röjjare skrev:Tvåtakts dieselmotorer är bland de bränsleeffektivaste förbränningsmotirerna.
Varför inte en 200cc tvåtakts dieselsåg.
Fläkten får agera spolpump så den blir liten och lätt.
Vad väger den?
/Niklas
röjjare skrev:Tvåtakts dieselmotorer är bland de bränsleeffektivaste förbränningsmotirerna.
Varför inte en 200cc tvåtakts dieselsåg.
Fläkten får agera spolpump så den blir liten och lätt.
Niking skrev:röjjare skrev:Tvåtakts dieselmotorer är bland de bränsleeffektivaste förbränningsmotirerna.
Varför inte en 200cc tvåtakts dieselsåg.
Fläkten får agera spolpump så den blir liten och lätt.
Vad väger den?
/Niklas
Niking skrev:vinterrojarn skrev:20 cm tar ca 1 minut med vass klinga.
Inga problem.
Men jag kan inte springa runt i grov eftersatt ungskog med motorsåg...
Vilket proffs gör så?
Använder inte kedjesåg heller, har lärt mig använda en röjsåg riktigt istället..
20 cm tar si sådär 10 sekunder med en batteriröjare och vass kedja att fälla. Lätt väl för mig i alla fall.
/Niklas
Niking skrev:anersimyra skrev:Niking skrev:Varför inte batteri, Vinterröjaren? Rädd att bli utan reparationer den dagen batterisågarna sopar banan med bensinarna?
/Niklas
Krav på batteridrivna motor och röjsågar ställs redan vid vissa kommunala upphandlingar, så det kan vara läge att lära sig skruva på grejerna..
Fast det är ju inte så mycket att skruva på. Räcker långt med att kunna byta kedja, svärd och ringdrev, samt att kunna fila kedjan vass och emellanåt även fila underställning.
/Niklas
Niking skrev:anersimyra skrev:Niking skrev:Varför inte batteri, Vinterröjaren? Rädd att bli utan reparationer den dagen batterisågarna sopar banan med bensinarna?
/Niklas
Krav på batteridrivna motor och röjsågar ställs redan vid vissa kommunala upphandlingar, så det kan vara läge att lära sig skruva på grejerna..
Fast det är ju inte så mycket att skruva på. Räcker långt med att kunna byta kedja, svärd och ringdrev, samt att kunna fila kedjan vass och emellanåt även fila underställning.
/Niklas
Mange skrev:Niking skrev:anersimyra skrev:Krav på batteridrivna motor och röjsågar ställs redan vid vissa kommunala upphandlingar, så det kan vara läge att lära sig skruva på grejerna..
Fast det är ju inte så mycket att skruva på. Räcker långt med att kunna byta kedja, svärd och ringdrev, samt att kunna fila kedjan vass och emellanåt även fila underställning.
/Niklas
Det är ju förutsatt att inget krånglar.
O krånglar gör det förr eller senare.
Elmaskiner krånglar med eller utan sladd.
vinterrojarn skrev:Niking skrev:vinterrojarn skrev:20 cm tar ca 1 minut med vass klinga.
Inga problem.
Men jag kan inte springa runt i grov eftersatt ungskog med motorsåg...
Vilket proffs gör så?
Använder inte kedjesåg heller, har lärt mig använda en röjsåg riktigt istället..
20 cm tar si sådär 10 sekunder med en batteriröjare och vass kedja att fälla. Lätt väl för mig i alla fall.
/Niklas
I brösthöjd...
Ska man lägga en sådan omkull så använder då jag rikt och fällskär...
Allt ska ligga snyggt efter mig, inget hängade sattyg...
Niking skrev:Bara att kolla igenom trådarna i denna kategori. En betydande andel av trådarna handlar just om krånglade bensinsågar. Finns det över huvud taget någon tråd här på skogsforum som handlar om krånglande batterisågar?
/Niklas
Niking skrev:vinterrojarn skrev:20 cm tar ca 1 minut med vass klinga.
Inga problem.
Men jag kan inte springa runt i grov eftersatt ungskog med motorsåg...
Vilket proffs gör så?
Använder inte kedjesåg heller, har lärt mig använda en röjsåg riktigt istället..
20 cm tar si sådär 10 sekunder med en batteriröjare och vass kedja att fälla. Lätt väl för mig i alla fall.
/Niklas
anersimyra skrev:Jag tänkte faktiskt köpa mig en batterisåg för fyra år sedan när jag insåg hur perfekt den skulle fungera vid naturvårdshuggningar där man enbart tar ut träddelar. Vid frihuggning av Ek är det oftast inte möjligt att hinna med att fälla mer än mellan tio till 20 träd per arbetsdag. Med två batterier torde det fungera galant att klara av detta då tiden för fällning och tiden det tar att dela träden i två till tre delar är tämligen kort..
tallen100 skrev:Niking skrev:röjjare skrev:Tvåtakts dieselmotorer är bland de bränsleeffektivaste förbränningsmotirerna.
Varför inte en 200cc tvåtakts dieselsåg.
Fläkten får agera spolpump så den blir liten och lätt.
Vad väger den?
/Niklas
Det blir garanterat inga djupa spår