Skogsnyheter

Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

22 inlägg 3662 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

Torbjörn Johnsen  
#585340 Enligt webbsajten altinget.se (låst artikel) har de tagit del av ett internt dokument från Skogsstyrelsen. Ett utkast till en intern rapport. Där framgår att Skogsstyrelsen ev helt tänker överge nyckelbiotopsbegreppet för att istället hitta andra sätt att definiera högs naturvärden. Ett skäl för att ta bort nyckelbiotopsbegreppet är enligt rapporten att frågan är allt för polariserad och att man hellre vill hitta andra vägar för att utveckla och bevara naturvärden i skogen.

Ett av de viktigaste skälen till att nyckelbiotopsbegreppet blivit allt svårare att hantera är att det för FSC-certifierade aktörer inte är tillåtet att hantera virke från nyckelbiotoper. Därmed blir varje definition, eller klassning av ett område som nyckelbiotop även ett avverkningsstopp. Något som Skogsstyrelsens generaldirektör Herman Sundqvist diskuterat livligt i media under senaste åren.
Skogsstyrelsens generaldirektör Herman Sundqvist har diskuterat nyckelbiotoper i den skogliga debatten under senaste åren. Men nu kanske nyckelbiotopsbegreppet skrotas? Bild: Skogsstyrelsen.se




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

isteskog  
#585345 In´t ä dä väl 1:a April ida .......? :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

Avslutat-02  
#585349 Låter ganska förståeligt då industrin vill ha virke, men om detta ska fortgå med naturkrångel så finns snart inte en enda skogsägare som vare sig vill eller kan sälja virke pga dessa idiotiska regler.

Man har fattat detta på bolagen och denne man är en av dem.

Smart tänkt :-bd

Ni som inte förstår detta riktigt så kan det mesta förklaras med: konspiration. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

isteskog  
#585350 I såfall har Herman S haft dubbla budskap då? Vad jag läst så har han försvarat nyckelbiotoperna och dess fortlöpande registrering av nya "fynd"

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

halvproffs  
#585352 Tänk om det blir än värre? Iom att jag sågar en del timmer själv och får jag då en nyckelbiotop så kan jag använda det timret. Nu kanske det blir tvärstopp? Skogen har lång omloppstid men inte reglerna så långsiktighet kanske vore bra.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

Torbjörn Johnsen  
#585353 Det handlar nog inte om att upphöra med att identifiera och bevara höga naturvärden men däremot vill man tydligen bort från begreppet och klassningen av "nyckelbiotop". Problemet med detta ord är att det definierats och används som begrepp i certifieringen och att Skogsstyrelsens bedömning därmed blir direkt marknadspåverkande.

Gissar att Skogsstyrelsen kommer att få massivt med pisk av miljörörelsen om det här visar sig bli ett officiellt beslut från myndigheten. :(( :((

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

isteskog  
#585355
halvproffs skrev:Tänk om det blir än värre? Iom att jag sågar en del timmer själv och får jag då en nyckelbiotop så kan jag använda det timret. Nu kanske det blir tvärstopp? Skogen har lång omloppstid men inte reglerna så långsiktighet kanske vore bra.

Det virket måste du ha samråd med SS för att få ta ut ..... :shock:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

Avslutat-02  
#585357 Försvara är en sak och att ha en underliggande agenda en annan.

Han har väl säkert en framtid utanför ss, och där kan man inte hålla på med sådant här. Vill man ha en karriär inom skogsbolagen så bör man ha en baktanke....

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

isteskog  
#585358
Torbjörn Johnsen skrev:Det handlar nog inte om att upphöra med att identifiera och bevara höga naturvärden men däremot vill man tydligen bort från begreppet och klassningen av "nyckelbiotop". Problemet med detta ord är att det definierats och används som begrepp i certifieringen och att Skogsstyrelsens bedömning därmed blir direkt marknadspåverkande.

Gissar att Skogsstyrelsen kommer att få massivt med pisk av miljörörelsen om det här visar sig bli ett officiellt beslut från myndigheten. :(( :((

Finns det slantar till att betala alla avsättningar då? Nyckelbiotopsbegreppet har ju varit bra för staten, ingen ersättning om det inte bildats biotopskydd eller liknande....

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

isteskog  
#585359
vinterrojarn skrev:Försvara är en sak och att ha en underliggande agenda en annan.

Han har väl säkert en framtid utanför ss, och där kan man inte hålla på med sådant här. Vill man ha en karriär inom skogsbolagen så bör man ha en baktanke....

Tror nog Herman S är smartare än så ...... :geek:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

Håkan A  
#585367 Det vore sannolikt väldigt bra att komma bort från nyckelbiotopsbegreppet i dess nuvarande utformning. Certifieringen är för hårt knutet till begreppet nyckelbiotop, och skogsmyndigheten har i princip möjlighet att sätta upp vilka normer man vill när det gäller att avgränsa nyckelbiotoper. Då Skogsmyndigheten också kräver samråd innan åtgärder i en nyckelbiotop så är fastighetsägaren begränsad när man fått en nyckelbiotop registrerad, oavsett certifiering eller inte.
Min uppfattning är att Skogsstyrelsen varit lite osakliga i debatten när man hävdat att det endast är p.g.a. skogscertifieringen som skogsägaren har problem med nyckelbiotoper på marken.
Att avstå brukande, eller att driva anpassat skogsbruk, i områden med höga höga naturvärden kommer vi att behöva göra i framtiden också, och det ansvaret är det inte alls orimligt att skogsbruket skall ta, men med ett mindre stelbent regelverk än idag skulle både skogsbruk, naturvärden och naturvårdsorganisationer vinna på ett nytt regelverk.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

Avslutat-02  
#585372
isteskog skrev:
vinterrojarn skrev:Försvara är en sak och att ha en underliggande agenda en annan.

Han har väl säkert en framtid utanför ss, och där kan man inte hålla på med sådant här. Vill man ha en karriär inom skogsbolagen så bör man ha en baktanke....

Tror nog Herman S är smartare än så ...... :geek:


Återstår att se..... Jag har min uppfattning.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585376 Frågan är om det inte bara blir någon re-branded version av dagens nyckelbiotoper. För tyvärr lär varken myndigheter eller naturvärden stillasittande se på när "värdefull" "natur" "skövlas" av "giriga" skogsägare. 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

Avslutat-02  
#585379 För det är ju det som skogsägarna i Sverige håller på med...

Skövlar...
Knappast....

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar registrera nyckelbiotoper?

Torbjörn Johnsen  
#585387 Det som kan ställa till det i definitionerna är att Naturvårdsverket och länsstyrelserna nu på egen hand jobbar med att identifiera Värdetrakter och Värdekärnor i Skogslandskapet. De här begreppen finns kanske inte med i definitionerna för FSC eller PEFC men miljöorganisationerna håller säkert koll på vad dessa myndigheter gör.
Det har skrivits mycket om det här med värdetrakter på Skogsforum och här finns några bra trådar:

Föreslagna Värdetrakter på karta
Är 20 procent av skogen klassad som Värdetrakt?
Greenpeace:s aktion för "värdetrakter"

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).