Skotare

Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

15 inlägg 6232 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

sml  
#589567 Hei!

Har en ösa 250, 90-mod, som plutselig mistet driften framover og bakover. Hendte på tur opp en liten bakke med lass, maskinen stoppet helt i løpet av et sekund og begynte å sige bakover. Måtte holde igjen med fotbremsa til man kom ned til slettere mark. Siden har den hverken gått framover eller bakover, alt annet fungerer.

Har sjekket releene, og alle klikker og slår inn som de skal, det er heller ingen kabelbrudd ned til magnetventiler på transmisjonspumpen. Det er heller ingen kortslutning i magnetventilene vi kan måle. Det hadde jo også vært underlig om begge hadde gått samtidig.
Det som er merkelig er imidlertid at jeg ikke har noe matetrykk på pumpen. Skrudde også løs slangen til manometeruttaket og det kommer ikke en dråpe olje ut når maskinen går.
Det er ingen ulyd fra pumper og ingenting annet unormalt med maskinen.

Maskinen står og sperrer en vei delvis, så all hjelp mottas med takk.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

Banuso  
#589640 Inte splinesen på pumpen som e slut då, eller axelbrott rentav?

Kört rent på splines på en skördarpump en gång, inget missljud då heller!

Avatar Fallback

Re: Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

AKKAMAAN  
#589670 Vad är det för tillverkningsnummer på maskinen?

Avatar Fallback

Re: Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

AKKAMAAN  
#589681
sml skrev:Hei!

Har en ösa 250, 90-mod, som plutselig mistet driften framover og bakover. Hendte på tur opp en liten bakke med lass, maskinen stoppet helt i løpet av et sekund og begynte å sige bakover. Måtte holde igjen med fotbremsa til man kom ned til slettere mark. Siden har den hverken gått framover eller bakover, alt annet fungerer.

När jag läser dessa symptom så är det första jag tänker på att hög/låg-växeln i fördelningsväxellådan har hamnat i neutral-läge, men det borde inte kunna hända så där rakt apropå.
1570222270_hoeg-lag_neutral.jpg


Har sjekket releene, og alle klikker og slår inn som de skal, det er heller ingen kabelbrudd ned til magnetventiler på transmisjonspumpen. Det er heller ingen kortslutning i magnetventilene vi kan måle. Det hadde jo også vært underlig om begge hadde gått samtidig.
Helt riktig analys.
Men kommer det PWM-ström ur styrförstärkaren till magnetventilerna aktiveras fram eller back? Kollas bäst om effektregleringen läggs ur, och hastigheten regleras med potentiometern. Men det är svårt att mäta strömstyrkan utan mätadapter.

Det som er merkelig er imidlertid at jeg ikke har noe matetrykk på pumpen.

Om du inte har nåt matartryck så kommer inte maskinen att röra sig (annat än om fördelningsväxellådan är i neutralläge och bromsarna är frilagda)
Skrudde også løs slangen til manometeruttaket og det kommer ikke en dråpe olje ut når maskinen går.
Det ska inte komma nån olja ur tryckuttaget. Det sitter en backventil inuti som förhindrar detta. Den backventilen öppnas när man ansluter tryckmätaren
Det er ingen ulyd fra pumper og ingenting annet unormalt med maskinen.

Lyssna med stetoskop på pumpen när dieselmotorn är igång och ingen växel ilagd. Då borde du kunna höra om pumpen roterar överhuvudtaget.


Maskinen står og sperrer en vei delvis, så all hjelp mottas med takk.

Blockera hjulen och frilägg bromsarna. Lamellbromsar bak
Kardanbroms fram
Frilägg hög/låg.växel till neutralläge

Bogsera sedan maskinen av vägen

Avatar Fallback

Re: Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

sml  
#589700 Maskinen har tilv.nr. 5405.
Har tenkt på akselbrott/splines, men det høres nesten litt for utrolig ut. Det skulle man vel klart å høre, skulle vel blitt et lite smell/oljud av det? Men alt kan jo hända..

Hva mener du med PWM- strøm ut styrforstärkaren?

