Avverkning (slutavverkning)

Tips om bekämpning av barkborre

32 inlägg 14926 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

JoGaGu  
#559800
Johan_84 skrev:Låter ju som sagt som en bra idé. Frågan är ju ett sådant här år med så oerhört mycket barkborrar om dem hjälper så det gör någon skillnad. Men måste ju vara bättre och göra något än ingenting.


Det ä nu deklarerat KRIG mot GBB i Sverige!

Skall man vinna i et KRIG - så måste väl ALLA VAPEN ANVÂNDAS - tilsammans - eller hur?
Fåglar, (giftfria!) Feromonfällor i plast, och också, självklart: Den vel kända "EFTERKLOK"- metoden
om att ta ut angripna träd, hugga, köra ut dom etc.

Good Luck to Swedish forestowners from GBB-Gubben! :-)

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Clippie  
#584061 Hej,

Tänkte dela med mig en liten uppföljning hur det gått under sommaren med "Holkmedtoden" och jakten på barkborrarna?

Jag hade 4st områden med angrepp under 2018 som jag hållit extra koll på och jag har prövat lite olika sätt att bekämpa barkborrarna på (se tidigare i tråden)
Alla 4 områdena har jag använt mig av "Holkmedtoden" men jag har även satt ut på Skogmas Barkborre fällor ( 3 st) på det största och mest drabbade området.

FAKTA:
Hur fördelar sig omfattning av skador på dom olika områdena under 2018?
Område 1: Här var ca 10st granar angripna 2018, ålder ca 30år. Ståndort index G24 (Tåndemåla skulle säkert skriva upp alla SI till närmare 30?) 😉
Område 2: Här var ca 40-50 st granar angripna 2018, ålder ca 45 år. Ståndort index G24
Område 3: Här var ca 5st granar angripna 2018, ålder ca 40 år. Ståndort index G24
Område 4: Här var ca 5 st granar angripna 2018, Ålder ca 50 år. Ståndort index G24
Område 1,3 och 4 var gallrade under februari 2018, alltså en störning var gjord i bestånden. Område 2 var gallrat vintern 2017. Det är ca 200-400 meter mellan områdena.

Ska också tilläggas att jag haft fler träd som varit angripna men det har varit enstaka träd utanför dom här specifika områdena.

Resultatet har varit väldigt positivt måste jag säga så här långt, Jag har inte haft några angrepp av barkborrar på dessa 4 områden! Barkborre fällorna har jag haft som en referens på hur mycket barkborre som rör sig under en vecka. (tömmer på lördagar). Den veckan jag fångade mest under försommaren/sommaren så var det ca 5000st barkborrar / fälla.

Nu till det tråkiga, i februari 2018 så slutavverkades ca 1 Ha ( vi kan kallad det område 5) . Hade inga angrepp där sommaren 2018 vad jag kunnat se? men i år så slog Barkborren till där i hyggeskanten, har ca 10-15st granar som (än så länge) blivit angripa i sommar.
Jag har fällt dom (sparat ett torrträd) och randbarkat och flyttat 2 av barkborre fällorna dit, har även satt upp 3 st holkar inför våren 2020.
I detta område nr 5. Så har jag nästan uteslutet fångat ljusbruna Barkborrar, som som blev kläckta för ca 4 veckor sen.
I den fällan som sitter kvar vid område 2 så fångar jag fortsatt mörkbruna/svarta borrar. i lördags var det bara ca 50st i den. och på hygget vid område 5 så var det ca 500st/ fälla. Det är ca 500meter mellan områdena.

Detta ska på inga sätt tas som vetenskaplig studie utan är bara för min egen del där jag vill lära mig mer om Barkborren och på lite olika sätt att bekämpa dom på?
Jag tror på en kombination av naturliga fiender och kanske lite hjälp av fällor?

Laddar upp bilder på hur det ser ut idag där det var angrepp under 2018.
Bild 1 och 2 är från område 2.
Bild 3 är från område 1.
Bild 4 är från område 3.

OBS! Tittar man lite noga på bilderna så ser man att holkarna sitter lite varstans på granarna.
Senast redigerad av Clippie tis 27 aug 2019, 16:22, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Torbjörn Johnsen  
#584062 Mycket intressant att läsa om dina försök Clippie!

