Skogsnyheter

Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

14 inlägg 3673 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

Fredrik Reuter  
#590410 Kanadensiska skogsmaskinstillverkaren Tigercat är på frammarsch. Nu meddelar företaget att de köpt det Amerikanska företaget ROI som tillverkar bandburna kolmilor som gör biokol av bl a skogsrester.

Företaget ROI med tillverkning i New Hampshire ägs och drivs av Svenskbördiga Anders Ragnarsson. Det är förövrigt samma Ragnarsson som startade företaget CBI som gör flishuggar på 80-talet.

Koncernen Terex köpte CBI av Ragnarsson 2015 och efter detta har han satsat på att tillverka utrustning för tillverkning av biokol genom sitt företag ROI. Ragnarsson har sedan CBI tiden visat sin förkärlek för långa företagsnamn som kan förkortas. CBI står för Continental Biomass Industries och ROI står i sin tur för Ragnar Original Innovation.

ROI har idag tre produkter för träkolstillverkning och alla är mobila. Carbonator 350 är den minsta produkten som är banddriven och den större i samma gren heter Carbonator 500. Envirosaver 400 är istället monterad på ett lastbilssläp. Carbonator 500 sägs kunna processa 20 ton träråvara per timma.

Genomgående för alla tre produkter är en keramisk kammare som fylls med skogsrester eller återvunnet trä som sedan antänds. Genom olika tekniker, bland annat ett "luftlock" så kontrolleras pyrolysprocessen så att träkol kan tillverkas. Denna kyls sedan ner och kan via transportband förpackas för vidaretransport.

Tillverkningen av biokol börjar få blickarna på sig i samband med vårt fokus på klimat. Att tillverka kol av skogsrester kan i princip användas till en kolsänka då kolet har halveringstider på över 1.000 år.
Frågan är också om det kan finnas vinna-vinna synergier i att deponera kol i marken. Dels blir det en kolsänka, dels så kan växtligheten öka genom förbättrade förutsättningar för markvattnet. Och som grädde på moset så kan kolet binda föroreningar och verka som katalysator.

Enligt ROI deponeras årligen 52 miljoner ton trä i USA. Istället för att ligga och ruttna ser nu ROI en möjlighet att konvertera detta till biokol istället.

Enligt Tigercat ska Anders Ragnarsson med personal jobba vidare med företaget och håller just nu på att flytta in i helt nya lokaler i Freemont, New Hampshire.

Vill du läsa mer om de mobila kolmilorna så kan du gå in på ROI:s sajt.

En video från ROI:





   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590414 Ja det här var helt nytt för mig, varför har inte miljövännerna tagit upp detta tidigare?
Är det så att skogsbruket är i framkant och visar vägen återigen?

Användarvisningsbild

Re: Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

Fredrik Reuter  
#590418 Ja, så kan det nog vara.
Tekniken har ju idgats sen stenåldern typ men jag gissar att tidigare användningsområden och att det är just svart kol till utseendet gör att det kanske finns ett motstånd? Sedan är ju tillverkningen förknippad med utsläpp av exempelvis kolmonoxid och metan men jag vet inte hur pass stor denna påverkan är.

En sak som slog mig, med all fyndighet på maskin- och företagsnamn, varför heter inte produktserien "Ragnarok"...? 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

isteskog  
#590421
Fredrik Reuter skrev:Ja, så kan det nog vara.
Tekniken har ju idgats sen stenåldern typ men jag gissar att tidigare användningsområden och att det är just svart kol till utseendet gör att det kanske finns ett motstånd? Sedan är ju tillverkningen förknippad med utsläpp av exempelvis kolmonoxid och metan men jag vet inte hur pass stor denna påverkan är.

En sak som slog mig, med all fyndighet på maskin- och företagsnamn, varför heter inte produktserien "Ragnarok"...? 🙂

Jordens undergång .... kanske inte så passande .... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

Fredrik Reuter  
#590425 Hehe, kanske inte isteskog.

Här är en video till:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

Fredrik Reuter  
#590428 BTW, @solskenlogger, have you heard about ROI coming from New Hampshire?

https://roi-equipment.com/

   TS
Avatar Fallback

Re: Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

axwell  
#590473 Har en granne som framställer biokol och det har han pratat om sen nåt årtionde.

Inget nytt under solen, har tydligen använts även för flera tusen år sedan i bla Sydamerika.

Lär vara suveränt som långvarig gödsling, borde därför fungera i skogen.

Det färdiga biokolet mättas med flytande urin eller nässelvatten för att senare långsamt lakas ur som gödsel i odlingar.

Användarvisningsbild

Re: Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

halvproffs  
#590492 Jag använder kolstybb som näring i potatislandet vid jaktstugan. Finns en gammal kolbotten där.
Hörde en gång i tiden att det var vanligt förr i potatisland.

Avatar Fallback

Re: Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

Ent  
#590499
halvproffs skrev:Jag använder kolstybb som näring i potatislandet vid jaktstugan. Finns en gammal kolbotten där.
Hörde en gång i tiden att det var vanligt förr i potatisland.


OK, jag har hört att kol och aska i befrämjar skorv på potatisen, men jag har ingen egentlig erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

isteskog  
#590503 Aska från vedeldning ska ge skorv säger folk, vet inte hur det fungerar med kolbitar....Men enligt Axwell så ska man ju pinka på kolet så det lakas ur .... 😉

Avatar Fallback

Re: Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590508 Kan inte marklära men om man kalkar (då från kalcium) så pH:t blir högt får man skorv på pluggarna. Kan nån säga vad som är höjer pH:t i biokolet så skulle just det kunna ge skorv.

Gissar att "askan" är en slutprodukt efter såväl snabb som långsam förbränning/nedbrytning av biokolet och däri borde då finnas grundämnen som såväl fosfor som också kalium. Har kalium en basisk verkan tro? Jag vet inte.
Kokar man ner frågan blir den väl: Är biokolet försurande eller tvärtom?

Avatar Fallback

Re: Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590531 Kan inte marklära men om man kalkar (då från kalcium) så pH:t blir högt får man skorv på pluggarna. Kan nån säga vad som är höjer pH:t i biokolet så skulle just det kunna ge skorv.

Gissar att "askan" är en slutprodukt efter såväl snabb som långsam förbränning/nedbrytning av biokolet och däri borde då finnas grundämnen som såväl fosfor som också kalium. Har kalium en basisk verkan tro? Jag vet inte.
Kokar man ner frågan blir den väl: Är biokolet försurande eller tvärtom?

Avatar Fallback

Re: Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

axwell  
#590549 Biokolet höjer PH-värdet men kvävet i urinen sänker det.

Det är inte alltid som biokol är bra för att få bättre och friskare skördar eftersom det suger åt sig näringsämnen med glupande aptit.

Som sagt, det måste först mättas med med tex urin eller nässelvatten, urea borde också funka men det är ju inte gratis. :mrgreen:

Biokolet för gödsling, tycks vara mer finfördelat är det kolmilor ger.

Grannen som är fd. storbonde, använder kompostkvarn men det borde väl duga med flis av mindre storlek.
@Delsbo kanske vet mer om det här ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Biokol

Användarvisningsbild

Re: Tigercat köper tillverkare av mobila kolmilor

Delsbo  
#590585 Har tyvärr ingen erfarenhet av detta !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).