Skotare

Fordskotare? Vem har tillverkat?

15 inlägg 9312 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fordskotare? Vem har tillverkat?

Torbjörn Johnsen  
#586095 Såg den här skotaren på annons hos Klaravik.se idag. Mig veterligen har inte Ford tillverkat skotare men det har ju byggts många skotare med Fordmotorer. Frågan är bara vem som har byggt den här? Liknar en Brunett... Det kanske bara är färgen som förvillar men den ser inte ut att ha varit annat än gul heller. Någon som har bra koll på skogsmaskinhistoriken och kan bringa lite ljus i mörket? Är det en unik raritet eller bara en känd maskin i annan färg?

Här finns lite mer bilder och det finns även en video på YT som jag länkar in här:





   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Fordskotare? Vem har tillverkat?

Avslutat-02  
#586100 Det där ser ut som en volvo bm skotare...
Men det var väl bruun som gjorde några maskiner.

Såg några gamla maskiner som hete pajo timmerville, de var blåa från början men blev sedan gul...... Blev väl Gremo sedan....

Användarvisningsbild

Re: Fordskotare? Vem har tillverkat?

totte  
#586146 Det där är nog en av Bruuns maskiner, VSA-skotaren, innan konceptet köptes upp av Kockums och blev 836. Typiskt för dessa med tankarna vid sidorna av motorhuven.

Står lite om det här: Torbjörn Johnsen - John Deeres skogliga släktträd

Användarvisningsbild

Re: Fordskotare? Vem har tillverkat?

Torbjörn Johnsen  
#586148 Gremos tidiga maskiner var gula. En Gremo T12?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fordskotare? Vem har tillverkat?

totte  
#586149 Jag ändrar mig och tror du har rätt, såg just att den här maskinen har rulldrift på boggin, det stämmer med Gremon. Den byggdes på Ford 5000.

http://app.elmia.se/classic/files/Gremo ... a.1977.pdf

Användarvisningsbild

Re: Fordskotare? Vem har tillverkat?

Torbjörn Johnsen  
#586150 Hur såg ”Gremo” ut innan de blev danska Gremo? Har för mig att de hette TimmerVille och byggdes i Huskvarna. Kanske en sådan raritet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fordskotare? Vem har tillverkat?

Bosse1  
#586152
vinterrojarn skrev:Det där ser ut som en volvo bm skotare...
Men det var väl bruun som gjorde några maskiner.

Såg några gamla maskiner som hete pajo timmerville, de var blåa från början men blev sedan gul...... Blev väl Gremo sedan....


Kanske går att beställa en ny :wink: https://www.pajo.se/historia.html

Användarvisningsbild

Re: Fordskotare? Vem har tillverkat?

totte  
#586153
Torbjörn Johnsen skrev:Hur såg ”Gremo” ut innan de blev danska Gremo? Har för mig att de hette TimmerVille och byggdes i Huskvarna. Kanske en sådan raritet?


Tänkbart!

http://app.elmia.se/classic/files/Timme ... ca1970.pdf

Användarvisningsbild

Re: Fordskotare? Vem har tillverkat?

Torbjörn Johnsen  
#586158
totte skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Hur såg ”Gremo” ut innan de blev danska Gremo? Har för mig att de hette TimmerVille och byggdes i Huskvarna. Kanske en sådan raritet?


Tänkbart!

http://app.elmia.se/classic/files/Timme ... ca1970.pdf


Japp! Där har vi den! En äkta TimmerVille från Huskvarna. Bara att slå till för den som vill komplettera sin samling :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Fordskotare? Vem har tillverkat?

Skogshuggaren83  
#586163 Timmerville är det. Byggdes på Ford 4000 eller 5000. De äldre var helt original Ford traktorer förutom hytt, lådan i nosen med hydraulpump, och bortplockad framaxel. Drivning av boggi med drivhjulsberoende pto. För kort kran, inget midjelås, svårstartad vintertid och helvetiskt varm på sommaren med öppna hydraulpaket inne i hytten.
Liknar de första Rottne blondinerna, vem som kopierade kan vi noga bara spekulera i?
Började min skogliga bana i en gammal timmerville hemma på gården....

Användarvisningsbild

Re: Fordskotare? Vem har tillverkat?

Bert1  
#586183 Väldigt lika i uppbyggnad som "Trollet" med

Avatar Fallback

Re: Fordskotare? Vem har tillverkat?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586194 Vad jag har hört om Gremo så var det en dansk gubbe som ville ha en Blondin. Men han tyckte att de var dyra så han gick hem och byggde en själv. Han döpte den efter sin hustru GREte och sin son MOgens.

Användarvisningsbild

Re: Fordskotare? Vem har tillverkat?

Torbjörn Johnsen  
#586196 Här finns lite mer om Gremos historia bl a: Gremo hittar tillbaka till sina rötter

   TS
Avatar Fallback

Re: Fordskotare? Vem har tillverkat?

karlsson192  
#598404 Vi har en som tuffar å går .har man inte så bråttom duger villen gött.
Kranen fick en uppdatering lagom till vintern så nu gäller det å hålla tungan rätt i mun, kranen sitter på traktordelen så de blir inge roligt om de vickar!

Avatar Fallback

Re: Fordskotare? Vem har tillverkat?

AKKAMAAN  
#598497
karlsson192 skrev:Vi har en som tuffar å går .har man inte så bråttom duger villen gött.
Kranen fick en uppdatering lagom till vintern så nu gäller det å hålla tungan rätt i mun, kranen sitter på traktordelen så de blir inge roligt om de vickar!

Om kranen sitter på traktorn och maskinen styr-vrid-led i midjan då tippar traktorn lätt om man står "styrd åt fel håll". Stabil om man står styrd åt "rätt håll". Styr-vrid-led är när styrkolvarna sitter mellan traktorn och "midjeklumpen"
ÖSA 250 hade vrid-styr-led och kranen på vagnen och tippade därmed vagnen lätt. Men 250'n spårade bra i gallring. Midjelås blev standard tidigt i tillverkningen...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).