Logistik, Transport

Markägarens rätt i träd i vägområde

9 inlägg 8585 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Markägarens rätt i träd i vägområde

Skogsvaktaren  
#589406 Jag är markägare vid havet där det blåser en hel del.
Jag har också över 30 sommarstugetomter avstyckade efter denna GA-väg (servitut).
Utefter GA för väg finns träd i utkant av vägområdet som börjar vara gamla och riskerar att blåsa omkull en del har barkborreangrepp troligtvis.

Vem är ansvarig för dessa är det styrelsen eller markägaren som äger träden och vägmarken??

Kan styrelsen hindra mig som markägare som äger mark och träd att ta ner mina egna träd som kan riskera att blåsa ner på byggnader eller bilar.

Eller vid en slutavverkning måsta jag lämna det antal träd som står i vägområdet och med stor risk sedan riskerar att blåsa ner efter avverkning?
Jag har skogsförsäkring för min mark och skog.

Styrelsen/GA- väg har ingen försäkring vad jag vet för vägträden eller om de skulle blåsa omkull. tror inte de kan teckna försäkring för något de inte äger?!

Tacksam för svar/råd

TS
Användarvisningsbild

Re: Markägarens rätt i träd i vägområde

Rättselarn  
#589410 Är du markägare så äger du träden och kan välja själv om du vill hugga eller ej. Styrelsen för samfällighetsföreningen (Vägföreningen) har ansvar för vägen när det gäller underhåll och säkerhet. Om styrelsen vill hugga träden inom vägområdet så ska de först informera dig och ge dig en rimlig chans att hugga själv (minst en månads förvarning). Om du inte har huggit så får vägföreningen göra det och lägga upp det i skogskanten så du kan hämta det.
Om någon del av din fastighet ligger inom detaljplan så gäller planbestämmelserna och då är det inte säkert att du kan hugga.

Användarvisningsbild

Skogsvaktaren  
#589413 Kan jag avverka träden utan att fråga styrelsen ?
styrelsemedlem påstår att jag inte får ta ner träd utan dennes/styrelsens tillstånd
Kan de hindra mig om jag vill ha bort träden
Finns ingen detaljplan ännu

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589416 Finns det servitut på vägen så har de rätt att åka där och inget annat. Dina träd har de inte med att göra.

ÅsaNisse  
#589422 Rättselarn har rätt.
Du gör vad du vill med dina träd, men styrelsen har ansvar för att hålla rent i vägområdet, och kan uppmana dig att avverka. Dock aldrig neka dig. Vägområdet är till för vägen och dess skötsel. Den mår bara bra av att det blir luftigare så det torkar upp bättre.

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#589432 Ga-väg innebär att det finns en servitutsrätt till vägområdet och en äganderätt till själva väganläggningen. Servitutsrätten innefattar rätten att ta bort träden inom vägområdet, men föreningen äger inte träden och det finns ingen som helst rättighet hindra dig att hugga dem.
I en detaljplan kan det vara på annat sätt, men finns ingen plan så är det inget som hindrar dig. Är en detaljplan under framställning så kan det vara lite lurigare, men som regel är det inga hinder även då.
En fråga. Finns det någon Ga bildad för grönområde och som vägföreningen förvaltar? I så fall kan det finnas bestämmelser att det ska skötas som parkskog, men det är fortfarande du som äger de träd som avverkas. Innan huggning kan ske i detta fall så ska markägaren och styrelsen samråda (om vad som ska huggas för att få det till parkskog)

Användarvisningsbild

Skogsvaktaren  
Rättselarn skrev:Ga-väg innebär att det finns en servitutsrätt till vägområdet och en äganderätt till själva väganläggningen. Servitutsrätten innefattar rätten att ta bort träden inom vägområdet, men föreningen äger inte träden och det finns ingen som helst rättighet hindra dig att hugga dem.
I en detaljplan kan det vara på annat sätt, men finns ingen plan så är det inget som hindrar dig. Är en detaljplan under framställning så kan det vara lite lurigare, men som regel är det inga hinder även då.
En fråga. Finns det någon Ga bildad för grönområde och som vägföreningen förvaltar? I så fall kan det finnas bestämmelser att det ska skötas som parkskog, men det är fortfarande du som äger de träd som avverkas. Innan huggning kan ske i detta fall så ska markägaren och styrelsen samråda (om vad som ska huggas för att få det till parkskog)

Som jag tolkar det så äger jag fortfarande träd och växtlighet samt mark & jord utanför vägkroppen och under vägkroppen.
GA-väg äger vägkroppen gemensamt och har servituts rätt till vägområdet innebärande rätt att ta bort träd och växtlighet inom vägområdet samt dika och sköta vägdiken. Jag hävdar att jag fritt kan avverka mina egna ägda träd. träd utan att fråga styrelsen GA.
Det finns rätt för några stugor att nyttja ett område som grönområde och ett annat område som strövområde. F
ör dessa finns ingen GA-bildad. Vägföreningen förvaltar inte dessa områden som är typ gemensamma servitut med delägareförvaltning. Någon skötselbestämmelse finns ej och markägaren har hela tiden skött grönområde & strövområde med röjning & gallring mm.

TS
Användarvisningsbild

Rättselarn  
#589471 Då är det knappast några problem för dig att bruka skogen.
När det gäller områdena där det finns rättigheter till grönområde respektive strövområde så gäller det man kommer överens om. Jag har varit med och "medlat" ett par gånger mellan stug- och skogsägare och då har det löst sig när jag föreslagit en timmerställning. De flesta stugägare vill ha skog, bara den inte är för tät.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsvaktaren skrev:Som jag tolkar det så äger jag fortfarande träd och växtlighet samt mark & jord utanför vägkroppen och under vägkroppen.
GA-väg äger vägkroppen gemensamt och har servituts rätt till vägområdet innebärande rätt att ta bort träd och växtlighet inom vägområdet samt dika och sköta vägdiken.

Och om vägdikningen innebär att material inte transporteras bort utan läggs upp på marken utanför diket behöver vägsamfälligheten markägarens tillstånd att göra detta. Samt om samfälligheten tycker att det ser "bättre" ut att köra bort avverkade träd än att låta dem ligga så behövs också markägarens tillstånd.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).