Skogsnyheter

Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

86 inlägg 18363 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594665 Om jag kör 90 på 70 vägen här hemomkring får jag likväl lastbilar upp i röven, påstå nu inte att jag är ivägen för trafiken då

Elmia
Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594666 Sen handlar väl tråden om att man skallsäkra lasten så man inte och tappar den.Det kan man väl säga att vi är överens om.Sen bli r det som vanligt vi börjar kasta paj men roligt är det. :grin:

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594667
gnisten83 skrev:Om jag kör 90 på 70 vägen här hemomkring får jag likväl lastbilar upp i röven, påstå nu inte att jag är ivägen för trafiken då

Du får väl gasa på så slipper du lastbilarna. =))

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Blivande snickare  
#594678 Ni får flytta till Finland hela bunten, verkar vara bättre ordning på både skogsbruket och trafiken här :grin:

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

tallen100  
#594689
röjar kalle skrev:
gnisten83 skrev:Om jag kör 90 på 70 vägen här hemomkring får jag likväl lastbilar upp i röven, påstå nu inte att jag är ivägen för trafiken då

Du får väl gasa på så slipper du lastbilarna. =))

Hjälper ju inte då kommer man ju bara ifatt nån lastbil :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

jannee  
#594692 Kan du/ni inte hålla undan för en lastbil som inte går fortare än 89 km/tim får du väl byta bil eller bara hålla åt sidan och släppa fram fartmonstret :smile:
Eller gör även du som många p-bilster gör, ligger där och masar strax under tillåten hastighet, blir ifattkörd av en lastbil som kommer nästan rakt upp i bakluckan. Du blir irriterad och när lastbilen går ut för att köra om ökar du farten något (ca 5 km) bara så mycket att lastbilen inte hinner köra om. För den djävulen ska minsann inte köra om mig utan allt ligga där bakom. När omkörningsförsöket misslyckats går du tillbaka till din stilla lunk.
Så kan det fortgå i flera mil om det vill sig illa.
Du är förbannad men själaglad för att har lyckat kuva ännu en vägmarodör, chauffören är stressad, för p.g.a. denna väglus går han miste om att komma fram i tid eller missa en lastning/lossning.
Innan jag själv ämnar köra om en p-bilist brukar jag lägga mig endast någon meter bakom, på så sätt förkortar jag omkörningssträckan, eller kan t.o.m. hinna om så långt innan p-bilisten fattat att jag är på omkörning och hunnit ökat farten.
P-bilisterna bör också vara medvetna om att jag sitter så pass högt i lastbilen och har en enorm överblick av vad som händer framöver. Registrerar händelser oftast betydligt tidigare än de närmast framförvarande p-bilisterna gör.
Dessutom spelar rutinen in. I 9 fall av 10 vet jag vad framförvarande bilist ämnar göra INNAN denne visat några tydliga tecken.
Visserligen "lite" olagligt men ett par gula blixtljus i fronten kan väcka den mest frånvarande p-bilist. :mrgreen:
Ni som verkligen har funderingar på om hur illa chaufförer bär sig åt, både vid lastning men även vid vägtransport, Be att få åka med på en helsväng.
Uttala er gärna senare om hur det var - spy sedan ut din galla över hur illa ställt det är men även om det finns något positivt.

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Avslutat-01  
#594696 "För den djävulen ska minsann inte köra om mig utan allt ligga där bakom. När omkörningsförsöket misslyckats går du tillbaka till din stilla lunk."

väldigt vanligt även mot färdtjänst/sjukresor...inte en jävel tänker på att ibland är det väldigt akuta körningar

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Avslutat-02  
#594698 Hmm behöver inte fundera längre, har fått det bekräftat här.

Det finns inte en enda anledning till att riskera liv, både ditt egna och andras bara för att göra sitt jobb. Lastbilschaufförer hinner med god planering göra sitt jobb utan att passera 80 km i timmen..

Utan att tappa last, framför allt utan att ha en dryg och obetänksam körning precis som oss andra i trafiken.

Men när ni kört i kapp en småbarnsmamma och skrämt henne i trafiken, eller orsakat en allvarlig olycka eller med dödlig utgång så kanske ni tänker om.

Jag är trött på att bli omkörd av lastbilar i över 100 km i timmen på 80 väg.
Eller när de gasar på utanför dagis i tätort.

Skärp er och sluta skyll på att ni inte hinner annars, för det stämmer inte, det vet både ni och jag.

Men det är väl häftigt att gasa på och tappa last, eller köra fort och riskera andra människors liv....

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594711 För att åter knyta till Jannes inlägg.Kommer fram till rondellen inte en bil så långt ögat når vad gör P bilisten jo stannar.Eller åker på huvudled i samhälle vad gör P bilisten stannar och släpper ut bilen som kom från höger som har väjningsplikt.Sitter i bilkö försöker hålla avstånd till framförvarande bil för att hålla rull på 60 tons ekipaget vad händer en P bilisten eller flera byter fil och åker in framför.

