Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
Okej.....då ska jag nu låta bli. Det är väl olyckan som hände här hemma som spökar i mig att tänka på hur skyddade andra är, för en sak är säker. Ingen ska behöva uppleva det jag fick uppleva.
Ursäkta mig... Det var enbart i omtänksamhet......
Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat #586140
#586421Här följer vi i alla fall lagar och förordningar
Maskinen avstängd och aggregatet på backen medan manuelhuggare befinner sig inom maskinens arbetsområde. Sågskyddsbyxor, kängor, godkänd varselväst samt hjälm med visir och hörselskydd. Såg (Husqvarna 560, 18") med alla säkerhetsdetaljer testade och fungerande.
Here's to a logger who fills a need, from houses to paper, from one little seed. For those of you who wish to disagree, try wiping your arse without felling a tree.
#586438Eftersom folk verkar anse att allt jag gör är att gnäll så ska jag försöka förklara.
Nu när forumet lägger upp dessa bilder på "hjälpredan" så kan det vara bra sett utifrån ett säkerhetstänk att alla skydd och all utrustning finns.
Inte bara för Russell utan även för Fredrik och Thorbjörn, som driver forumet. Det ska ju tas seriöst och inte vill man visa upp osäkra miljöer i dagens samhälle...
Jag menade absolut inget illa, utan bara att ansvaret är enormt stort när man har hjälp eller anställd personal med sig.
Än en gång, det är mitt psyke som stör, så förlåt och ursäkta igen om någon tagit illa vid sig.
And too you, Russell. Stay sharp and safe. Take care.
#586714Idag hade jag lite annat för mig så jag släppte lös Russell ensam i röjningsskogen. Bilder följer men först lite beståndshistorik.
Området är gammal odlingsmark som planterades med gran 1956. Marken är fuktig och mycket bördig med ett SI på G34-G36. Gudrun skadade en del av beståndet 2005 och varenda storm de kommande åren plockade några ytterligare träd. 2010 slutavverkades resterande del. 2011 planterades en del av beståndet med poppel, en del med gran och gamla stormluckor med begynnande föryngring fick självföryngras. Sedan dess har inget gjorts där förrän nu.
Russell fick det uttömmande traktdirektivet: "Gör vad du vill så får skogsforum döma resultatet". Och så här blev det.
$matches[2]
1568404371_img_20190913_181306.jpg
Ett antal huvudstammar av al röjdes fram och stamkvistades. Detta innebär att röjningen kan göras betydligt hårdare då man inte behöver vänta på naturlig kvistrensning och det bör då påskynda diameterutvecklingen. Målsättningen här är att producera fanérstock som håller minst 50 cm i brösthöjd.
Verktyg som användes till detta var Husqvarna 535 iXP (batteridriven), Stihl 201 samt stamkvistningsverktyget som Russell postade en bild på tidigare i tråden.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Here's to a logger who fills a need, from houses to paper, from one little seed. For those of you who wish to disagree, try wiping your arse without felling a tree.
#587036Arbetet i helgen har fortskridit med att röja fram och stamkvista alhuvudstammar.
1568574671_img_20190915_142117.jpg
Nu börjar det bli ont om flera utvecklingsbara alar i det aktuella beståndet så antingen får vi leta upp ett område med mera al eller börja friställa framtida fanérbjörkar. Citat: "Det är bättre än att satsa på gran, men det finns ingen mening med att odla virke till massa eller brännved". Jag börjar ana skillnader i synsätt mellan det svenska och det nordöstamerikanska skogsbruket.
De kommande dagarna blir det hursomhelst slutavverkning av mestadels frisk skog. Russell har fått i kvällsläxa att studera prislistor och apteringsinstruktioner för grantimmer, talltimmer och aspkubb (tändsticksvirke). Konverteringen mellan det imperiska och det "ologiska" metriska systemet vållar lite bekymmer men det ordnar sig nog.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Di säg att bjärn o järv fatter tycke för varann om månen står full i juli månas siste vecka, o avkomma blir en bjärv. Ett sint å plåget djur. Bortstött från de sina, tror den sig vara en människa och lär sig gå på två ben.
Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat #587173
#587173Idag har Russell bland annat fått ta sig an en redig pattagran.
1568663804_img_0828.jpg
Ni vet en sådan där som tar en hel tank att kvista upp. Skönt att ha inlejd hjälp till sådant. I samma bestånd fanns även en asp som krävde drygt en tank att kvista och aptera.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).