Öppna kategorin

Rygg o ledbesvär?

22 inlägg 5375 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rygg o ledbesvär?

Skogsjanne  
#585692 Eftersom det huserar många manuellarbetare här så finns det säkert någon som har haft dessa åkommor, har ni några bra övningar/mediciner/tips som ni upplevt hjälpt tillfrisknandet?
Är inne på 5e veckan med höftsmärtor, molande och nervilningar ner i benet, besök hos naprapat och sjukvård har hittills inte gett resultat.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Rygg o ledbesvär?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585707 Du har ikkje fått eit prolaps?

Avatar Fallback

Re: Rygg o ledbesvär?

ÅsaNisse  
#585721 Eftersom du inte beskriver dina åkommor närmare och inte heller visar din ålder så blir det lite svårt att kommentera ditt inlägg.
Ålder? Vad föregick problemen? Haft liknande tidigare?mm…..

Avatar Fallback

Re: Rygg o ledbesvär?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585725 Jag rekommenderar en allmän hälsoundersökning.
Mina ryggbesvär visade sig vara något mera än bara ont i ryggen.
Jag vill absolut inte skrämma upp någon men hade jag sökt läkare
ett år tidigare hade min behandling blivit betydligt lindrigare.

Avatar Fallback

Re: Rygg o ledbesvär?

röjjare  
#585728 Testa att byta säng eller sova på soffan. Det fungerar för mig. För ryggen då, men kanske fungerar för ben också.

Avatar Fallback

Re: Rygg o ledbesvär?

jannee  
#585732 Om du har möjlighet börja med att "offra" två timmar två ggr/vecka på ett gym.
Jag var tvärsäker på att jag var vältränad, men efter att börjat med att gymma har jag förstått att vissa muskler inte alls var rätt utvecklade medan andra var för välutvecklade, vilket i sin tur gjorde att snedbelastning uppkom och smärtor i leder började uppträda.
Varför inte bara börja med att be "kräva" att få sjukgymnastik, de kan självklart ge dig information om hur du bör träna och vilka rörelser (muskelgrupper" du bör träna upp.
Läkare föreskriver inte sällan värktabletter, vilket är helt suveränt på att DÖLJA men ej att läka. Hjälper inte detta finns alltid kniven, vilket inte är något annat än början på eländet eller slutet.
Em kiropraktiker kan göra underverk men träna eftersatta muskelgrupper är A och O.

Användarvisningsbild

Re: Rygg o ledbesvär?

källshult  
#585734 Jag har samma problem och det har jag haft ca 8 månader. Besökte en sjukgymnast nu i veckan om mina problem och det är en muskel i skinkan som ska tränas upp .fick 4 olika rörelse som jag ska utföra två gånger om dagen .men du ska söka hjälp hos en sjukgymnast för det kan ju vara ett anat problem som du har mot vad jag har. Får se om det gör någon nytta har ju bara kört i tre dagar .
1567877412_img_20190904_135424.jpg

Avatar Fallback

Re: Rygg o ledbesvär?

Skogsjanne  
#585739
can skrev:Du har ikkje fått eit prolaps?

Tror o hoppas inte det. Känns som man vore märka det rätt lätt, eller? :shock:

ÅsaNisse skrev:Eftersom du inte beskriver dina åkommor närmare och inte heller visar din ålder så blir det lite svårt att kommentera ditt inlägg.
Ålder? Vad föregick problemen? Haft liknande tidigare?mm…..

Jag hade väl tänkt en mer generell tråd där även dom som kanske inte hade exakt samma symptom också kunde dela sina erfarenheter, med sånt här så kan man ju få pusselbitar från många håll som Röjkvist är inne på.
Har haft samma problem för några år sedan, det kom efter en längre period med ryggskott, teorin då var att det tryckte ut brosk i höftleden (eller om det var ryggen) som irriterade ischiasnerven, fick då en övning för att ”skjuta tillbaks” brosket, denna övning hade dock närmast försämrande effekt, efter att ha upphört med den så försvann det av sig själv en vecka senare tursamt nog. I det nuvarande fallet hade jag bara lite lättare ryggvärk i lägre delen av ryggen ca en vecka innan, hade inte gjort några tyngre lyft eller dylikt heller. Naprapatens teori var sk ”piriformissyndrom”, där en muskel i höften kunde irritera nerven, fick ett par stretchövningar som tyvärr inte hjälpte. Har även varit inne lite på höftledsartros, men tydligen så skall det snarare ömma på höftens framsida än ytter-baksida som nu. Hoppas det hjälper dig lite. :smile:

Röjkvist skrev:Jag rekommenderar en allmän hälsoundersökning.

