Avverkning (slutavverkning)

Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

37 inlägg 6707 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Kenya Cane  
#593367
Skogsola skrev:Luckhuggning blir ett fördärv. :grin: Men däremot "remshuggning" har jag tillämpat ibland. Man hugger av en remsa på kanske 20 meters bredd och så lång som det naturligt går att få till den. Efter ett par år och efter självföryngring och ev hjälpplantering i remsan så hugger man en remsa till.

Även kallat kanthuggning. Något jag själv funderar på att tillämpa i framtiden.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593377 Det var ett himla tassande och krånglande.
Kalhygge är väldigt vackert. Livscykelns början. Allt får återskapas på nytt. Det är att förnya, återställa livscykeln och ge de unga livet oändliga, ohämmade livsbetingelser.
Det är en befrielse. Det öppnar sej nya vackra utsikter längsmed vägarna ut över sjöar och landskap man aldrig tidigare anat.

Söderslätten, Väst- och Östgötaslätten, Upplands- och Närkeslätten är finfina exempel i vårt land på kalhyggen i människans tjänst. Markbereds om och om igen. Snacka om monokulturer. Detta görs inte för att det är roligt utan för att det ger livsbetingelser till andra människor som inte vet, kan eller orkar odla sin egen mat.
Precis som att skogsavverkning upprätthåller Sveriges välstånd på en någorlunda hög nivå, men dock fallande trend. Ger välstånd till samhället. Sveriges största nettoexportinkomstkälla.
Att göra restriktioner av kalhyggesbruket innebär otvivelaktigt en lägre utkomst från skogsbruket. Man ska i ärlighetens namn vara tydlig med det inför medborgarna. Idag avsätter vi till herr Fäfot samt använder medel att köpa undan framtida förnyelsebart välstånd. Vi importera skogsråvara, samt lägger ner arbetsstället på svensk landsbygd pga den politiska effekten från vänsterhåll.

Med analogi till alla miljoner timmar som läggs av vänstervridna hypotesformulerare på att uppfinna olika namn på nya övervaknings- och tillståndsbeslutade framtida hygges- och avverkningsformer i skogsbruket, med analogi till jordbruket skulle vi tillsammans med Naturskyddsföreningen återskapa åkerholmar, gjuta igen täckdikningar, förbjuda konstgödsel och fält med samma gröda större än 10 ha och sen göra reservat där jordbruksverkets miljötjänstemän tycker det skulle vara vackert och nån åkerlärka, tofsvipa eller spov synts häcka, enligt den lokala ornitologiföreningen. Återetablera floran liksom...

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Bosse1  
#593389 Som fd statlig tjänsteman på vägverket.
Kanske intressera sig för potthål och bulor istället.

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Sillero  
#593396 Som uppväxt i glesbygd, med ett miserabelt vägnät, försökte jag påverka Vägverket i "potthålsfrågan", men jag fick lika lite gehör då som nu i mina trådar om skogshanteringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Sillero  
#593403
Orsa skrev:Det var ett himla tassande och krånglande.
Kalhygge är väldigt vackert. Livscykelns början. Allt får återskapas på nytt. Det är att förnya, återställa livscykeln och ge de unga livet oändliga, ohämmade livsbetingelser.
Det är en befrielse. Det öppnar sej nya vackra utsikter längsmed vägarna ut över sjöar och landskap man aldrig tidigare anat.

Söderslätten, Väst- och Östgötaslätten, Upplands- och Närkeslätten är finfina exempel i vårt land på kalhyggen i människans tjänst. Markbereds om och om igen. Snacka om monokulturer. Detta görs inte för att det är roligt utan för att det ger livsbetingelser till andra människor som inte vet, kan eller orkar odla sin egen mat.
Precis som att skogsavverkning upprätthåller Sveriges välstånd på en någorlunda hög nivå, men dock fallande trend. Ger välstånd till samhället. Sveriges största nettoexportinkomstkälla.
Att göra restriktioner av kalhyggesbruket innebär otvivelaktigt en lägre utkomst från skogsbruket. Man ska i ärlighetens namn vara tydlig med det inför medborgarna. Idag avsätter vi till herr Fäfot samt använder medel att köpa undan framtida förnyelsebart välstånd. Vi importera skogsråvara, samt lägger ner arbetsstället på svensk landsbygd pga den politiska effekten från vänsterhåll.