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Clippie  
#584064 Jag är ju bara en glad amatör på området, men intressant att jag inte fått några angrepp på dom här 4 områdena fast det varit så stora problem för så många i år? Eller så har jag haft tur bara? :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om bekämpning av barkborre

sveakatten  
#584067 Hur ser holkarna ut som du sätter upp?
Har du sett om det varit något i dom i sommar?
Intressant :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Clippie  
#584077 Min far tillverkar holkarna, ingångshål 30-40 mm , tjärpapp på taket, en speciallösning för att göra ren holken men en enkel konstruktion där man hakar los själva holken från bakstycket. Jag binder upp holkarna med tråd så att dom går lätta att ta ner och flytta om man vill och så får jag inte några spik i träden. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Clippie  
#584078 Min far tillverkar holkarna, ingångshål 30-40 mm , tjärpapp på taket, en speciallösning för att göra ren holken men en enkel konstruktion där man hakar los själva holken från bakstycket. Jag binder upp holkarna med tråd så att dom går lätta att ta ner och flytta om man vill och så får jag inte några spik i träden. 😀
Ja det har bott fåglar i holkarna. 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om bekämpning av barkborre

sveakatten  
#584079 Tack, det är kanske något att ta efter. :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584080 Hej! Ja du har rätt skulle säga G30 på det mesta! Intressant med dina försök! Iår hade jag inga fällor och fick inga nya skador där jag hade förra året. Låt dessa träden stå då det var försent och jag ville inte skapa en lucka i det beståndet. Men på ett nytt ställe fick jag ca 20 träd dessa är huggda då det fanns baggar i de.

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Hedegard  
#601828 @clippie: "en speciallösning för att göra ren holken men en enkel konstruktion där man hakar los själva holken från bakstycket. Jag binder upp holkarna med tråd så att dom går lätta att ta ner och flytta om man vill och så får jag inte några spik i träden."
Skulle du ha möjlighet att förklara/visa hus speciallösningen är gjord och lite mer om hur du trådar upp holkarna? Ska börja tillverka holkar i vinter:-)

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Arso  
#621353
Hedegard skrev:@clippie: "en speciallösning för att göra ren holken men en enkel konstruktion där man hakar los själva holken från bakstycket. Jag binder upp holkarna med tråd så att dom går lätta att ta ner och flytta om man vill och så får jag inte några spik i träden."
Skulle du ha möjlighet att förklara/visa hus speciallösningen är gjord och lite mer om hur du trådar upp holkarna? Ska börja tillverka holkar i vinter:-)


Jag tycker också det lät intressant :)

Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Clippie  
#629731 Lite uppdatering om Holkmetoden och inventering som skedde under förra veckan.
I alla ytor 1-4 som det sitter fågelholkar i har jag inte ett enda angrepp vad jag kunnat se än. Där emot i område 5 (hygges kanten) hade jag några granar med borrar i men där hade jag inga holkar förrän sommaren 2019 och dom hade nog gått i redan innan holkarna kommit upp.
Jag har hittat en del träd som var angripna 2019 men inte där det suttit holkar så man får tolka detta än så länge att det verkar funka iaf hos mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Arso  
#629735 Tack för rapportering! Satsar själv på att sätta upp holkar. Satt upp 10 redan i år och ska sätta upp ytterligare 30 imorgon. Målet är 100 om året idaf de närmast kommande åren.

Avatar Fallback

Re: Tips om bekämpning av barkborre

Norrtälje  
#629861 Mer inspiration angående att själv massproducera fågelholkar

Avatar Fallback

Re: Tips om bekämpning av barkborre

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629863
HannuRöj skrev:Holkmetoden låter bra, men äter fåglarna jo också predatory insekterna? Bör holkerna plasera utanför epidemiområdet?
I början av förra sommaren huggade jag snöskadande gran, hade det mer än vanligt. Full av barkborrehål, precis i tid!
Nu ska jag ställa granvirke som bete vid skogsvägen. Så hämtar jag allt hem och torrka som ved igen. Bor mitt i åker, så finns det ingen fara för epidemi.
Om det ska funka, gör jag det varje år.

Är väl försent när flyghålen i barken syns ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).