Användarvisningsbild

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Vardon  
#594712
jannee skrev:Kan du/ni inte hålla undan för en lastbil som inte går fortare än 89 km/tim får du väl byta bil eller bara hålla åt sidan och släppa fram fartmonstret :smile:
Eller gör även du som många p-bilster gör, ligger där och masar strax under tillåten hastighet, blir ifattkörd av en lastbil som kommer nästan rakt upp i bakluckan. Du blir irriterad och när lastbilen går ut för att köra om ökar du farten något (ca 5 km) bara så mycket att lastbilen inte hinner köra om. För den djävulen ska minsann inte köra om mig utan allt ligga där bakom. När omkörningsförsöket misslyckats går du tillbaka till din stilla lunk.
Så kan det fortgå i flera mil om det vill sig illa.
Du är förbannad men själaglad för att har lyckat kuva ännu en vägmarodör, chauffören är stressad, för p.g.a. denna väglus går han miste om att komma fram i tid eller missa en lastning/lossning.
Innan jag själv ämnar köra om en p-bilist brukar jag lägga mig endast någon meter bakom, på så sätt förkortar jag omkörningssträckan, eller kan t.o.m. hinna om så långt innan p-bilisten fattat att jag är på omkörning och hunnit ökat farten.
P-bilisterna bör också vara medvetna om att jag sitter så pass högt i lastbilen och har en enorm överblick av vad som händer framöver. Registrerar händelser oftast betydligt tidigare än de närmast framförvarande p-bilisterna gör.
Dessutom spelar rutinen in. I 9 fall av 10 vet jag vad framförvarande bilist ämnar göra INNAN denne visat några tydliga tecken.
Visserligen "lite" olagligt men ett par gula blixtljus i fronten kan väcka den mest frånvarande p-bilist. :mrgreen:
Ni som verkligen har funderingar på om hur illa chaufförer bär sig åt, både vid lastning men även vid vägtransport, Be att få åka med på en helsväng.
Uttala er gärna senare om hur det var - spy sedan ut din galla över hur illa ställt det är men även om det finns något positivt.


Betalar du mina fortkörningsböter och skjutsar mig när körkortet är indraget så kan jag hålla undan... när man ska hålla 60 på 30 sträcka för att hålla undan

Alla har inte råd med stripade bilar för årslöner extraljus för några nånadslöner och böter på det

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

röjar kalle  
#594713 Det är väl ingen vettig människa som åker 60 km förbi ett dagis där 30 km i timmen gäller eller skola.Ingen yrkeschaffis jag känner skulle offra körkortet på att göra något dyligt. Det här handlar om dålig självkänsla då väljer man ut en viss yrkesgrupp man kan kasta skit på.Sen blir det kotym att yrkeschaufförrer kör som idioter istället för att tänka det kanske är mig det är fel på:wink:

Användarvisningsbild

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Vardon  
#594714
röjar kalle skrev:Det är väl ingen vettig människa som åker 60 km förbi ett dagis där 30 km i timmen gäller eller skola.Ingen yrkeschaffis jag känner skulle offra körkortet på att göra något dyligt. Det här handlar om dålig självkänsla då väljer man ut en viss yrkesgrupp man kan kasta skit på.Sen blir det kotym att yrkeschaufförrer kör som idioter istället för att tänka det kanske är mig det är fel på:wink:


Men det räcker att de håller 80 på 60 sträcka för att ens eget körkort ska vara0 i riskzonen om man ska hålla undan

Och 45 finns det många som håller utanför dagis och ska du hålla undan då och de drar körkortet vid 50 på 30 sträcka är man snart där

Personligen har jsg knte bråttom och kan köpa annat för pengarna kan de bakom bete sig går jag åt sidan och om det går...

Avatar Fallback

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

jannee  
#594718 Inte lätt att vara proffs och tillhöra en yrkesgrupp som ständigt och jämt MÅSTE ta hänsyn gentemot amatörer som tror att det dessa gör alltid är det rätta.
För övrigt kan man som chaufför planera till f*n tar en men ändå blir det inte som planerat.
Vill för den sakens skull inte bara skylla på amatörerna, även dessa äger rätt att vara på vägen men f*n må ta dem när de vill leka poliser.
Dessutom omöjligt att förklara något för någon som intet begriper.

Inom vilka fler yrken blandar man hej vilt proffs och amatörer :grin:

Användarvisningsbild

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

Vardon  
#594720
jannee skrev:Inte lätt att vara proffs och tillhöra en yrkesgrupp som ständigt och jämt MÅSTE ta hänsyn gentemot amatörer som tror att det dessa gör alltid är det rätta.
För övrigt kan man som chaufför planera till f*n tar en men ändå blir det inte som planerat.
Vill för den sakens skull inte bara skylla på amatörerna, även dessa äger rätt att vara på vägen men f*n må ta dem när de vill leka poliser.
Dessutom omöjligt att förklara något för någon som intet begriper.

Inom vilka fler yrken blandar man hej vilt proffs och amatörer :grin:


Kan intr du som proffs förklara för enamatör som mig hur jag håller undan för en lastbil i 89 utan att riskera böter på 80 sträcka lär mig o store mästare...

Användarvisningsbild

Re: Timmerbil tappade stock som for genom framruta på bil

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594723
jannee skrev:Inom vilka fler yrken blandar man hej vilt proffs och amatörer :grin:

Golf :?: :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).