Köpt, ska nog göra det.

röjjare skrev:Testa att byta säng eller sova på soffan. Det fungerar för mig. För ryggen då, men kanske fungerar för ben också.

Tror inte det gick i detta fallet, har provat att sova på alla möjliga ställen, men är nog ett bra knep annars.

jannee skrev:Om du har möjlighet börja med att "offra" två timmar två ggr/vecka på ett gym.
Jag var tvärsäker på att jag var vältränad, men efter att börjat med att gymma har jag förstått att vissa muskler inte alls var rätt utvecklade medan andra var för välutvecklade, vilket i sin tur gjorde att snedbelastning uppkom och smärtor i leder började uppträda.
Varför inte bara börja med att be "kräva" att få sjukgymnastik, de kan självklart ge dig information om hur du bör träna och vilka rörelser (muskelgrupper" du bör träna upp.
Läkare föreskriver inte sällan värktabletter, vilket är helt suveränt på att DÖLJA men ej att läka. Hjälper inte detta finns alltid kniven, vilket inte är något annat än början på eländet eller slutet.
Em kiropraktiker kan göra underverk men träna eftersatta muskelgrupper är A och O.


Ja det verkar vara en god ide så fort man är i någorlunda skick igen, får många monotona moment i arbetet, har givetvis tänkt tanken tidigare men det har skjutits åt sidan, kanske hade nuläget varit annat om man hade haft en träningsrutin tidigare. Första frågan jag fick när jag ringde vården var ”har du tagit alvedon?”, så där gick den första veckan :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Rygg o ledbesvär?

Skogsjanne  
#585742
källshult skrev:Jag har samma problem och det har jag haft ca 8 månader. Besökte en sjukgymnast nu i veckan om mina problem och det är en muskel i skinkan som ska tränas upp .fick 4 olika rörelse som jag ska utföra två gånger om dagen .men du ska söka hjälp hos en sjukgymnast för det kan ju vara ett anat problem som du har mot vad jag har. Får se om det gör någon nytta har ju bara kört i tre dagar .
1567877412_img_20190904_135424.jpg


Tackar för bilden! Känner igen övningen i nedre vänster, hoppas verkligen det hjälper dig. Ska dit nu i kommande vecka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rygg o ledbesvär?

Sandström87  
#585745 Börja med å stretcha höftböjarna, mycke problem ksn komma från för korta höftböjare.

Avatar Fallback

Re: Rygg o ledbesvär?

Avslutat-02  
#585747 Hoppas du har bättre tur än jag.

Jag har två diskar på sne i ryggen, brosk fattas emellan dem.

Sedan för ca 4 år sedan fick jag ont i ryggen och höften, gick till läkaren.

Fick diagnosen att brosket i knät är borta och har en reva i knäskålen.
Detta ökar smärtan i höften och har börjat få andra knäet att värka.
Ska in på ny röntgen på höften och det knäet...

Lycka till.
Och hoppas du slipper detta. Jag behöver ha smärtstillande nästan varje natt.
Har strålande smärtor från nerverna ner i hela benet på kvällen och natten.

Användarvisningsbild

Re: Rygg o ledbesvär?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585762
jannee skrev:Om du har möjlighet börja med att "offra" två timmar två ggr/vecka på ett gym.
Jag var tvärsäker på att jag var vältränad, men efter att börjat med att gymma har jag förstått att vissa muskler inte alls var rätt utvecklade medan andra var för välutvecklade, vilket i sin tur gjorde att snedbelastning uppkom och smärtor i leder började uppträda.
Varför inte bara börja med att be "kräva" att få sjukgymnastik, de kan självklart ge dig information om hur du bör träna och vilka rörelser (muskelgrupper" du bör träna upp.
Läkare föreskriver inte sällan värktabletter, vilket är helt suveränt på att DÖLJA men ej att läka. Hjälper inte detta finns alltid kniven, vilket inte är något annat än början på eländet eller slutet.
Em kiropraktiker kan göra underverk men träna eftersatta muskelgrupper är A och O.