Med analogi till alla miljoner timmar som läggs av vänstervridna hypotesformulerare på att uppfinna olika namn på nya övervaknings- och tillståndsbeslutade framtida hygges- och avverkningsformer i skogsbruket, med analogi till jordbruket skulle vi tillsammans med Naturskyddsföreningen återskapa åkerholmar, gjuta igen täckdikningar, förbjuda konstgödsel och fält med samma gröda större än 10 ha och sen göra reservat där jordbruksverkets miljötjänstemän tycker det skulle vara vackert och nån åkerlärka, tofsvipa eller spov synts häcka, enligt den lokala ornitologiföreningen. Återetablera floran liksom...


Du sjunger ”monokulturens lov”. Visst, du har delvis rätt i det du säger. För att upprätthålla dagens välstånd för en växande befolkning krävs nog monokulturer, som ger god avkastning. Dessvärre får artdiversiteten på vår planet ge vika för dagens hantering inom såväl skogs- som jordbruk.
Jag, och mina gelikar, ”kämpar” för att artmångfalden skall få leva vidare åtminstone i någon omfattning. Detta för att kommande generationer ska få njuta av levande skog och ett öppet, rikt jordbrukslandskap. Dessutom kan tilläggas att dagens monokulturer är mycket sårbara. Det kan alltså visa sig vara mer hållbart att värna om ett mer mångfacetterat, artrikt skogs- och jordbruk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593410 Det pratas om monokulturer men vad är det för träd som vill växa i skogen egentligen? Tall på torra marker, björk på fuktiga marker och gran nästan överallt. Så mycket annat finns inte, i vart fall inte norr om Vänern. Oavsett vad vi tycker om det.

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Avslutat-02  
#593414
Sillero skrev:Som uppväxt i glesbygd, med ett miserabelt vägnät, försökte jag påverka Vägverket i "potthålsfrågan", men jag fick lika lite gehör då som nu i mina trådar om skogshanteringen.



åh ja jag tror nog du får mera gehör och även kunskap här än att dunka skallen med någon svensk myndighet, det bland det sämsta som finns.
här på forumet är det alltid någon som har svar eller kan diskuteras med, på myndigheterna där försöker de få dig att gå så de kan sova igen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Sillero  
#593426 Jag får otroligt mycket kunskap här på Forumet. Här finns betydligt mer kunskap än jag själv besitter. Detta har jag klargjort i tidigare inlägg. Men, jag röner inget som helst gehör för min "tes" om ett kalhyggesfritt skogsbruk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Sillero  
#593430
Skogsola skrev:Det pratas om monokulturer men vad är det för träd som vill växa i skogen egentligen? Tall på torra marker, björk på fuktiga marker och gran nästan överallt. Så mycket annat finns inte, i vart fall inte norr om Vänern. Oavsett vad vi tycker om det.


Jo, det finns mycket som växer och trivs i skogarna även norr om Vänern. Om man sänker blicken skall man finna i alla fall hundratalet arter. Här finns tvåmeterhöga, som torta och stormhatt, och här finns mycket små, men exklusiva, skogsorkidéer som norna och skogsfru.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Avslutat-02  
#593435 och de ger mycket timmer?

man kan inte bara räkna det som växer i botten.
gran och björk tar över iallafall och kväver allt i botten.

varför inte köpa in fastigheter och utöva skogsskötsel utan hyggen..?

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593447
Skogsola skrev:Det pratas om monokulturer men vad är det för träd som vill växa i skogen egentligen? Tall på torra marker, björk på fuktiga marker och gran nästan överallt. Så mycket annat finns inte, i vart fall inte norr om Vänern. Oavsett vad vi tycker om det.


Jo det gör det. Rönn, Asp, Sälg, En med mera.

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593448
vinterrojarn skrev:och de ger mycket timmer?

man kan inte bara räkna det som växer i botten.
gran och björk tar över iallafall och kväver allt i botten.

varför inte köpa in fastigheter och utöva skogsskötsel utan hyggen..?


Alltså det var då ena konstiga skoga ni är i. En välröjd och välgallrad skog ger utrymme för massor med växter på marken.

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Avslutat-02  
#593449 ja men asp blir inte gammal tyvärr innan röta eller andra sjukdomar kommer.
Rönn växer bra, men långsamt i diametern....

En är väl fridlyst....

men lärk och contorta växer så det knackar...

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Avslutat-02  
#593452 Här finns tvåmeterhöga, som torta och stormhatt, och här finns mycket små, men exklusiva, skogsorkidéer som norna och skogsfru.

var mera dessa arter jag undrade över om de gav mycket timmer?
och som växer i botten, ja visst det strutar upp allt övrigt men inte dessa i röjda och gallrade bestånd men däremot kan man hitta vissa arter på hyggeskanter...

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering - - - - -, ett förtydligande

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593455 Orkidéetimmer är ovanligt, det håller jag med om! :wink:
Det jag kommenterade var "kväver allt" kommentaren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).