En sak som jag inte ser mycket av i miljödebatten är konsekvenserna för den globala växtproduktionen. Alla gröna växter andas ju koldioxid. Det är deras ”syre”, en livsnödvändighet. Minskad koldioxidhalt i luften torde innebära reducerad tillväxt inom jord- och skogsbruk.
Minskade koldioxidhalter bromsar också in den globala uppvärmningen, vilket ju är själva meningen med de uppsatta koldioxidmålen. Men även om den globala uppvärmningen otvivelaktigt uppvisar många negativa sidor, så har den också positiva dito, vilka inte diskuteras särskilt mycket. En liten förhöjning av jordens medeltemperatur skulle drastiskt gynna stora delar av vår jord i det att växtperioden i de tempererade regionerna (gröna och mörkrosa fält på bifogad världskarta) skulle förlängas och därigenom öka materialproduktionen inom jord- och skogsbruk. Produktionsskogarna skulle ge högre avkastning, och de ökade grödorna från jordbruken skulle mätta fler munnar i vår överbefolkade och svältande värld (svälten är i och för sig inte så stor inom de tempererade zonerna, men grödorna går väl att transportera).
Jag medger att jag är dåligt påläst i de här frågorna. Bland ”Skogsforums” medlemmar finns säkert många som är insatta i det här ämnet. Vore intressant om ni ville utveckla detta?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto