Svenf skrev:Om Sök och plock skall funger måste hela kedjan ut från skogen fungera. Jag har skrivit om det förut.
Vi avverkade i början på Juli och i slutet på Augusti var det dax igen, då intill virkesvältorna som fortfarande låg kvar.
I detta fallet var det timmertransporten från bilväg som havererade. Vi fick inte en borre ur skogen. Det är inte roligt att hugga en ny generation borrar och se de gamla vältorna ligga kvar.
Magnus M skrev:Om man går runt o hugger träd som barken ramlar av på så är det nog tyvärr fel träd som huggs. Räddar lite värde kanske men påverkar knappast borrarna. Det är på sommarn man ska leta efter till synes friska träd med borrmjöl runt.
Får man bort dom ur skogen så kan det göra skillnad.
Det som är barkfallet gör nog mer nytta som boträd åt borrens fiender.
Det som inte går i Södras 1600 låter jag stå
Magnus M
Jag hugger bägge delar.
Håkan A skrev:Jag hugger bägge delar.
Även jag försöker jobba på det sätt som @Erre beskriver. Att samla för stora mängder död ved på samma plats bara för att det till stora delar är barkfallet kommer bara att ge besvär i framtida skogsskötsel, och innebär en onödig ekonomisk förlust när det sker större angrepp. Med större angrepp menar jag 4-5 m3 och mer på samma plats. Däremot lämnas även här träd som varit döda mer än ett år, står dom nära väg eller där dom kan utgöra ett problem när dom faller så kan man med fördel göra liggande död ved av dem.
Hur mycket extra man skall hugga runt angreppet anser jag vara beroende av när i tid avverkningen görs. Har sett allt för många exempel där det huggits en ordentlig lucka runt angreppet och ändå blir det kraftiga angrepp i den nyskapade kanten säsongen efter. Jag undviker att hugga extra under sen höst och vinter när det finns risk att gbb kan ha gått ner i marken för vintervila, för min erfarenhet är det då är nästan 100 % säkert att det blir ytterligare angrepp i anslutning till ytan säsongen efter. Under svärmningsperioden kan det däremot vara effektivt att ta till ordentligt runt angreppet, precis som bl.a. @Jannee brukar beskriva.
Mina erfarenheter från de två senaste säsongerna är att noggrant och snabbt sök och plock under svärmningsäsongen ger en klar minskning, eller helt fritt från angrepp, i samma område säsongen efter.
Självfallet betyder också den egna graden av självverksamhet eller tillgången till maskinkapacitet väldigt mycket för hur var och en skall hantera angrepp på sin egen mark. Med den situation vi har i sydöstra Småland just nu så är alla insatser som görs bättre än ingen insats alls!