Trädfällning (arborist)

SRT(SRM) och sektionsfällning

19 inlägg 7770 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SRT(SRM) och sektionsfällning

Noobe  
#584553
Tretoppen skrev:Det gjelder også å bruke sikre teknikker, slik som å aldri gjøre innstikk når du klatrer, 2 hender på saga og ALLTID vite hvor sverdtuppen din er. For å nevne noe.

Climb safe, som de sier!


Tack igen! Håller med i det du säger men det händer att jag gör instick när jag klättrar och det är när det är lutning på toppen/stammen, för att jag är rädd för att det skall spjälka. Då brukar också jag sno min wire-flipline ett helt varv extra runt stammen ifall den skulle spjälka nedåt.
Jag har inte tänkt på faran med instick, jag antar att det är för risken att få ett kast man skall undvika det. Men spälkning är ju också risk, frågan vilket som är värst? :???:

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: SRT(SRM) och sektionsfällning

Tretoppen  
#584627
Noobe skrev:Tack igen! Håller med i det du säger men det händer att jag gör instick när jag klättrar och det är när det är lutning på toppen/stammen, för att jag är rädd för att det skall spjälka. Då brukar också jag sno min wire-flipline ett helt varv extra runt stammen ifall den skulle spjälka nedåt.
Jag har inte tänkt på faran med instick, jag antar att det är för risken att få ett kast man skall undvika det. Men spälkning är ju också risk, frågan vilket som är värst? :???:


Ja, innstikk øker faren for kast.
Om du er redd for at toppen skal spjelke, må du klatre høyere :d
Er toppen liten nok (under 10cm) mener jeg at sjansen for spjelking er minimal. Vekten på toppen er rett og slett ikke stor nok. Treslag og årstid har selvfølgelig noe å si, og du kan aldri garantere deg mot noe som helst, men i løpet av min karriere har jeg ikke opplevet det.
En bekjent klatrer alltid så høyt at snusboksen akkurat får plass.
Videoer fra Amerika hvor de tar topper på 20 meter er fullstendig galskap etter min mening.

Användarvisningsbild

Re: SRT(SRM) och sektionsfällning

Noobe  
#584658
Tretoppen skrev:Ja, innstikk øker faren for kast.
Om du er redd for at toppen skal spjelke, må du klatre høyere :d
Er toppen liten nok (under 10cm) mener jeg at sjansen for spjelking er minimal. Vekten på toppen er rett og slett ikke stor nok. Treslag og årstid har selvfølgelig noe å si, og du kan aldri garantere deg mot noe som helst, men i løpet av min karriere har jeg ikke opplevet det.
En bekjent klatrer alltid så høyt at snusboksen akkurat får plass.
Videoer fra Amerika hvor de tar topper på 20 meter er fullstendig galskap etter min mening.


Får väl erkänna att jag är lite lat ibland, och kanske inte klättrar allra högst upp... :oops: Speciellt om toppen lutar mycket, då det blir besvärligt med få en bra arbetsposition i trädet. Det är vi de tillfällena jag gjort instick.
Och det är klart, har man klättrat upp till att stammen bara10cm, blir det svårt att göra ett instick. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: SRT(SRM) och sektionsfällning

anersimyra  
#584663 Att linda fliplinan ett extra varv är ingen dum idé men dessvärre tämligen verkningslöst om det är frågan om tunga träddelar... :shock: i mitten av 1980 talet då arboristyrket var ett okänt begrepp var friklättring med handsåg den gängse metoden bland många trädfällare vilket även gällde mig själv. Men på min dåvarande arbetsplats hittade jag ett s.k ” Brandkårsbälte ” med en kraftig D-ring placerad framtill på bältet, i denna D-ring kopplade man in bägge karbinerna på slingan som var anbringad runt stammen. Ståendes på drygt 15 meters höjd i färd med att såga av en gren med drygt 15 cm i diameter så fortsätter den förväntade spjälkningen oväntat vidare in i stammen och nedåt mot säkerhetsslinget. Sakta känner jag en kraft omöjligt att motstå som drar mig mot den nu spjälkade stammen där jag tveklöst skulle bli spetsad om det inte vore för den ensamma D-ringen där slingets båda karbiner var kopplade. Hade jag haft slinget/fliplinan kopplad till varsin D-ring på var sida om midjan hade jag tveklöst blivit spetsad på den spjälkade stammen, och det oavsett om slinget/fliplinan varit slagen flera varv runt stammen..😨

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar