Öppna kategorin

Klimathotet visavi växtproduktionen

42 inlägg 5694 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klimathotet visavi växtproduktionen

Sillero  
#594084 Den globala uppvärmningen är på allas läppar sedan en tid tillbaka. Klimatkonferenser avlöser varandra. Nya klimatmål sätts upp snart sagt dagligen. Vi har en uppsjö av ”Gretor”, som skamslår vår generation. Oskäligt hårt drabbar det oss här i Sverige, eftersom vi är ett av de länder som står för de minsta utsläppen av växthusgaser till atmosfären. Trots detta tycker jag att det miljöengagemang vi i dag ser är bra. Det har sidoeffekter, som är nödvändiga. Vi skitar verkligen ner vår planet med vår överkonsumtion.
En sak som jag inte ser mycket av i miljödebatten är konsekvenserna för den globala växtproduktionen. Alla gröna växter andas ju koldioxid. Det är deras ”syre”, en livsnödvändighet. Minskad koldioxidhalt i luften torde innebära reducerad tillväxt inom jord- och skogsbruk.
Minskade koldioxidhalter bromsar också in den globala uppvärmningen, vilket ju är själva meningen med de uppsatta koldioxidmålen. Men även om den globala uppvärmningen otvivelaktigt uppvisar många negativa sidor, så har den också positiva dito, vilka inte diskuteras särskilt mycket. En liten förhöjning av jordens medeltemperatur skulle drastiskt gynna stora delar av vår jord i det att växtperioden i de tempererade regionerna (gröna och mörkrosa fält på bifogad världskarta) skulle förlängas och därigenom öka materialproduktionen inom jord- och skogsbruk. Produktionsskogarna skulle ge högre avkastning, och de ökade grödorna från jordbruken skulle mätta fler munnar i vår överbefolkade och svältande värld (svälten är i och för sig inte så stor inom de tempererade zonerna, men grödorna går väl att transportera).
Jag medger att jag är dåligt påläst i de här frågorna. Bland ”Skogsforums” medlemmar finns säkert många som är insatta i det här ämnet. Vore intressant om ni ville utveckla detta?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Avslutat-02  
#594088 vad är det man brukar säga? den svenska skogen tar upp ca 50 miljoner ton koldioxid varje år...
Tänk om vi kunde röja och gallra så att den svenska skogen 65-70 miljoner ton per år, det är ingen omöjlighet kanske till och med en snål räkning. men fakta kvarstår bruka skogen och avverka den äldre skogen, plantera och röj så är sverige världs bäst på detta utan gapande tonåringar som inte fattar bättre eller politiker som visar sin okunskap varje dag och minut.

då skulle vi inte behöva straffa alla i sverige med skatter för att få en dålig budget att gå igenom.

Användarvisningsbild

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Fredrik Reuter  
#594091 Hur menar du att vi ska röja och gallra för att binda mer koldioxid vinterrojarn?

Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Avslutat-02  
#594094 Är det inte så att oskött skog binder mindre koldioxid?
Är ingen naturforskare heller, men av att döma av mångas åsikter som man läst om kvällarna så kan det vara så...

annars är det fortfarande så att äldre skogar binder mindre och yngre skogar binder mer, men vart går gränsen...?
där har vi ju även en anledning till att ta bort avverknings åldern.....

Användarvisningsbild

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Fredrik Reuter  
#594098 Ja, ska man se till Skogskunskap (länk nedan) så kulminerar en G28 efter ca 120 år så sett ur ett CO2 perspektiv så borde LSÅ då vara 120 år för typ gran i Sverige (?). Utan att veta 100% så är röjning och gallring mycket bra för skogsskötsel och för att dana ett bestånd som man vill ha det till slutavverkning men inte så bra ur ett kolbindningsperspektiv.

https://www.skogskunskap.se/aga-skog/sk ... utavverka/

Användarvisningsbild

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Fredrik Reuter  
#594105 När jag grävde djupare i skogsgödsling tidigare i höst så läste jag ganska mycket intressant om skogstillväxt. Bland annat om fotosyntesen och koldioxidens inverkan.

Som man kan se i diagrammet nedan så "tål" träd mycket högre koncentrationer av koldioxid än vi har idag.
Det röda strecket är koldioxidhalten i luften idag.

En klar potential finns men hur "farlig" är den för klimatet?

Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Avslutat-02  
#594107 Mitt svar inte alls, i allafall inte som det gått att bevisa fullt ut...
sedan att man har teser, det är annat...

men det är inget nytt att graderna på jorden stiger för att sedan sjunka...

Användarvisningsbild

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594109 Röjning och gallring ger oftast en lägre total-produktion i skogen. Däremot så leder (en sund) röjning + gallring till att tillväxten hamnar på rätt träd, istället för på en massa skräpträd (som normalt röjs och/eller gallras bort).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Fredrik Reuter  
#594114 Exakt, jag håller med dig där Niking, extra bra med parentesen (en sund). Detta är också viktigt att propagera för nu när klimatdebatten är igång på allvar. Förespråkarna (och koldioxiden) ser ju tyvärr inte våra skräpträd som skräpträd (de binder ju trots allt koldioxid).

Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Avslutat-02  
#594119 tror nog vi hade haft en ännu bättre upptagning av koldioxid om vi hade minskat på avsatta skogar och ökat mer med produktions skogar istället...

mindre skräp och halvdöda träd och mera ungskog och gallringsskog...

Användarvisningsbild

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594128 Ja, s.k. urskogar binder ju inte någon netto-koldioxid sett över en längre tid. Å allt kvarlämnat dött virke förmultnar, var på koldioxid frigörs.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Avslutat-02  
#594129 kanske dags att starta kampanjen: Städa skogen, rädda världen.

total städning i skogarna på dött virke och halvdöda skogar... :ymparty: :ymparty: :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594130 I förhistorisk tid har vi ju haft mycket högre koldioxidhalter i atmosfären än vad vi har idag. Å det är ju dessa koldioxidhalter som växterna har anpassats till under hundratals miljoner år av evolution.

Det mest tydliga exemplet är ju världens vanligaste enzym, Rubisco, som har en nyckelroll i fotosyntesens mörkerreaktion hos s.k. C3-plantor. Rubisco funkar rätt dåligt med dagens låga koldioxidhalter, vilket orsakar en fotorespiration, där ca 20% av den infångade koldioxiden går förlorad för C3-växterna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Avslutat-02  
#594132 okej och för en idiot som inte fattade hälften? bara att det lät bra med låga halter av koldioxid....

Användarvisningsbild

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594145 Att C3-växterna växer sämre ju lägre koldioxidhalten blir i atmosfären.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).