Høg/låg växel kan vi nok utesluta, den står låst fast i låg-växel med en bult etter at den gikk i neutralläge for mange år siden. Og det har jeg sjekket at bulten sitter kvar.

Har også hatt oppe filteret i tanket, og det sitter inte et enda metallspon i magneterna. Har varit med om pumphaveri tidligare, og da har man sett det i filteret.

Pratet med Alfta og de ba meg blokkerere slangene mellom pump og trans-motor for å se om det er pump eller motorhavari. Det har jeg ikke gjort enda, for meg virker det som en enklere feil.

Kan det være en ventil i pumpen som har låst seg i åpen posisjon slik at det ikke blir trykk?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

AKKAMAAN  
#589778 Eftersom du förlorat matartrycket så börja med att kolla upp den delen med ytterligare kontrollmätning. Skruva sedan av nippeln på mätuttaget och kör startmotorn (med nödstoppknappen nedtryckt så inte dieselmotorn startar och pumpar ut onödigt mycket olja) och kolla om det kommer nån som helst olja ut ur uttaget. Om det kommer olja så vet du att du inte har drivaxelbrott mellan dieselmotor och hydrostatpump/matarpump. Om det inte kommer olja så kan det bero på drivaxelbrott men inte nödvändigtvis. Det kan ju också vara att matartryck-pumpens tryckbegränsningsventil står vidöppen pga ett skräp eller brusten fjäder. Det kan också vara nåt annat inre läckage i matartrycksystemet. Glöm inte att hög/låg-växling och vagndrift i och ur (scaniakopplingen) går på matartrycket. (åtminstone gjorde det så på tidigare tillverkningsnummer/årsmodeller)

Hva mener du med PWM- strøm ut styrforstärkaren?
Det är den pulserande ampere-strömstyrka som går till hydrostat-pumpens förstyrventiler. Beroende på vald körhastighet (gaspedal/motorvarvtal/potentiometer) så varierar den strömstyrkan mellan ca 150 mA upp till ca 400 mA. Det räcker alltså inte att bara kolla om det kommer ström till en "testlampa". Elfel är dock 100% ologiskt så länge du inte har matartryck

Avatar Fallback

Re: Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

sml  
#589793 Ja, du..
Har vært å kjøpt stetoskop og litt forskjellig så man får lyttet litt på pumpen. Vi hadde som sagt skrudd løs slangen fra mätuttaget som går til baksidan av pumpen, og der kom det ingen olje. Vi får kolla upp om det er drivaxelbrott, men vi får håpe at det er nåt enklare.

Når du sier materpumpens tryckbegrensingsventil, hvor sitter den? På hydraulskjemaet viser det 2 ventiler i posisjon 15, og en "spololjans tryckbegrensingsventil" i posisjon 30 på skjemaet. Er det noen av disse? Det er jo det første jeg må sjekke, hadde vært fint om det hadde vært noe enkelt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

AKKAMAAN  
#589830
sml skrev:Når du sier materpumpens tryckbegrensingsventil, hvor sitter den?

Borde sitta som på den här bilden
$matches[2]


På hydraulskjemaet viser det 2 ventiler i posisjon 15,


og en "spololjans tryckbegrensingsventil" i posisjon 30 på skjemaet. Er det noen av disse?


Jag har tyvärr bara hydraulschema för maskiner från och med tillv# 3625. Om du kunde ta en skarp högupplöst bild på ditt hydraulschema (tillv#5405).

