Skogsröjning

Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

184 inlägg 51502 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Avslutat-02  
#586105 Tänker inte vara sån, men ändå...

Fattas:
Klingskydd.
Hörselskydd.
Visir.
Varselkläder...

Tänk om han halkar och något händer.... :???:

Nå ja, ha en trevlig dag och ta det lugnt.
:-bd

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Kse  
#586130 Jag tror just att du var sån... 😬

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586131
vinterrojarn skrev:Fattas:
Klingskydd.
Hörselskydd.
Visir.
Varselkläder...

Hörselskydd finns, proppar.
Ögonskydd finns, skyddsglasögon.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Avslutat-02  
#586133 På hjälmen?
Visir måste finnas vid körning med skogsklinga.
Sedan om man har glasögon under eller inte är fritt.


Strunt samma, huvudsaken är att han är skyddad.

Klingskyddet däremot förstår jag inte varför man tar av.... Det är farligt för fötterna.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Avslutat-02  
#586134
Kse skrev:Jag tror just att du var sån... 😬



Okej.....då ska jag nu låta bli.
Det är väl olyckan som hände här hemma som spökar i mig att tänka på hur skyddade andra är, för en sak är säker. Ingen ska behöva uppleva det jag fick uppleva.

Ursäkta mig...
Det var enbart i omtänksamhet......

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586140
vinterrojarn skrev:På hjälmen?
Visir måste finnas vid körning med skogsklinga.
Sedan om man har glasögon under eller inte är fritt.


Strunt samma, huvudsaken är att han är skyddad.

Klingskyddet däremot förstår jag inte varför man tar av.... Det är farligt för fötterna.


Tycker jag ser ett klingskydd på bilden.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Avslutat-02  
#586164 Nä, har zoomat in och tittat

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

JensSkoog  
#586170 Men - en riktig bra röjsåg bär han på :d :d

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Avslutat-02  
#586182 Japp en stihl...
Med hva sele.

Såg dock inte om det var en 460 eller 490 .....

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Chainsaw Charlie  
#586421 Här följer vi i alla fall lagar och förordningar :wink:

Maskinen avstängd och aggregatet på backen medan manuelhuggare befinner sig inom maskinens arbetsområde.
Sågskyddsbyxor, kängor, godkänd varselväst samt hjälm med visir och hörselskydd.
Såg (Husqvarna 560, 18") med alla säkerhetsdetaljer testade och fungerande.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Avslutat-02  
#586438 Eftersom folk verkar anse att allt jag gör är att gnäll så ska jag försöka förklara.

Nu när forumet lägger upp dessa bilder på "hjälpredan" så kan det vara bra sett utifrån ett säkerhetstänk att alla skydd och all utrustning finns.

Inte bara för Russell utan även för Fredrik och Thorbjörn, som driver forumet.
Det ska ju tas seriöst och inte vill man visa upp osäkra miljöer i dagens samhälle...

Jag menade absolut inget illa, utan bara att ansvaret är enormt stort när man har hjälp eller anställd personal med sig.

Än en gång, det är mitt psyke som stör, så förlåt och ursäkta igen om någon tagit illa vid sig.

And too you, Russell. Stay sharp and safe.
Take care.
:-bd

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Chainsaw Charlie  
#586714 Idag hade jag lite annat för mig så jag släppte lös Russell ensam i röjningsskogen. Bilder följer men först lite beståndshistorik.

Området är gammal odlingsmark som planterades med gran 1956. Marken är fuktig och mycket bördig med ett SI på G34-G36.
Gudrun skadade en del av beståndet 2005 och varenda storm de kommande åren plockade några ytterligare träd. 2010 slutavverkades resterande del.
2011 planterades en del av beståndet med poppel, en del med gran och gamla stormluckor med begynnande föryngring fick självföryngras.
Sedan dess har inget gjorts där förrän nu.

Russell fick det uttömmande traktdirektivet: "Gör vad du vill så får skogsforum döma resultatet". Och så här blev det.

$matches[2]


1568404371_img_20190913_181306.jpg


Ett antal huvudstammar av al röjdes fram och stamkvistades. Detta innebär att röjningen kan göras betydligt hårdare då man inte behöver vänta på naturlig kvistrensning och det bör då påskynda diameterutvecklingen.
Målsättningen här är att producera fanérstock som håller minst 50 cm i brösthöjd.

Verktyg som användes till detta var Husqvarna 535 iXP (batteridriven), Stihl 201 samt stamkvistningsverktyget som Russell postade en bild på tidigare i tråden.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Chainsaw Charlie  
#587036 Arbetet i helgen har fortskridit med att röja fram och stamkvista alhuvudstammar.

1568574671_img_20190915_142117.jpg


Nu börjar det bli ont om flera utvecklingsbara alar i det aktuella beståndet så antingen får vi leta upp ett område med mera al eller börja friställa framtida fanérbjörkar.
Citat: "Det är bättre än att satsa på gran, men det finns ingen mening med att odla virke till massa eller brännved". Jag börjar ana skillnader i synsätt mellan det svenska och det nordöstamerikanska skogsbruket. :smile:

De kommande dagarna blir det hursomhelst slutavverkning av mestadels frisk skog. Russell har fått i kvällsläxa att studera prislistor och apteringsinstruktioner för grantimmer, talltimmer och aspkubb (tändsticksvirke). Konverteringen mellan det imperiska och det "ologiska" metriska systemet vållar lite bekymmer men det ordnar sig nog.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Värmlänning  
#587037 Intressanta tankegångar :-bd

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Chainsaw Charlie  
#587173 Idag har Russell bland annat fått ta sig an en redig pattagran.

1568663804_img_0828.jpg


Ni vet en sådan där som tar en hel tank att kvista upp. Skönt att ha inlejd hjälp till sådant.
I samma bestånd fanns även en asp som krävde drygt en tank att kvista och aptera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).