Skotare

Valmet 832

9 inlägg 9797 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 832

ulm  
#58600 Vad finns det för erfarenheter av valmet 832 87. Brister- fördelar.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet 832

skogsjan695xl  
#58610 Kan väll säga som så, konverter. Det är ju ingen höjdare att köra i skogen. Bättre att satsa på en tidig 840 med hydrostat om du vill ha en valmet i den storleken.
Vi hade en sån 832a på skolan jag gick, den gick rätt fint och så, men usch för att köra konverter.

Avatar Fallback

Re: Valmet 832

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58935 Vi har en gammal 832 a(85a) och ja tycker inte man har så ont av att det är converter,inte så jättestor skillnad mot hydrostat ändå tycker jag möjligtvis att de inte går motorbromsa lika bra kanske.

Nackdelen på våran är väl att de inte går tippa hytten och bankarna får man svetsa på ibland.Men på en 87a går det väl att tippa hytten?
Midjan var ganska sprucken på våran när vi köpte den,vet inte om det är vanligt på dom.
Annars en smidig maskin som drar förvånansvärt bra,vi har nästan blanka däck på våran men med ett eller två par kedjor brukar det aldrig vara problem att ta sej fram.

Undrar om en 840 kan vara lika smidig som 832an,är tveksam till det,möjligtvis om man köper en tidig sexhjulig version.Är tidiga 840 samma bredd på som 832(ca 250cm med 600 hjul)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 832

skogsjan695xl  
#58961 Om du är intresserad av en 832a så finns en jäkligt fin med på blocket nu.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Sk ... m?ca=7&w=3

Avatar Fallback

Re: Valmet 832

ulm  
#58963 Ja den ser fin ut . Vad
tror ni om priset? Är det mekanisk eller el till fram o back på en sådan? Vad kan det kosta att frakta den 90 mil?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 832

skogsjan695xl  
#58968 priset kunna man ju försöka göra nått åt, visserligen verkar den väldigt bra i ordning. om jag inte minns fel så om det är elektrisk fram och bak så ska det sitta en liten spak på nått av armstöden som man sköter fram/bak och växlar i convertern. Men det syns dåligt om det är sån på denna, och jag minns inte vad det var för årsmodell på den vi hade på skolan för den hade vi elektriskt på.
Ang frakten så är det ju inte helt gratis, de tar ju oftast timpris på trailer runt 700-800kr/h. Om inte du känner nån som har trailer och kan få ett bra pris på det och åka upp en helg.

Avatar Fallback

Re: Valmet 832

ulm  
#58979 Ja det är ju långt att åka för att titta på den också. Man kan ju inte våga köpa den obesedd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 832

skogsjan695xl  
#58981
ulm skrev:Ja det är ju långt att åka för att titta på den också. Man kan ju inte våga köpa den obesedd.


Visst är det så, inge roligt att åka så långt och så är det inget att ha.
Men visst det går att ta en helg och åka på tur genom landet :smile:
En annan som håller på med bilar åker kors och tvärs genom landet på div bilutställningar. Men visst det är drygt att åka långt om man ska åka fram och tillbaka samma dag, flyga går ju också.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 832

skogsjan695xl  
#59059 Satt och kollade upp lite info om 832-87a till dig.
http://www1.elmia.se/X_wood/classic/pdf ... urdrag.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).