljedunken/ flaskan kunde hängas fast på ena sidan.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596842
Blivande snickare skrev:
Niking skrev:Att bära med sig 5 batterier per dag funkar om man vill! Men vill man inte, så funkar inget...
/Niklas

Man kanske kunde smida ihop en liten lämplig låda att ga dom i å bära alla på en gång. Typ som en kombikanna men utan läckande pip :d

Oljedunken/ flaskan kunde hängas fast på ena sidan.


Eller varför inte en ryggsäck av lämplig storlek? Kanske plats för en reservsåg också, om svärdet skulle nypa fast...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

axwell  
#596850 Börjar lura så smått om jag skulle skaffa en batteridriven såg.

Swedol som säljer Cramer har nu sina "dagar" med 25 % men jag tvekar ändå.

Spänningslös såg 3600 + moms plus batteri och laddare och Swedol lämnar ingen info om batterier och laddare; mer än typnummer och rekommendation.

Får nog vänta på Stihl 220 eller köpa en billig konsument såg. :???:

Eller så slutar det med att jag kommer på att jag kan klara mig med dom sågar jag har. :???: :???:

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596882
axwell skrev:
Eller så slutar det med att jag kommer på att jag kan klara mig med dom sågar jag har. :???: :???:

Så brukar jag också resonera både när det gäller det mesta som lockar. :d

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

stegmaster  
#597014 Själv har jag dom bensinsåger jag behöver til skogen, men jag köpte til en sådan liten el.såg til vedplatsen.(som alltid finns med i Valmeten.)
Det er jättefint att bara kunna knuffa en knapp sen går sågen när man vil kapa bort en kvist på en stam som er dårligt kvistat, eller det lilla övergrova som vedmaskinkapet inte klarer (typ 4-5cm), och slippa dra igång en kald bensinsåg varje gång.
Den står alltid i hytten på Valmeten, så jag even kan kapa loss en bensinsåg om jag kör fast, eller nån pinne som stickar ut på lasset til skogvagnen före jag drar ut på vägen med fullt lass.
Sen jag kör Ryobi elprylar, fick det bli en 18v el.såg, inget man går i skogen med, men jättefint i trädgården eller vedplatsen.
Med ett 5amp batteri klarer den flera dager utan att laddas, sen den bara går typ 5min. minuter varje dag.
(Priset på själva sågen vil jag minnas var ca 1200-1300kr, och batterier hadde jag ju redan)
Sännande dock att det ny början komma riktiga el,såger på marknaden, som Stihlen i denna tråden handlar om.
Va det lider kommer nog kapasitet att ökas och priset minskas, så dette har jag tro på. :grin:

Min vedplats såg.

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 220, Ny batterisåg med 24 m/s

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602317
Ekhagas trädfällning skrev:Jag ska snart testa den nya och kommer väga dem med fulla tankar och skärutrustning. Det ska bli väldigt spännande att se hur den går.


Det är fler som tycker det är spännande, @Ekhagas trädfällning

Några resultat än?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).