Motorsåg och handhållet

Startar inte när den är varm!!

54 inlägg 38391 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vår CS2152 startar inte när den är varm!

traktorz  
#189418 Vår Jonsered CS2152 har haft detta enerverande problem sen några år tillbaka, med att den stannar när den blir varm och är sen hopplös att få igång, tills den kallnat igen. Vi har ställt den åt sidan och kört med gamlingen Jonsered 535 istället,

Trodde först att det hade något att göra med tankluftningen, för att den påstås ha gått igång varm, efter att först ha öppnat tanklocket och släppt ut över/under-trycket (osäker om vilket).

Idag tog jag mod till mig och bestämde mig för att grundligt kolla upp orsaken till problemet. Kollade först förgasaren och tilledningsslangen från tanken, men allt såg nytt och fräscht ut. Hittade sen ytterligare en slang som ansluts till vevhus-pumpen, vilken jag ville kolla närmare på, eftersom den såg ut att ha en misstänkt spricka. Behövde dock först lossa cylindern, för att få loss mellanstycket mellan förgasaren och cylindern, på vilken denna slangstump fanns.

Mycket riktigt var den slangen behäftad med en dryga centmentern lång spricka, vilken torde medföra att förgasarmembranen inte kan fungera som tänkt och pumpa bränsle till sågen.

Nästa åtgärd blir att införskaffa lämplig längd bränsleslang, eller reservdelen 537 24 65-01 enligt bifogade reservdelslista.
CS2152-G.png

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

ejgum  
#189426 Hur beter sig sågen i samband med att den stannar?
Om den blir slö och orkeslös gissar på kompressionsproblem.
Antingen kolvring eller i värsta fall repor i cylindern.

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Boarpan  
#189450 Om man inte vill handla av sin återförsäljare och man vet exakt artikelnummret på delen kan man köpa saken hos ngn bra ehandel?
Har ni några tips?

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Bösarn  
#190398 Byt tändspolen. Den blir förstörd om man kör med hård belastning länge så att sågen överhettas, t.ex. kontinuerlig grovkapning en varm sommardag. (Det upptäckte jag med min annars pålitliga klenod, 154:an som jag övertagit efter far.)

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Ile62  
#190460 Innan man går och köper en ny tändspol, skulle det testas, att bränsletillförseln är tillräcklig. Detta kan testas genom att öppna H-skruven så mycket, att maksimumvarvtalet vid fullgas tydligt sänker. Såga då några kapningar med full gas. Det kan vara, att problemet försvinner, och detta kan betyda, att tändspolen är tillfredsställande, även om den inte fungerar vid överhetning. I detta fall har en för mager bränslejustering medfört överhetning. Lite justering av H-skruven tillbaka är då behövlig för att undvika sotning. Men om H-skruven yppigt öppnat inte förorsakar sänkning i varvtalet, är bränsletillförseln knapp till förgasaren eller i förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

Nyborg  
#593958 Har en hva 346:a som inte startar när jag har kört en tank, fyller på och sedan ska starta igen. Har bytt tändspole, då startade den lättare kall, men problemet kvarstår. Tändstift är nytt. Startar sedan jättelätt när den kallnat. Kan det vara bränslerelaterat? Ånglås? Den har mer eller mindre varit sån sedan ny. Köptes ca 2010. Blir förbannad när fanskapet inte startar! 😡

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

jannee  
#593959 E la inge problem - ånglås.
Du får göra som jag fick göra, ge f*n i att stänga av sågen.
När bensinen riskerar börja ta slut, lägg omkull sågen och tanka.
Så fick jag göra med en 425 under flera år.
Provade med allt möjligt men inget hjälpte.
Däremot reagerade min RS 51 röjsåg något liknande, kunde få hålla på med att dra i kanske 10 minuter innan den startade efter man tankat den.
Bytte stift - ingen skillnad
Bytte återigen till ett nytt stift (NGK BP 6) denna gång = startproblemet borta.

Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

Nyborg  
#593960 Måste väl på nåt vis gå att åtgärda problemet, alla 346:or kan väl inte ha samma problem? Nåt borde ju vara fel på mitt exemplar?

Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593965 Har du den i startgasläge när du ska starta?
Gissar på du har otät bränslenål så den surar när du startar ljummen.

Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

Nyborg  
#593966 Har nog provat både och. Ibland har jag lyckats bättre när jag har primat, ibland har jag lossat stiftet och sedan satt tillbaka det igen. Men har nog aldrig upplevt att stiftet varit blött.

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Avslutat-02  
#593969
Boarpan skrev:Om man inte vill handla av sin återförsäljare och man vet exakt artikelnummret på delen kan man köpa saken hos ngn bra ehandel?
Har ni några tips?



Vad är det du ska ha tag på?

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Avslutat-02  
#593972 vi börjar med jonseredarn.

vilket sort stift sitter i?
tändspole var ett stort problem på dessa.
byte inga problem.

544047001 Tändspole.


Hva 346:an, byte av Tändmodul åtskilliga gånger den sista är 510115501 gammalt 501323801.
läs på den som sitter där är det 501xxxxx så byt, är det 510115501 så kolla så att det sitter rätt stift i.
Champion RCJ7Y.

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

tallen100  
#593973
Nyborg skrev:Har nog provat både och. Ibland har jag lyckats bättre när jag har primat, ibland har jag lossat stiftet och sedan satt tillbaka det igen. Men har nog aldrig upplevt att stiftet varit blött.

Se om primerblåsan är fylld när sågen blir så där, om inte pumpa tills det fyller blåsan och pumpa sen fyra-fem gånger till, det brukar hjälpa..

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

tallen100  
#593974
vinterrojarn skrev:
Boarpan skrev:Om man inte vill handla av sin återförsäljare och man vet exakt artikelnummret på delen kan man köpa saken hos ngn bra ehandel?
Har ni några tips?



Vad är det du ska ha tag på?

Det inlägget är drygt 7 år gammalt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

Nyborg  
#593976
tallen100 skrev:
Nyborg skrev:Har nog provat både och. Ibland har jag lyckats bättre när jag har primat, ibland har jag lossat stiftet och sedan satt tillbaka det igen. Men har nog aldrig upplevt att stiftet varit blött.

Se om primerblåsan är fylld när sågen blir så där, om inte pumpa tills det fyller blåsan och pumpa sen fyra-fem gånger till, det brukar hjälpa..

Hjälper sällan.. :|

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).