Motorsåg och handhållet

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

304 inlägg 30464 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583319
Niking skrev:
anersimyra skrev:Jag tänkte faktiskt köpa mig en batterisåg för fyra år sedan när jag insåg hur perfekt den skulle fungera vid naturvårdshuggningar där man enbart tar ut träddelar. Vid frihuggning av Ek är det oftast inte möjligt att hinna med att fälla mer än mellan tio till 20 träd per arbetsdag. Med två batterier torde det fungera galant att klara av detta då tiden för fällning och tiden det tar att dela träden i två till tre delar är tämligen kort.. :-bd


Är det inte grövre än ca 20 cm så funkar dagens batterisågar (typ HVA 536 LiXP) riktigt bra.

Börjar det bli grövre än så, så vill jag än så länge ha bensinsåg. Ty grövre träd käkar tyvärr batterier, har jag märkt. :sad:

Möjligtvis klarar Cramers största batterisåg grövre träd än så, men balansen kändes inte så bra.
/Niklas



Jag tar ofta träd som är ca 50 cm och uppåt i brösthöjd, så varför skulle jag använda en batterihärk istället för en rejäl bensinsåg?

Jag använder inte mindre än 70 cc på vedbacken, och inte mindre än 50 cc i skogen.

Vad finns det för motsvarigheter?
De ska inte vara mindre, och måste fungera lika länge plus ha samma svärdslängd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583322
vinterrojarn skrev:

Bara att kolla igenom trådarna i denna kategori. En betydande andel av trådarna handlar just om krånglade bensinsågar. Finns det över huvud taget någon tråd här på skogsforum som handlar om krånglande batterisågar?
/Niklas[/quote]

Nä, blårök och vibrationer, och oljud då trivs då jag bättre.[/quote]

Sådant elände undviker jag helst! :o
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583325
vinterrojarn skrev:
Niking skrev:
anersimyra skrev:Jag tänkte faktiskt köpa mig en batterisåg för fyra år sedan när jag insåg hur perfekt den skulle fungera vid naturvårdshuggningar där man enbart tar ut träddelar. Vid frihuggning av Ek är det oftast inte möjligt att hinna med att fälla mer än mellan tio till 20 träd per arbetsdag. Med två batterier torde det fungera galant att klara av detta då tiden för fällning och tiden det tar att dela träden i två till tre delar är tämligen kort.. :-bd


Är det inte grövre än ca 20 cm så funkar dagens batterisågar (typ HVA 536 LiXP) riktigt bra.

Börjar det bli grövre än så, så vill jag än så länge ha bensinsåg. Ty grövre träd käkar tyvärr batterier, har jag märkt. :sad:

Möjligtvis klarar Cramers största batterisåg grövre träd än så, men balansen kändes inte så bra.
/Niklas



Jag tar ofta träd som är ca 50 cm och uppåt i brösthöjd, så varför skulle jag använda en batterihärk istället för en rejäl bensinsåg?

Jag använder inte mindre än 70 cc på vedbacken, och inte mindre än 50 cc i skogen.

Vad finns det för motsvarigheter?
De ska inte vara mindre, och måste fungera lika länge plus ha samma svärdslängd.


Måste vara jobbigt att ta så grova träd med en klingröjsåg. :grin:

Men skämt åsido, hade det funnits motsvarande batterisågar, så hade jag tveklöst valt dem framför dagens bensinvarianter.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 22 aug 2019, 20:16, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583326 Den enas elände, den andres paradis. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583327
Niking skrev:
vinterrojarn skrev:"]Jag tänkte faktiskt köpa mig en batterisåg för fyra år sedan när jag insåg hur perfekt den skulle fungera vid naturvårdshuggningar där man enbart tar ut träddelar. Vid frihuggning av Ek är det oftast inte möjligt att hinna med att fälla mer än mellan tio till 20 träd per arbetsdag. Med två batterier torde det fungera galant att klara av detta då tiden för fällning och tiden det tar att dela träden i två till tre delar är tämligen kort.. :-bd


Är det inte grövre än ca 20 cm så funkar dagens batterisågar (typ HVA 536 LiXP) riktigt bra.

Börjar det bli grövre än så, så vill jag än så länge ha bensinsåg. Ty grövre träd käkar tyvärr batterier, har jag märkt. :sad:

Möjligtvis klarar Cramers största batterisåg grövre träd än så, men balansen kändes inte så bra.
/Niklas



Jag tar ofta träd som är ca 50 cm och uppåt i brösthöjd, så varför skulle jag använda en batterihärk istället för en rejäl bensinsåg?

Jag använder inte mindre än 70 cc på vedbacken, och inte mindre än 50 cc i skogen.

Vad finns det för motsvarigheter?
De ska inte vara mindre, och måste fungera lika länge plus ha samma svärdslängd.[/quote]

Måste vara jobbigt att ta så grova träd med en klingröjsåg. :grin:

Men skämt åsido, hade det funnits motsvarande batterisågar, så hade jag tveklöst valt dem framför dagens bensinvarianter.
/Niklas[/quote]


Där är vi olika, men det gör inget.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

anersimyra  
#583346 På ” vedbacken ” torde ju annars en nätansluten elsåg vara det klart smartaste alternativet.. :-bd Batteridrivna motorsågar, röjsågar, lövblåsar, häcksaxar, gräsklippare e.t.c blir dessutom vanligare och vanligare inom park och trädgårdsunderhåll och torde inom en tioårsperiod vara totalt dominerande. Vid nästa upphandling av trädgårdsunderhåll i vår förening så blir kravet elmaskiner där dessa är ett rimligt alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

JörgenO  
#583348 Jag har sen många år en sladdriven McCullough att såga ved med.
Den är stark (2,2 kW om jag minns rätt) o bra och det är skönt att slippa starta o stänga av sågen hela tiden när jag grejar med träd o klabbar.
Tyvärr är kastskyddet trasigt. Strömmen bryts men det är inget som bromsar kedjan, så jag borde köpa en ny.

