Logistik, Transport

Bygga basväg/ skogsbilväg

157 inlägg 86631 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591747 Kul film mkt intressant, det syntes inte hur djup han grävde ner stubbar och mossa, finns det nån bra tumregel?

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

jannee  
#591751 Har du/ni ett hum om kostnaden /meter för enbart bankläggning.
Alla mina skogsbilvägar är uppbyggda på ett liknade sätt.
11 kr/sträckmeter kostade min första bankläggning, nu var det på 70 talet och en information om dagens kostnad vore intressant.
Där min grävmaskinist har tagit fyll till vägbanken har han sedan lagt storstenen, stubbarna och matjorden (mossjord)

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Bax  
#591815 Vilken funktion har de där örona som sticker ut bak på grävskopan?

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

PAR  
#591833
jannee skrev:Har du/ni ett hum om kostnaden /meter för enbart bankläggning.
Alla mina skogsbilvägar är uppbyggda på ett liknade sätt.
11 kr/sträckmeter kostade min första bankläggning, nu var det på 70 talet och en information om dagens kostnad vore intressant.
Där min grävmaskinist har tagit fyll till vägbanken har han sedan lagt storstenen, stubbarna och matjorden (mossjord)


Jag har priser på två bankläggningar med befintliga massor. Båda är ca 4 m breda och läget är i mellersta Dalarna.
Den första är byggd 2016, är ca 750 m lång och avslutas med fullstor vändplan. Vad jag som amatöer kan bedöma relativt fördelaktiga förhållanden. Kostnad 74000, dvs ca 99 kr/m.
Den senaste är byggd i år, är 250 m lång och avslutas även den med fullstor vändplan. Svårare förhållanden med tunna jordlager och bergklackar. Klarade oss utan sprängning. Kostnad 39000, dvs ca 155 kr/m.
OBS att kostnader för grusning tillkommer.

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591838
jannee skrev:Har du/ni ett hum om kostnaden /meter för enbart bankläggning.
Alla mina skogsbilvägar är uppbyggda på ett liknade sätt.


Har inte fått facit än men prognosen är att vi ska komma gott under hundringen i alla fall på denna etappen, sen kommer han tillbaka till sommaren så ska vi grusa upp från ett sidotag...

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

hemhuggare  
#591892
Bax skrev:Vilken funktion har de där örona som sticker ut bak på grävskopan?

Till stropparna när man lägger trummor kanske?

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Cat554  
#591929
hemhuggare skrev:
Bax skrev:Vilken funktion har de där örona som sticker ut bak på grävskopan?

Till stropparna när man lägger trummor kanske?

Stemmer.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592010 Det var ingen amatör som gjort det arbetet PAR :-bd

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592032 @PAR hur mycket grus räknar ni att de behövs? Ser ut att gå att köra på det med lätt trafik redan nu, i alla fall den från 2016. Räcker 2dm?

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Hema  
#592063
The Boxer skrev:Nu är projektet vid etappmål efter alla år av snack... :-bd

Härlig film. 👍

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

jannee  
#592077 Hurudant materiel nyttjar ni i Värmland på den typen av bank.
Själv har jag året efter bankläggning alltid nöjt mig med ca 8 cm 030 bergskross
Efterhand har vägarna då och då fått en omgång 030 dock endast spårgrusning

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

PAR  
#592078
busholle skrev:Det var ingen amatör som gjort det arbetet PAR :-bd

Så sant @busholle – han har det verkligen i fingrarna

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

PAR  
#592079
Mangan skrev:@PAR hur mycket grus räknar ni att de behövs? Ser ut att gå att köra på det med lätt trafik redan nu, i alla fall den från 2016. Räcker 2dm?

Den från 2016 funkade för personbil direkt förutom vid vändplanen där det var mjukt, blött och grunt till berg. Har nu i år kört på ca 500 ton bergkross. Det mesta på vändplanen och resten i en backe där det ville erodera vid regn. Kommer nog att köra på ett tunt slitlager på resten, mest för att vägen blir snorhal när den är blöt. Med andra ord är det nog svårt att bedöma grusåtgång innan man byggt vägen och man ser hur det blir.
Men som du ser @Mangan så skulle din gissning stämma ganska bra. Med i snitt 0,2 m med grus på den 4 m breda och 750 m långa vägen skulle det ge ett grusbehov på ca 600 m3 vilket motsvarar drygt 800 ton. Jag är nog uppe i det när slitlagret lagts på.
Beräknat av en glad amatör, men kanske kan ge lite input för egna funderingar.

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592143
jannee skrev:Hurudant materiel nyttjar ni i Värmland på den typen av bank.
Själv har jag året efter bankläggning alltid nöjt mig med ca 8 cm 030 bergskross
Efterhand har vägarna då och då fått en omgång 030 dock endast spårgrusning


En äldre del i början av vägen som gjordes cirka 2012 grusades nu upp med 032, rekommendationen är väl cirka 3 ggr kornstorleken så ja cirka 10 cm. Nu inväntar vi kung Bore som får göra sitt så till sommaren ska vi grusa upp nya delen från ett sidotag sen får vi väl se vad som behövs

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660292 Återbesök för grusning och lite komplettering/ justering 😎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).