Rent allmänt talat så håller jag med helt och hållet, ofta kan man få för sig att man får bra träning av tex röjning eller huggning men det är ju bara vissa muskler som tränas.
Jag har haft stora problem med axlarna i snart 10 år, med broskbildning i leder och smärta varje natt, och har rehabtränat lite lätt under flera år. Har blivit avrådd från all tyngre träning och direkt förbjuden att lyfta vikter ovanför axlarna (axelpress).
I vintras ledsnade jag på situationen och började träna lite mer seriöst med lite tyngre vikter än bara rehab och nu 9 månader senare mår jag bättre än på länge. Visst har jag ont fortfarande men skillnaden är enorm, inga problem att köra axelpress nu tex :-b
Tror att vi alla har nytta av träning, speciellt olika ryggövningar och baksida axlar, det är de som håller axeln på rätt plats och det är inte ovanligt att man ser framskjutna axlar hos oss skogsarbetare.
Nr 2 är ju vikten, extrakilon ökar slitaget på leder.
nr3 att ta tag i är rörlighet. Kolla på lämpliga övningar på tex youtube och gör dessa regelbundet. Jag har kapat en gammal gardinstång som jag har till axelövningar så det behöver inte vara så avancerat.
En tennisboll är jättebra att trycka mot ömma punkter lite var stans.

Edit: man behöver inte lägga så mycket tid heller, jag tränar en timme i taget, tre ggr i veckan men man kan ju börja med tex övningarna man gjorde varje morgon i lumpen, BRAK = armhävningar, rygglyft (?), knäböj och situps. Tar väl en 5-7 minuter att genomföra tex 3x15 av dessa...

Användarvisningsbild

Re: Rygg o ledbesvär?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585803 En annan sak som jag har gjort i flera år och som är väldigt skönt för ryggen efter en arbetsdag i skogen är att bara hänga med raka armar från en stång.
Jag hänger en minut varje kväll.

Sen kan man ju såklart dra upp sig också och göra chinups, vilket är en grymt bra övning för hela överkroppen men då blir det träning. Hängandet är mer som en nollställning av ryggraden.

Avatar Fallback

Re: Rygg o ledbesvär?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585804 Kan rekommendera yoga. Finns många sorter iofs från rent flum till megahård träning. Men man blir mjuk och rörlig samtidigt som man lyssnar på kroppen och inte överhäver sig. Så brukar det vara mest fruntimmer där och det är också uppiggande. :-)

Avatar Fallback

Re: Rygg o ledbesvär?

ÅsaNisse  
#585820 Oavsett arbete eller träning så ska man lyssna på kroppen och sluta när det gör ont. Jag gick i fyra månader för "ryggskott" som var ett rejält diskbråck L4/L5 med 8 mm utbuktning. Ortopedläkaren var förvånad att jag kunde gå över huvud taget, men sjukgymnastiken och pillren hjälpte inte alls. Jag fick bestämda anvisningar att undvika vridande rörelser, men skulle gå terrängpromenader på mjukt underlag. Efter dessa fyra månader tröttnade jag på att inget göra när buskarna växte så jag testade med röjsågen. Det blev en halvtimma till att börja med och lite mer och mer, men på fin mark. Efter två veckor var mina problem nästan borta, och jag vill tro att lagom rörelser med låg belastning för att hålla rörlighet och blodcirkulation igång i de skadade delarna ger bästa läkningen. Det har varit många liknande förlopp för mig för jag har 8 st diskbråck men än fungerar gubben. Att man börjar bli stel lite överallt där man inte ska vara det kommer dock succesivt. Jag slutade växa vid 18, men har börjat igen efter 60 för det blir längre och längre till golvet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).