Avverkning (slutavverkning)

Slopa lägsta slutavverkningsålder?

73 inlägg 17023 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

p till p  
#586713 Det vore intressant att veta vad industrin har bäst avsättning för blir det bättre sågutbyte av hårdgallrad ungskog än tätare äldre skog.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586745 Vad det gäller sågverksindustrin så gäller volym. Vad gäller sågverksindustrins kunder så gäller billigt.

Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Lars Lundqvist SLU  
#586760
p till p skrev:Det vore intressant att veta vad industrin har bäst avsättning för blir det bättre sågutbyte av hårdgallrad ungskog än tätare äldre skog.

Hur tänkte du att sågutbytet skulle skilja om diametern på stocken är densamma?

Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

halvproffs  
#586761
Lars Lundqvist SLU skrev:
p till p skrev:Det vore intressant att veta vad industrin har bäst avsättning för blir det bättre sågutbyte av hårdgallrad ungskog än tätare äldre skog.

Hur tänkte du att sågutbytet skulle skilja om diametern på stocken är densamma?


Han menar nog ekonomiskt utbyte. Är nog lättare att bli av med billigt tallvirke som blir tryckt än bättre kvalitetsvirke. Så tror jag iaf.

Avatar Fallback

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Hema  
#586762 Om man sitter på åkermark, kan man välja att "odla" massaved/energiskog, utan att klassa om marken? För isf borde det väl inte finnas någon begränsning i lägsta avverkningsålder?
Senast redigerad av Hema lör 14 sep 2019, 12:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Lars Lundqvist SLU  
#586764 Om du planterar träd så blir det skogsmark, per definition. Då har du ändrat markanvändningen.

Avatar Fallback

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Hema  
#586765
Lars Lundqvist SLU skrev:Om du planterar träd så blir det skogsmark, per definition. Då har du ändrat markanvändningen.

Finns det några tydliga gränser för vad man odlar? Tänker på energiskog eller andra fleråriga grödor.

För en åkerplätt får man ju nästan misshandla hur som helst. Men så fort man planterar träd blir det helt plötsligt helt andra regler. Och att gå från skogsmark till åkermark behövs väl tillstånd?

Avatar Fallback

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

isteskog  
#586770 Har funnits jordbruksstöd (EU) om man planterar ex vis poppel, hybridasp eller liknande och avverkar den efter 20 år. Tror man får arealstöd eller något liknande årligen. Kolla med Jordbruksverket om stödet fortfarande finns, Hema! 🌲

Avatar Fallback

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

isteskog  
#586772 Här står det lite mer: https://www.ja.se/artikel/24551/poppelo ... sbruk.html

Avatar Fallback

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Hema  
#586791
isteskog skrev:Har funnits jordbruksstöd (EU) om man planterar ex vis poppel, hybridasp eller liknande och avverkar den efter 20 år. Tror man får arealstöd eller något liknande årligen. Kolla med Jordbruksverket om stödet fortfarande finns, Hema! 🌲

Tack för rådet, men tyvärr saknar jag lämplig åker för sådant ändamål. Men jag skulle kunna höra mig för iaf (lovar dock inget).

Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586799 Jo, det finns möjlighet att odla energiskog (inklusive hybridasp och poppel) på 20 år. och ändå få EU-stöd. Men efter 20 år måste "skogen" ner.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

jerker74@gmail.com  
#589360 Det vore intressant att veta hur många skogsägare som har upplevt denna begränsning som ett problem?

Själv har jag aldrig gjort det. Det är snarare det motsatta att jag ska hinna med att avverka de bestånd som blir äldre och äldre i en lagom takt som jag hinner att återplantera och röja.

Avatar Fallback

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Fluim  
#591357 Detta är något som gjordes i Finland då nya skogslagen kom 2015. Det som ändrade är att avverkningar blev vettigare då det är lättare att planera helheter så att den nitiske myndighetspersonen inte mera kunde tvinga att lämna små figurer oavverkade pga. åldern. Annars så har det inte synts av att skogarna skulle bli slutavverkade yngre än förut.

Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Knagge  
#641811 Jag i tittade i skogsbruksplanen på en fastighet som är till salu här i grannskapet .
Där var en T24 satt som en S2 . Får man som planläggare sätta S2 när skogen bara är 5 år äldre än LSÅ ? Jag tycker det är synnerligen olämpligt . En T24 skall stå tills den är 100+ allt annat är helfel .

Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641839 Vad säger att T24 är rätt? Kan ju vara allt mellan T20-T28!! Normalt håller man över T24 i södra Sverige men en T24 utanför Pajala är redigt bra och hugger direkt. Så det går inte att säga att planläggaren har gjort fel eller rätt men att förslå avverkning i ett 75 årigt bestån på T24 är väl inget jag gör som planläggare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).