Inomgårdsmaskiner

Slaghack el. Slåtterkross till ATV

14 inlägg 14324 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slaghack el. Slåtterkross till ATV

Rka  
#582827 Har ca 5-6hektar gammal betesmark som stått orörd i minst 10år
Det har växt allt möjligt mindre bröte samt lite tunt sly.

Jag har kikat på ett par maskiner, men har ingen erfarenhet av varken slaghack el slåtterkross.

Det finns en mängd olika slaghackar på marknaden.
Jag har tittat på en Iron Baltic med 18hk B/S motor som jag tycker prisvärd ca 32000 inkl.m
Många slaghackar har lite mindre motorer men eftersom det är uppväxt, tänkte jag gå på lite större maskin som förhoppningsvis klarar lite tuffare jobb.
https://ironbaltic.com/sv/products/agricultural-mowers-flail-mowers/flail-mower-18hp-electric-start-briggs-stratton

Sen har jag kikat på en "slåtterkross" för samma peng.
Fördelen med den är att den kan ta riktigt tuff sly enl. reklamen...
Det går även att ställa ända upp till 35cm vilket är bra med tanke på terrängen.
Den slår inte lika brett men kommer å andra sidan mellan där det är trångt.
Jag är dock lite osäker hur mycket underhåll en sån här maskin kräver med tanke på att det är knivar i stället för slaghack.
https://z-aim.com/atv-z-aim-multiklipp-803cc/z-aim-rotor-multiklipp/z-aim-atv-multiklipp-803cc-25hk-ink-frakt/

Mycket tacksam på tips och egna erfarenheter av prylarna.
Även tips på andra maskiner i tas tacksamt emot.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Slaghack el. Slåtterkross till ATV

t4bb3  
#582900 Nu har jag ingen direkt erfarenhet av att dra slaghack efter ATV.
Men, det jag primärt tänker är att det borde slita ganska rejält på remmen (om man nu har det på atv) då man troligen måste krypa fram för att få bra effekt. Sedan är ju priset ofta ganska högt för dessa "leksaker".

Jag tror det borde vara mer prisvärt att skaffa en äldre traktor med betesputs/slaghack. Men såklart är det väl lite beroende på hur behovet av atv/traktor ser ut i övrigt.

Användarvisningsbild

Re: Slaghack el. Slåtterkross till ATV

Bax  
#582903 Jag har bara erfarenhet av traktordrivna dylika och föredrar väl slagor hellre än en kniv.
Men effekt är ju alltid bra... så i valet mellan dessa två skulle jag nog ta "krossen", möjligheten att ställa höjden riktigt högt är ju också bra, så man kan ta det i etapper.

Avatar Fallback

Re: Slaghack el. Slåtterkross till ATV

Astrix1  
#582904 Har en slaghack jag drar efter atv funkar utmärkt om man börjar på våren när gräset är lågt, sen köra av ca 6 veckor mellanrum det är ofta sorkhålen som gör att man måste köra under 15 km/h. Är det tjogt och högt rullar gräset in sig i valsen med hackor det sliter ut remmarna. Tar tid med 120cm brett om det är många ha.

Avatar Fallback

Re: Slaghack el. Slåtterkross till ATV

Avslutat-02  
#582905 Nu vaknade säljardjävulen i mig.

Vad ska ske med åkermarken efter detta ingrepp?

Är det tänkt att fortsätta att beta ner med betesputs eller ska de brukas?

Ska det fortsättas med att beta ner med puts, så tycker jag att en betesputs med slagor är att föredra.

Ska du däremot börja bruka jorden, så skaffa en traktor med en betesputs.

Brukar ligga på ca 30-50.000 kr.

Användarvisningsbild

Re: Slaghack el. Slåtterkross till ATV

Rka  
#582913
vinterrojarn skrev:Nu vaknade säljardjävulen i mig.

Vad ska ske med åkermarken efter detta ingrepp?

Är det tänkt att fortsätta att beta ner med betesputs eller ska de brukas?

Ska det fortsättas med att beta ner med puts, så tycker jag att en betesputs med slagor är att föredra.

Ska du däremot börja bruka jorden, så skaffa en traktor med en betesputs.

Brukar ligga på ca 30-50.000 kr.


Vi kommer inte bruka marken i framtiden.
I bästa fall blir det djur.
Nu är prio ett att bara klippa ner, för att hålla öppet.
Problemet är att jag tror inte slaghack kommer orka med det mindre sly samt buskar.
Slaghack klipper även bara drygt 10cm högt som mest, och det är även stora tuvor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slaghack el. Slåtterkross till ATV

Rka  
#582914
Astrix1 skrev:Har en slaghack jag drar efter atv funkar utmärkt om man börjar på våren när gräset är lågt, sen köra av ca 6 veckor mellanrum det är ofta sorkhålen som gör att man måste köra under 15 km/h. Är det tjogt och högt rullar gräset in sig i valsen med hackor det sliter ut remmarna. Tar tid med 120cm brett om det är många ha.


