fre 08 nov 2019, 06:24#594692
Kan du/ni inte hålla undan för en lastbil som inte går fortare än 89 km/tim får du väl byta bil eller bara hålla åt sidan och släppa fram fartmonstret
Eller gör även du som många p-bilster gör, ligger där och masar strax under tillåten hastighet, blir ifattkörd av en lastbil som kommer nästan rakt upp i bakluckan. Du blir irriterad och när lastbilen går ut för att köra om ökar du farten något (ca 5 km) bara så mycket att lastbilen inte hinner köra om. För den djävulen ska minsann inte köra om mig utan allt ligga där bakom. När omkörningsförsöket misslyckats går du tillbaka till din stilla lunk.
Så kan det fortgå i flera mil om det vill sig illa.
Du är förbannad men själaglad för att har lyckat kuva ännu en vägmarodör, chauffören är stressad, för p.g.a. denna väglus går han miste om att komma fram i tid eller missa en lastning/lossning.
Innan jag själv ämnar köra om en p-bilist brukar jag lägga mig endast någon meter bakom, på så sätt förkortar jag omkörningssträckan, eller kan t.o.m. hinna om så långt innan p-bilisten fattat att jag är på omkörning och hunnit ökat farten.
P-bilisterna bör också vara medvetna om att jag sitter så pass högt i lastbilen och har en enorm överblick av vad som händer framöver. Registrerar händelser oftast betydligt tidigare än de närmast framförvarande p-bilisterna gör.
Dessutom spelar rutinen in. I 9 fall av 10 vet jag vad framförvarande bilist ämnar göra INNAN denne visat några tydliga tecken.
Visserligen "lite" olagligt men ett par gula blixtljus i fronten kan väcka den mest frånvarande p-bilist.
Ni som verkligen har funderingar på om hur illa chaufförer bär sig åt, både vid lastning men även vid vägtransport, Be att få åka med på en helsväng.
Uttala er gärna senare om hur det var - spy sedan ut din galla över hur illa ställt det är men även om det finns något positivt.