Position 15 på mitt schema är en av de två 42MPa/420bar tryckbegränsarna för högtrycket.
En av dessa två skulle kunna vara felande och stå vidöppen, men det förklarar inte att matartrycket är borta.
Position 30 på mitt schema är en tryckvakt för matartrycket...
Spoltrycksventilen sitter undertill på hydrostatpumpens reglerenhet och är pos #29 på mitt schema
1570319358_hydrostat_matartryck.jpg

Avatar Fallback

Re: Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

sml  
#589855
1570351175_20191003_155810.jpg
1570351147_20191003_155732.jpg
1570351200_20191003_155724.jpg
1570351200_20191003_155724.jpg
1570351130_20191003_121739.jpg
1570350902_20191006_102007.jpg


Vet ikke helt hur man legger ved bilder, men kan prøve. Har tatt bilder av hydraulskjemaet og noen jeg tok under hytten på maskinen.
$matches[2]

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

AKKAMAAN  
#590054
1570493610_kallstartsventil-matartrycksventil.jpg

På ditt hydraulschema så är Position #13 matartrycksventilen 18 bar är ensam i kontroll när oljan är varm och tunn. och Position #14 är kallstartsventilen 24 bar som är ställd på ett högre tryck runt 24 bar. Detta för att hjälpa till med överströmning när oljan är mycket kall och trögflytande. Trycket för aldrig överstiga 24 bar.
De senare systemen med tillv# på 5xxx ser lite annorlunda ut än de system med tillv# 3xxx som jag har böcker på.
Vet inte vilken av det två min pil pekar på. Kolla i instruktionsboken.
Sexkanterna på ventilerna bör se ser likadana ut för båda ventilerna. Har för mig att de justeras med en "3" mm insex inuti sexkanten.

Avatar Fallback

Re: Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

sml  
#590061 Ja, hadde regnet meg fram til at du menade matartrycksventilen i pos. 13. Den har jeg hatt oppe, og det var ingenting unormalt med den vad jag kunne se. Igår skudde jeg også ut kallstartsventilen, alt virker å være ok med den også. Prøvde å bytte plass på de to ventilene, men ble ingen reaksjon på matartrycket. Båda ventiler er lika og justeras med shimsning.

Hadde også ute tryckfilteret (innsatsfilter på pumpen) og satte det inn igjen. Og etter å ha kjørt dieselen skrudde jeg opp filteret igjen. Da var det ingen olje i filteret, det tyder vel på at pumpen ikke fungerer som den skal?

Nå er det vel bare å blokkera de två slangene fra pump til åkmotor for å se hvilken som er trasig, og sen ringa Alfta..

Prøvde å lytte med stetoskop på pumpene, og det hørtes ut som båda fungerade. Det var ingen oljud i alla fall. Men nå har jo inte jag den största erfaringen med detta stetoskoplyssnande..

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

sml  
#591211
1571275056_20191016_063124.jpg
1571275034_20191015_152153.jpg
Fant feilen tilslutt. Visade seg at det var et drev i materpumpen som var delt i to..
Det var no tross alt bra at man ikke behøver å bytte hele transm. pumpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

AKKAMAAN  
#591215 Bra att du hittat felet. Så här ser pumpen ut. En sk innerkugghjulspump
1571282230_screenshot_20191016-200855.png

Att drevet gått av på mitten så där kan tyda på att det finns "järnskrot" i systemet som ev orsakat drevbrottet. Det där är ju inget som händer bara av normalt slitage.
Kanske en bra idé att tömma/spola hydrostatpumpshuset för att se vad som kommer ut. Sen kan det ju också finnas flisor från det brustna drevet. Har du kvar det gamla filtret så undersök detta om det finns järn/metalldelar i det.

Avatar Fallback

Re: Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

sml  
#591216 Ja, man har jo sittet og undrat hur det bara kan gå av sådär plutselig. Det sitter jo en sil på varsin sida av matarpumpen, så det er konstigt at det har kommet inn noe jernskrot.

Hur skal man gjøra for å spola pumphuset, finns det nån metod man kan gjøre hemma utan at lämna inn pumpen?

Det gamle filteret er rent utan metallskrot.

Uansett bestilte jeg ny matarpump från Alfta igår, så får vi se hur länge den håller..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen drift fram eller bakover Ösa 250

jfriisvold  
#694958 hei, har en Kockums 82-65 hogstmaskin som eg prøvar å få til å virke. No har PWM'en muligens feilet. Fekk info om at den samme blå boksen også er brukt på eldre Øsa 250-maskiner. Kan det finnes skjema over lektronikken inni desse for å feilsøke?
mvh
johan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).