Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Plockhuggning i praktiken

81 inlägg 19839 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om plockhuggning och alternativa skogsskötselmetoder jämfört med traditionellt trakthyggesbruk. Användare diskuterar praktiska utmaningar med plockhuggning, som att fälla stora träd utan skador på yngre träd och svårigheter med skogsmaskiner i täta bestånd samt behovet av vägar eller alternativa metoder som vajerspel. En del uttrycker skepsis mot plockhuggning som begrepp och menar att det snarare handlar om gallring eller blädning.

Flera bidrar med erfarenheter från hantverk och virkesförädling, där det framhålls att virkes kvalitet påverkas mycket av skötselmetoder och beståndets struktur. Diskussionen tar också upp för- och nackdelar med hyggesfritt skogsbruk, där en del förespråkar naturlig förnyelse och kontinuerligt bruk medan andra betonar vikten av planering och vedeldning för att hålla skogen frisk.

En återkommande konflikt är skillnaden mellan plockhuggning och blädning, där SLU-representanten påpekar att plockhuggning sker i enskiktade bestånd medan blädning sker i fullskiktade. Diskussionen rymmer både konstruktiv erfarenhetsutbyte och kritiska synpunkter på metodernas effektivitet och praktiska genomförbarhet. En tydlig konsensus saknas, men flera deltagare betonar att metoderna kan fungera olika bra beroende på skogsägare, mål och förutsättningar.

Sammanfattningsvis är diskussionen en nyanserad debatt om skogsskötselmetoder med fokus på plockhuggning kontra traditionellt bruk och hyggesfritt, där olika erfarenheter och synsätt möts utan en entydig slutsats.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟧 3/5
🎭 Tonalitet: Saklig med inslag av respektfull kritik och personliga erfarenheter
📌 Diskussionstyp: Skoglig debatt

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2026-05-24 06:11 | data: 1)
Användarvisningsbild

Plockhuggning i praktiken

snorbroms  
#588184Håller på att förkovra mig i diverse litteratur om plockhuggning , lubeck och andra lite mer alternativa skogsskötselmetoder, och mycket låter trevligt tycker jag , ingen plantering och mer självföryngring.
Men när jag tänker på saken så ser jag lite problem med att utföra en del grejer i verkligheten.
I en bok som jag har anger dom måldiameter på träden dom kan vara klara att avverkas. Ek:80cm , bok 65cm , gran 45cm om jag minns rätt.
Och om man då har en perfekt variationsrik kontinuitetsskog med plantor och ungträd i alla åldrar där du kan plocka ut dom stora träden med 10 års mellanrum eller liknande.
Då tänker jag att få ner en 80cm ek i ett sånt här bestånd är inte helt lätt , och så vida man inte har superflax och träden står precis bredvid en stickväg, men inte ens då är det en smidig process.
Och mosar man inte sönder alla ungträd och plantor där eken landar?
Å ska man in å göra detta var tionde år med en maskin tillräckligt stor för att klara uppgiften så borde det bli rätt märkbart eller missar jag nåt i själva metoden?

Och märk väl att jag inte är negativ till nya metoder , tvärtom så är jag nyfiken och vetgirig på hur det kan fungera. :)

Och en bonus-fundering...
Läste någonstans att vägarna tar 20% av produktionsytan i våra skogar, skulle man med en liten kranmanskördare och skotare klara av att hålla bestånden helt väglösa och på så sätt öka produktionen med ett antal procent?
Kan nog vara svårare i verkligheten detta också..

TS

Re: Plockhuggning i praktiken

isteskog  
#588187Ska du ha bestånden helt väglösa men ändå avverka vid dessa måldiametrar så finns det nog få lösningar! En är att hugga manuellt, lunna ut virket med häst eller vinsch........

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
snorbroms skrev:I en bok som jag har anger dom måldiameter på träden dom kan vara klara att avverkas. Ek:80cm , bok 65cm , gran 45cm om jag minns rätt.

Vad är det för bok?

Användarvisningsbild

Mellberg  
#588264Plockhuggning vad är det och vad är det man plockhugger. I skogen gallrar vi, finns inget som heter plockhuggning, i så fall borde det heta plockgallring :mrgreen:

Användarvisningsbild

snorbroms  
Lars Lundqvist SLU skrev:
snorbroms skrev:I en bok som jag har anger dom måldiameter på träden dom kan vara klara att avverkas. Ek:80cm , bok 65cm , gran 45cm om jag minns rätt.

Vad är det för bok?

Denna var det om jag minns rätt . http://www.konstenatthuggatradochhaskogenkvar.se/
Ska inte svära att det var den , men troligen.

TS
Användarvisningsbild

rokon  
#588477När jag var 3 år i Småland, under tiden jag gick på båtbyggarskolan i Storebro, så köpte jag några ekar på rot som jag fick sågad på den liggande bandsågen på bruket.
Ekarna fällde jag själv, minns speciellt en med rak stam ett tänkt kölämne, som delade sig i kronan 5,5 meter över mark.
Jag sa åt bonden men när jag fäller den så knäcker jag mängder med massavedsgranar, bry dig inte om det sa han, det skulle han ta rätt på efteråt, det blev 14 st granar som gick åt där, inget som hindrade den tunga eken.