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Bax  
#583349 Kom ihåg att på elmotorer så är det ineffekten som anges, på bensinmotorer så är det uteffekten på axeln som anges.

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583351
anersimyra skrev:På ” vedbacken ” torde ju annars en nätansluten elsåg vara det klart smartaste alternativet.. :-bd Batteridrivna motorsågar, röjsågar, lövblåsar, häcksaxar, gräsklippare e.t.c blir dessutom vanligare och vanligare inom park och trädgårdsunderhåll och torde inom en tioårsperiod vara totalt dominerande. Vid nästa upphandling av trädgårdsunderhåll i vår förening så blir kravet elmaskiner där dessa är ett rimligt alternativ.


Varför skulle det vara det smartaste?

Prova att kapa igenom en stock på runt 80-90 cm i diameter med 28" med en elsåg, så kan vi diskutera vad som är smartast.

Skulle aldrig använda el på vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

halvproffs  
#583352 Sån vek ved röjer jag bort med min batteriröjsåg. Nä, tacka vet jag 1.5m stockar åteminstone. 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

JörgenO  
#583356
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:På ” vedbacken ” torde ju annars en nätansluten elsåg vara det klart smartaste alternativet.. :-bd Batteridrivna motorsågar, röjsågar, lövblåsar, häcksaxar, gräsklippare e.t.c blir dessutom vanligare och vanligare inom park och trädgårdsunderhåll och torde inom en tioårsperiod vara totalt dominerande. Vid nästa upphandling av trädgårdsunderhåll i vår förening så blir kravet elmaskiner där dessa är ett rimligt alternativ.


Varför skulle det vara det smartaste?

Prova att kapa igenom en stock på runt 80-90 cm i diameter med 28" med en elsåg, så kan vi diskutera vad som är smartast.

Skulle aldrig använda el på vedbacken.


Är det inte jobbigt att klyva o hantera så stora klabbar sen?
Mina vedträd är aldrig så stora för de blir ju bara ett elände att hantera på vedbacken.
Sen borde väl en elsåg vara vida överlägsen i råstyrka/vridmoment? Eller har jag missuppfattat hur saker funkar :d
Senast redigerad av JörgenO fre 23 aug 2019, 08:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583365 Varför skulle det vara jobbigt?
Yxa, kil klyva två tre gånger,

Sedan lyfter jag ner dem i traktorkluven,
De klyvs medans jag klyver för hand.

De som är för kvistiga de klyver jag med motorsåg direkt.
Men då kan man inte ha en liten plastleksak på batteri och leka med.

Min 2186 med 28" svärd fixar det direkt utan att ens fundera.

Så en batterihärk skulle vara effektivare än min 2186 med 28" ? Tänk om....

De orkar knappt att kapa med 13".

Har folk blivit så pass bekväma att man inte orkar svinga en yxa eller jobba med kroppen längre?
Så grov ved är oftast gratis och ger mycket kubik. Sett till arbetad timme så är det bättre med grov ved, den ger mer i slutet.

Visst det kan gå lite fortare med klent, men det krävs mer för att få kubiken.

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583369 Det ni glömmer i er jakt på batterihärkar är att man kan aldrig pressa en sådan, den slår ifrån direkt och börjar tappa orken.

Det måste vara vasst, riktigt vasst inte bara verka, utan vara.

Visst kan man tycka att saker är häftiga, men de är de oftast inte.

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

JörgenO  
#583375
vinterrojarn skrev:
Så en batterihärk skulle vara effektivare än min 2186 med 28" ? Tänk om....

De orkar knappt att kapa med 13".



Just det där med att tänka kan ju vara bra nån gång, ta reda på lite fakta innan man postar nästa inlägg. Det må vara några år sedan jag läste fysik.... men jag har iallfall studerat ämnet :-bd .

Vridmomentkurvan på elmotorer är överlägsen bensin. För praktiska övningar kan du söka valfri Youtubefilm där elbilar vinner över Ferrari i diverse accelerationsövningar.

Så din 2186 med 28 (vad fan det nu är?) kommer alltid att förlora mot en eldriven såg (antar att det är det ni kallar "batterihärk" på din dialekt) med samma effekt. Det är fakta, du behöver inte ens tänka

Här skriver vi själva om effekt och vridmoment i el och bensinsågar
Bensin kW kontra el kW

Och... ett tips i all välmening, bilden nedan beskriver på ett bra sätt en liten psykologisk defekt hos oss människor som kallas "Confirmation Bias". Den gör kanske debatter roligare men är ett stort hinder för att lära och anpassa sig.

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Bax  
#583378
JörgenO skrev:...med samma effekt. ...


Det är väl där haken är med elsågar, idag.
För att få samma effekt som en bensinsåg, med (standard-)el, måste man gå upp i dimensionerna så att sågen övergår från att vara bärbar till släpbar.
Lämnar man standard-el går det säkert att bygga hanterbara elsågar, men det känns som en dyr historia :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).