Logistik, Transport

Vändplats vid bostadshus/ersättning.

82 inlägg 23167 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Jesper Josefsson  
#595962Spinner man vidare på logiken i vissa inlägg så skulle man kunna säga:
Jag jobbar som begravningsentreprenör således är det min rätt å yrkets vägnar att gräva ner dig.
Oaktat om du tycker om det eller ej för jag gör ju bara mitt jobb..
Funkar inte riktigt så som tur är 🙏
Det var och en äger får oxå var och en bestämma över.
Egenmäktighet och skadegörelse är olagligt.
I övrigt håller jag med Torbjörn :-bd

Tycker vi önskar alla en bra kväll, är mkt trevligare :ymparty:

Jesper

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596014Här på byn byggdes för några år sedan ca en km ny skogsbilväg och det för bygget avverkade virket kördes fram till närmsta korsning. Markägaren sa till virkesköparen att timmerbilen skulle vända där virket låg......sedan antingen valde chauffören att ta egna initiativ eller så blev det miss i kommunikationen.

Virket var borta men det gick in timmerbilsspår på den nybrutna och oplogade vägen.
Bara det att en kilometer in så var ingen vändplats byggd, där stod bara en översnöad grävmaskin tvärs över vägen.

Otaliga omtag hade iaf krävts för att backa en kilometer krokig kuperad oplogad väg. #:-s
Tur i oturen var att vägen iaf var ordentligt frusen.

Användarvisningsbild

jonas_81  
#598804Sen en sak son jag koma att tänka på när jag läst igenom tråden om du har ett fordon personbil, lastbil eller vad de nu e... att passera en öppnad bom får man väl lite tänka på varför den e där och har man någonting dit att göra... kan ju vara så att den lämnat upp i misstag och ägaren kommer tillbaka och stänger den utan att räkna hur många spår som går dit/därifrån

jannee  
#598807Kan spinna vidare
Du får ej heller stänga in någon eller hindra någon från att passera, detta är OCKSÅ egenmäktigt förfarande.

röjar kalle  
jannee skrev:Du vinterrojarn pratar i egen sak och för mig helt ok hur du gör eller inte gör.
Jag kör INTE lastbil längre men kört i ÖVER 50 år och träffat på massor av typer.
Backar inte en millimeter för det finns har har funnits dumma bonndjävlar
Vet om när en av dessa bonndjävlar haft gemensam väg med andra bönder, låst bommen medans jag lastat.
Poängen är den att den andra bonden inte hade någon nyckel som passade till låset.
Bonndjävulen som låst var ej heller anträffbar.
Därpå försvann ALLT som kunde tänkas vara bom eller stolpar.
På ett ställe hölls det på med avverkning/skotning, dåligt med avlägg, vi var tvingade att köra bort allt efter.
Körde nattskift, där jag skulle vända stod en mörklagd p-bil mitt på vändplatsen. Som tur var fanns det dragkrok på bilen, med kranens hjälp drog jag ut f*nskapet i skogen.
Själv stördes jag inte men det hade visst varit en boende längsmed bygatan som skogsvägen gick ut till som stördes av nattrafiken.
Det är sådan undantag jag hänvisar till - och tror inte att jag som chaffis lade några fingrar emellan.
Framför gärna dina åsikter, men djävlas inte med en oskyldig.
Bonndjävlar eller andra som inte kan acceptera att som chaufför utför jag endast ett uppdrag som blivit mig tilldelat har jag ingen förståelse för. Störd nattsömn eller inte kan komma överens med sina grannar ska INTE behöva drabba mig i mitt arbete.
På våren när det är tjällossning måste man kanske köra mitt i natten eller tidig gryning - annars håller inte vägen, men det råder ringa förståelse för hos många.

