Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Plockhuggning i praktiken

10 inlägg 10218 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plockhuggning i praktiken

snorbroms  
#588184 Håller på att förkovra mig i diverse litteratur om plockhuggning , lubeck och andra lite mer alternativa skogsskötselmetoder, och mycket låter trevligt tycker jag , ingen plantering och mer självföryngring.
Men när jag tänker på saken så ser jag lite problem med att utföra en del grejer i verkligheten.
I en bok som jag har anger dom måldiameter på träden dom kan vara klara att avverkas. Ek:80cm , bok 65cm , gran 45cm om jag minns rätt.
Och om man då har en perfekt variationsrik kontinuitetsskog med plantor och ungträd i alla åldrar där du kan plocka ut dom stora träden med 10 års mellanrum eller liknande.
Då tänker jag att få ner en 80cm ek i ett sånt här bestånd är inte helt lätt , och så vida man inte har superflax och träden står precis bredvid en stickväg, men inte ens då är det en smidig process.
Och mosar man inte sönder alla ungträd och plantor där eken landar?
Å ska man in å göra detta var tionde år med en maskin tillräckligt stor för att klara uppgiften så borde det bli rätt märkbart eller missar jag nåt i själva metoden?

Och märk väl att jag inte är negativ till nya metoder , tvärtom så är jag nyfiken och vetgirig på hur det kan fungera. :)

Och en bonus-fundering...
Läste någonstans att vägarna tar 20% av produktionsytan i våra skogar, skulle man med en liten kranmanskördare och skotare klara av att hålla bestånden helt väglösa och på så sätt öka produktionen med ett antal procent?
Kan nog vara svårare i verkligheten detta också..



   TS
Avatar Fallback

Re: Plockhuggning i praktiken

isteskog  
#588187 Ska du ha bestånden helt väglösa men ändå avverka vid dessa måldiametrar så finns det nog få lösningar! En är att hugga manuellt, lunna ut virket med häst eller vinsch........

Användarvisningsbild

Re: Plockhuggning i praktiken

Lars Lundqvist SLU  
#588254
snorbroms skrev:I en bok som jag har anger dom måldiameter på träden dom kan vara klara att avverkas. Ek:80cm , bok 65cm , gran 45cm om jag minns rätt.

Vad är det för bok?

Användarvisningsbild

Re: Plockhuggning i praktiken

Mellberg  
#588264 Plockhuggning vad är det och vad är det man plockhugger. I skogen gallrar vi, finns inget som heter plockhuggning, i så fall borde det heta plockgallring :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Plockhuggning i praktiken

snorbroms  
#588347
Lars Lundqvist SLU skrev:
snorbroms skrev:I en bok som jag har anger dom måldiameter på träden dom kan vara klara att avverkas. Ek:80cm , bok 65cm , gran 45cm om jag minns rätt.

Vad är det för bok?


Denna var det om jag minns rätt . http://www.konstenatthuggatradochhaskogenkvar.se/
Ska inte svära att det var den , men troligen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plockhuggning i praktiken

rokon  
#588477 När jag var 3 år i Småland, under tiden jag gick på båtbyggarskolan i Storebro, så köpte jag några ekar på rot som jag fick sågad på den liggande bandsågen på bruket.
Ekarna fällde jag själv, minns speciellt en med rak stam ett tänkt kölämne, som delade sig i kronan 5,5 meter över mark.
Jag sa åt bonden men när jag fäller den så knäcker jag mängder med massavedsgranar, bry dig inte om det sa han, det skulle han ta rätt på efteråt, det blev 14 st granar som gick åt där, inget som hindrade den tunga eken.

Men ändå eken låg ej på backen, de kraftiga grenarna i kronan stödde upp stammen i en vinkel som jag upplevde som 45% bonden gick hem och jag ägnade resten av dagen att försöka så säkert som möjligt få ner stammen från skyn, genom att kapa i grenverket och samtidigt försöka förhindra fastsågning, ägde bara en såg.
Det gick med fysik (teoretisk) samt matematik och uppskattning av krafter och motkrafter samt att jag fick vara själv i besluten och kanske också tur.
Eken körde sedan bonden ut med traktor och huggarvagn, var ej med då, men naturligtvis gick det åt mer träd då.
Det var min först fällda ek som jag fick ned på jorden, nu har jag beskedligare träd här uppe i Norrbotten

Avatar Fallback

Re: Plockhuggning i praktiken

Avslutat-02  
#588595 Ett sätt att kunna plockgallra utan vägar är att använda sig av metoden som amerikanerna använder.

Spänna upp en vajer och med hjälp av ett till vajerspel spela hem träden genom beståndet.

Kan behöva en liten gata vid långa avstånd.
Men det fungerar bra i praktiken.

Användarvisningsbild

Re: Plockhuggning i praktiken

Lars Lundqvist SLU  
#588599
snorbroms skrev:Denna var det om jag minns rätt . http://www.konstenatthuggatradochhaskogenkvar.se/

Använd gärna den boken som en allmän inspirationskälla. Boken är välskriven och författaren är engagerad och brinner för skog och skogsbruk. Kom bara ihåg att de mer handfasta råden om hur skogen ska skötas inte bygger på dokumenterade erfarenheter eller forskning utan bara på författarens gissningar och allmänna funderingar.

Användarvisningsbild

Re: Plockhuggning i praktiken

p till p  
#588895 Det måste vara hög bonitet för att få sådana dimensioner .
Jag väntar på att få se hur sågutfallet blir i blädad skog.
Blädning fungerar nog bäst i bokform.

Användarvisningsbild

Re: Plockhuggning i praktiken

Lars Lundqvist SLU  
#588929 45 cm i brösthöjd för gran förutsätter medelboniteter och högre, låt säga G24 och uppåt.

Sågutfallet blir ungefär som en slutavverkning av lika grov skog. De få studier som finns visar på små skillnader: omvänd årsringsutveckling mot planterad gran(tunna inne vid märgen, bredare ut mot barken), och frisk kvist istället för torr kvist på andra stocken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).