Tack för bra svar.
Är just rädd för det där med långt gräs som snor in sig i valsen, även om jag kör sakta.
Slaghack är nog ett bra alt. när man röjt ner det värsta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slaghack el. Slåtterkross till ATV

Rka  
#582916
t4bb3 skrev:Nu har jag ingen direkt erfarenhet av att dra slaghack efter ATV.
Men, det jag primärt tänker är att det borde slita ganska rejält på remmen (om man nu har det på atv) då man troligen måste krypa fram för att få bra effekt. Sedan är ju priset ofta ganska högt för dessa "leksaker".

Jag tror det borde vara mer prisvärt att skaffa en äldre traktor med betesputs/slaghack. Men såklart är det väl lite beroende på hur behovet av atv/traktor ser ut i övrigt.

Tack för bra input.
Vi har en bra ATV utan remdrift som det går utmärkt att köra sakta med, utan att det går hårt år grejerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slaghack el. Slåtterkross till ATV

FredrikB  
#583539 Hur ser markerna ut i övrigt?
Sorkbunkar och vildsvinsskador jämnar man lätt till med en slaghack 25-40k klassen.
Jag renoverade upp mina ej brukade åkrar sedan 1989 detta året som gått.
Du kan tänka hur igenväxt det va och mängden sorkbunkar samt vildssvinskador under 30 års träda...
Jag gav upp med billigt skrot och köpte till sist på mig en rejäl hammarslag - släntklippare
med 2m bredd för att även ta vägkanter och dylikt.
Det är i särklass det bästa jag gjort för att kunna putsa mina 7-9 hektar årligen.
Är det bara vettigt att köra så skippa saker till ATV.
Skaffa en vettig gammel traktor och en vettig slaghack till denna.

Användarvisningsbild

Re: Slaghack el. Slåtterkross till ATV

anersimyra  
#583563 Rädslan för remslir på ATV är obefogad så länge maskinen orkar med att dra påhängd utrustning utan problem. Låg hastighet är heller inget problem då remmen är i fullt ingrepp så fort maskinen förflyttar sig..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Slaghack el. Slåtterkross till ATV

Wilxson  
#663790 Jag köpte en multiklipp hos z-AIM och har bara haft problem med den. En dyr kinaprodukt som inte håller kvalité. Under två säsonger så har problem uppstått och Nya delar har skickats med långa leveranstider och nya fel vilket gör att jag inte har kunnat använda maskinen. Den håller helt enkelt inte. Det har varit två dragstänger som är blötjärn. Läckande bensintank, kulhandsken gick sönder, brinnande starrelä mm.mm.
Hade köpt slaghacker om jag vetat detta och inte fallit för reklamen.

Avatar Fallback

Re: Slaghack el. Slåtterkross till ATV

Hema  
#663917
Wilxson skrev:Jag köpte en multiklipp hos z-AIM och har bara haft problem med den. En dyr kinaprodukt som inte håller kvalité. Under två säsonger så har problem uppstått och Nya delar har skickats med långa leveranstider och nya fel vilket gör att jag inte har kunnat använda maskinen. Den håller helt enkelt inte. Det har varit två dragstänger som är blötjärn. Läckande bensintank, kulhandsken gick sönder, brinnande starrelä mm.mm.
Hade köpt slaghacker om jag vetat detta och inte fallit för reklamen.

Tråkigt att höra, men guld för oss andra att få recensionen. Designmässigt (förutom dragstången kanske) ser den ju i mina ögon riktigt bra ut.

Användarvisningsbild

Re: Slaghack el. Slåtterkross till ATV

Per Olav  
#663946 Här är min erfarenhet av slaghacka.

Kör många km med slaghacka med 14 hk B&S varje år. Klipper både mark och kanter. Liknar den du länkade först, men mindre motor. Bogserad med Polaris BigBoss 6x6 800. ATV: n kan gå varm eftersom du måste köra långsamt, särskilt i högt gräs. Men jag löser det genom att inte klippa hela bredden och hellre hålla lite högre hastighet. Om gräset är högre än cirka 30-40 cm och särskilt om det är vått, lägger det gräset innan det når knivarna. Som Astrix1 skriver är det viktigt att börja på våren och klippa regelbundet. Har inte haft problem med att högt gräs fastnar.

Slaghackan har fungerat bra i manga år, men har bytt till y-knivar som tål sten bättre. 😀 De originalknivarna var för klena. Det enda problemet har varit att remmarna på slaghackan måste bytas ofta. Körs vanligtvis utan locket över remmarna för att ge lite bättre ventilation, men vanligtvis håller remmarna bara en säsong.

Avatar Fallback

Re: Slaghack el. Slåtterkross till ATV

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663949 Lej bort jobbet och lägg all den tid och pengar du sparar på något annat rolig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).