Känner igen allt Jannee klockrent dom kommer att ångra sig om dom jävlas.Har varit med om stöddiga som faan och helt plötsligt har man börjat skrika på polis när man märker att man sprang på fel gubbe. :mrgreen:

röjar kalle  
#598819Vad man en gjort röjt ledningsgator avverkat skog fällt träd i stadsmiljöer eller kört slam bil sopbil container eller stycke.Så är det alltid utföraren man ger sig på och jävlas med.Så man kan ringa in och grina att han var så otrevlig och bjöd mig på stryk eller hota att köra över mig.Men man utelämnar vad man själv sagt och gjort för att bli behandlad på det viset.Sen kan man läsa på inläggen vad ni är för ena djupingar. :wink:

Användarvisningsbild

Grålle52  
#598821djupingarna tycks vara utförarna...

Avslutat-02  
#598823Jag har aldrig hotat eller varit elak på en chaufför som bara gör sitt jobb.

Men att låta någon köra sönder vägar eller åkrar för att bara låta någon göra sitt jobb är vansinne.
Vem betalar mina kostnader för att återställa? Bolagen? Åkeriet?.

Nä det är för osäkert, därför låser jag grinden. Visst någon har blivit tvungen att backa en bit och vända... Men det är egentligen inte mitt ansvar eller problem.
Mitt ansvar ligger i min ekonomi och fastighet inte om någon annan kan göra sitt jobb eller ej, det är produktionsledarens ansvar i detta fall.

Jag gnäller inte heller på en chaufför, utan meddelar lugnt att vägen är stängd tills vädret tillåter annat, sedan får han ta det med sin chef och produktionsledaren blir naturligtvis underrättad, vill de köra ändå så krävs avtal/kontrakt om detta.

Det är en ganska sorglig syn att läsa att vi skogsägare ska böja oss för chaufförer och avverkningsledare som tror att man kan köra över folk och deras ägor, tänk igen.

Sedan sitter det vissa som ändå försvarar detta dårskap....

Vad skulle ni göra om ni fick vägen sönderkörd och sedan stå för kalaset på ca 300.000 kr?

Svara ärligt sedan kan vi diskutera...
Jag vet vad jag har fått göra och gör hädan efter.....inte fan betalar jag iallafall....

Avslutat-02  
jannee skrev:Kan spinna vidare
Du får ej heller stänga in någon eller hindra någon från att passera, detta är OCKSÅ egenmäktigt förfarande.

Inte enligt polismakt som jag har frågat många gånger vad som gäller.
På allmän väg ja där är det egenmäktigt förfarande men inte på privat mark eller väg, där åker man in och ut på egen risk.
Har du dessutom åkt in på vägen utan tillstånd och vållar skada på vägen eller egendom så är det ett eller flera högre brott än att någon låst en grind.

Med direkta skadeståndskrav, straffet för att låsa in en lastbil på en väg är högst böter, att vandalisera egendom eller mark kan ge fängelse i högst 6 mån.

Jurister har redan klargjort detta för mig åtskilliga gånger...lås och ta lappen, den blir liten men för åkeriet och skogsbolaget så blir det dyrt sa juristen sist jag frågade.... :mrgreen:

röjar kalle  
#598868Timmerbils chaufför har trakt direktiv vad han får och inte göra det vet jag.Sen låter det som det är en fullständig idiot som sitter och kör som åker upp på en villa tomt och vänder.Har själv varit uti busken och kört så jag vet att det gäller att köra med huvudet.Om det är för mjukt så kör du fast en timmerbil har oftast tandemdrift men det går så länge den inte står på buken.Sen beror det på vad man menar med sönderkört lite spår i gruset. :?:

Avslutat-02  
#598870Sista spåren jag hade var ungefär 3,5 dm djupa...i en åker... Den chauffören hade ingen aning om någonting på ett direktiv.
Han hade fått order om att köra virke och det var allt.

När jag ringde produktionsledaren och berättade vad som hänt så sa han,,, det är bara att plöja om åkern....

Visst men vem betalar för det?
Det är inte gratis att börja om med att plöja ,harva, så......