Men ändå eken låg ej på backen, de kraftiga grenarna i kronan stödde upp stammen i en vinkel som jag upplevde som 45% bonden gick hem och jag ägnade resten av dagen att försöka så säkert som möjligt få ner stammen från skyn, genom att kapa i grenverket och samtidigt försöka förhindra fastsågning, ägde bara en såg.
Det gick med fysik (teoretisk) samt matematik och uppskattning av krafter och motkrafter samt att jag fick vara själv i besluten och kanske också tur.
Eken körde sedan bonden ut med traktor och huggarvagn, var ej med då, men naturligtvis gick det åt mer träd då.
Det var min först fällda ek som jag fick ned på jorden, nu har jag beskedligare träd här uppe i Norrbotten

Avslutat-02  
#588595Ett sätt att kunna plockgallra utan vägar är att använda sig av metoden som amerikanerna använder.

Spänna upp en vajer och med hjälp av ett till vajerspel spela hem träden genom beståndet.

Kan behöva en liten gata vid långa avstånd.
Men det fungerar bra i praktiken.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
snorbroms skrev:Denna var det om jag minns rätt . http://www.konstenatthuggatradochhaskogenkvar.se/

Använd gärna den boken som en allmän inspirationskälla. Boken är välskriven och författaren är engagerad och brinner för skog och skogsbruk. Kom bara ihåg att de mer handfasta råden om hur skogen ska skötas inte bygger på dokumenterade erfarenheter eller forskning utan bara på författarens gissningar och allmänna funderingar.

Användarvisningsbild

p till p  
#588895Det måste vara hög bonitet för att få sådana dimensioner .
Jag väntar på att få se hur sågutfallet blir i blädad skog.
Blädning fungerar nog bäst i bokform.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#58892945 cm i brösthöjd för gran förutsätter medelboniteter och högre, låt säga G24 och uppåt.

Sågutfallet blir ungefär som en slutavverkning av lika grov skog. De få studier som finns visar på små skillnader: omvänd årsringsutveckling mot planterad gran(tunna inne vid märgen, bredare ut mot barken), och frisk kvist istället för torr kvist på andra stocken.

Användarvisningsbild

Kindbo  
#892731[quote=" De få studier som finns visar på små skillnader: omvänd årsringsutveckling mot planterad gran(tunna inne vid märgen, bredare ut mot barken), och frisk kvist istället för torr kvist på andra stocken.[/quote

Detta är ett bra sätt att få fram reglar och plank som inte är vridna utan raka efter torkningen. Snickarna gillar sådant virke.
Finns två böcker att studera Dan Johansson Kvalitetsskogsbruk och Thomas Thörnqvist Trä – virkeskvalitet förr och nu.

Finns annat att ha som vinterläsning från Hantverkslaboratoriet i Mariestad, Göteborgs universitet.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#892757”…sådant virke…”?
Vilken sort menar du att snickarna vill ha när det gäller gran? Och syftar du på centrumutbytet eller ytliga bräder? 🤔

Axl  
#892766Kul att Lars har vaknat till igen!

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#892778Vad som är årsrigsbredden är inte det viktigaste, bara årsringarna är jämnbredda. 😀

Tveksamt om utmaningen med jämn tillväxt kommer aldrig lösas i hyggesfria skogar.
Jämn virkesuttag/tillväxt per hektar garanterar inte att enskilda trän växer jämnt.
Till skillnad mot vanliga trakthyggesbrukskogar som vårdas och låggallras enligt modellen.

Torleif  
#894210Jag som arbetar med timmerhus och träbåtar och specialsnickerier där virkeskvaliteten är helt avgörande känner inte igen någonting i de där påståendena.
Ingenting. De stämmer inte med någonting jag har sett av hur trä fungerar. Och då hör det till saken att jag ofta sköter hela processen från växande träd till färdig timmerstomme eller båt.

Vill man ha plankor som inte vrider sig skall det ha vuxit vindskyddat i ett tillräckligt tätt bestånd. Antingen kontinuerligt skogsbruk eller plantbestånd som har gallrats försiktigt så det hela tiden har varit fler stammar på hektaren än mallarna rekommenderar. Årsringsbredden saknar betydelse. Däremot skall man hålla ögonen öppna när man hugger för det finns vissa tecken på stammen som visar att här kan det vara vridet. När man ser sådant blir det bräder av den stocken.
Sedan skall virket sågas på vårvintern eller våren och stabbas ordentligt och lufttorkas över sommaren. Att forcera torkningen gör att det blir mer spänningar i träet.

Virke som har vuxit i skog som har gallrats enligt mallarna är ofta fruktansvärt vridet och tjurigt. För att beståndet blir för glest efter gallringarna.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).