tor 27 maj 2021, 17:48#714405
Nu har jag fått ett nytt barkborre ryck! En månad senare i år, hoppas det betyder en avmattning, men det hänger väl på vädret förstås.
I förrgår hittade jag dom första angreppen på en vindfälla, har lyckligtvis inte så många i år. Fick in en fullträff förra året strax efter midsommar, 110 fub borre. Höst angreppet märkte jag inte av men tyvärr så blev där nåra st som tappade barken på senvintern. Det fick bli ved.
Idag tog jag med mig en yxa och ett bandjärn för barkning, men det blev bultning istället. Varje hög med farinsocker fick en dagsedel med yxnacken. Efter en stunds ihärdigt bankande så kom det dessutom upp en o annan borre som kunde studeras lite närmare innan avrättning.
Från roten och 5-6 m upp på ett 35 cm träd tog inte jättelång tid, dessutom har jag ju dragåteln kvar. Nu ska jag titta till det på Söndag igen.
Några angrepp på stående hittade jag inte, nu har ju vädret varit ogynnsamt för borren, så man är allt ganska nervös inför stundande högtryck.
Undrar om granarna återhämtar sig efter 2018, Där är ju väldigt lite barr på 50+ skogen. Tillväxten ligger på - bonitet, undrar när och om det vänder.
Ett idiotryck, hoppas ingen såg mig. Men nu har jag ju skrivit ner det, aj aj 😱