Jag krävde att de skulle betala maskinringen för att göra detta jobbet.
Det gick på 40.000 kr men de lärde sig att planera först agera sen....... :-bd

röjar kalle  
#598893Vänta tills virket köparna ställer krav på farbara vägar året om då blir det nog annat ljud i skällan.Var inne på ställe närheten av Dalälven i Sala med slam bil. Märkte när jag körde in att hela vägen gungade när jag körde in till fastigheten.Och inte gick det att vända säkert där inne heller bara blöt mo sand och gräs som underlag.Var tvungen att backa därifrån då höll inte vägen längre och bilen fastnade fick ringa bärgare.När vi var klara så pratar vi inte några 3.5 dm spår hela vägen var förstörd 30-40 m.Gubben jäveln blev helt vansinnigt och krävde ersättning för förstörd väg det hela slutade med gubb aset vi bekosta hela kalaset själv.Det står nämligen i kommunens direktiv farbar väg oavsett väglag och årstid om du beställer tömning brunn eller sluten tank.En kollega var och tömde där senare på året och vart inbjuden på kaffe1fick höra hela historien och det var naturligt vis mitt fel helt inkompetent och bättre jag höll mig där det fanns asfalt. :d

Användarvisningsbild

Jdmogge  
röjar kalle skrev:Vänta tills virket köparna ställer krav på farbara vägar året om då blir det nog annat ljud i skällan.Var inne på ställe närheten av Dalälven i Sala med slam bil. Märkte när jag körde in att hela vägen gungade när jag körde in till fastigheten.Och inte gick det att vända säkert där inne heller bara blöt mo sand och gräs som underlag.Var tvungen att backa därifrån då höll inte vägen längre och bilen fastnade fick ringa bärgare.När vi var klara så pratar vi inte några 3.5 dm spår hela vägen var förstörd 30-40 m.Gubben jäveln blev helt vansinnigt och krävde ersättning för förstörd väg det hela slutade med gubb aset vi bekosta hela kalaset själv.Det står nämligen i kommunens direktiv farbar väg oavsett väglag och årstid om du beställer tömning brunn eller sluten tank.En kollega var och tömde där senare på året och vart inbjuden på kaffe1fick höra hela historien och det var naturligt vis mitt fel helt inkompetent och bättre jag höll mig där det fanns asfalt. :d

Om virkesköparen kräver farbar väg året om får han nog inte köpa så mycket virke :grin:

Avslutat-02  
#598931Slambilen som kommer hit är inte beställd utan kommer på fasta månader bestämt från kommunen.

Har aldrig haft problem med det, jag plogar vägen i god tid, haft en sönderkörning den betalade åkeriet lagningen för.

Om en virkesköpare vill ha året runt vägar s får de betala för detta.
Jag kan se till så att tjälen går ner och gör vägen hållbar och jag kan hålla sommar väg, tills lervälling sker.

Men inte gratis....

Avslutat-02  
röjar kalle skrev:Vänta tills virket köparna ställer krav på farbara vägar året om då blir det nog annat ljud i skällan.Var inne på ställe närheten av Dalälven i Sala med slam bil. Märkte när jag körde in att hela vägen gungade när jag körde in till fastigheten.Och inte gick det att vända säkert där inne heller bara blöt mo sand och gräs som underlag.Var tvungen att backa därifrån då höll inte vägen längre och bilen fastnade fick ringa bärgare.När vi var klara så pratar vi inte några 3.5 dm spår hela vägen var förstörd 30-40 m.Gubben jäveln blev helt vansinnigt och krävde ersättning för förstörd väg det hela slutade med gubb aset vi bekosta hela kalaset själv.Det står nämligen i kommunens direktiv farbar väg oavsett väglag och årstid om du beställer tömning brunn eller sluten tank.En kollega var och tömde där senare på året och vart inbjuden på kaffe1fick höra hela historien och det var naturligt vis mitt fel helt inkompetent och bättre jag höll mig där det fanns asfalt. :d

Så det är så här vissa behandlar kunder som betalar lönen.... Gubbjävel, gubb aset.....
Oavsett vem som ska köra eller tömma brunnen så får man inte förstöra andras egendom. Varför inte ha kontrollerat att vägen verkligen höll....

Här hade den firman fått stått för varje liten lagning av vägen...

Inget att vara stolt över, snarare tvärtom.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).