Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Heco släpvagn köpråd

30 inlägg 14883 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

Arvid0  
#580653
hlb skrev:Besökte HECO i Sala i förgår. Imponerande teknik och mycket intressant, men man satsar mest på rena specialbyggen, där man till fullo kan utnyttja sin LEGO-princip med aluminiumprofiler och kan ta betalt för detta. Nu lutar det åt 3s, som kan erbjuda ett enaxlat släp med 1600 kg totalvikt (axel 1800 kg). Ganska likt gamla Löve, som jag var väldigt nöjd med. Får väl se var offerten hamnar. Jag lovar att ge en prisindikation, om någon mer här är intresserad av ett släparnas RR.


gärna en indikation. 3s -är- väl gamla/fd lööve?

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

hlb  
#580833 1800 kg totalvikt, ca 350 kg tomvikt , fritt hemkört till Småland. Under 50 +m.

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

hlb  
#580851 Då var ordern lagd, så kom nu inte och säg att det finns något bättre och billigare.

Avatar Fallback

Re: Heco släpvagn köpråd

Hema  
#580855
hlb skrev:Då var ordern lagd, så kom nu inte och säg att det finns något bättre och billigare.

Får denne individ smaka enepinnen då? :d
Grattis till köpet. 👍

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

halvproffs  
#580857 Du och två generationer till kommer att vara jättenöjda 👍

Avatar Fallback

Re: Heco släpvagn köpråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580901
Arvid0 skrev:pratade med några renskötare angående släpvagn (lite större boggievagn). och de var inte imponerade av aluminiumsläp då deras erfarenhet var att de mattades ut snabbare än plåt(!)vagnar. särskilt vid infästningar /bulthål. nu kör väl de förvisso på rätt dåliga inlandsvägar oftast men är det någon annan som har samma erfarenhet? kommer själv köpa en 2-2,5 tons boggievagn framöver så är intresserad.


Jag vet iaf att en "avlägset bekant" körde av sitt släp totalt efter att i flera år kört tunga lass med virke. Inte nödvändigtvis överklass men i närheten av maxlast iaf. (Ps.....ibland hatar jag stavningshjälpen) :roll:

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

hlb  
#580923 Min bror och jag har haft 3 st Lööve 1500 kg-släp genom tiderna och varit väldigt nöjda. Särskilt bror min körde mycket betongrör, brunnsringar m m. För honom var totalvikten mest en "bra att veta"-siffra. Dragbilen var en Cheva med duramaxdiesel. Så lite erfarenhet har man ju ändå. Mitt första al-släp var ett Fågelsta och det var där min aluminiumsvetsare grundlade sin förmögenhet.

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

Vedproducent  
#580934 Så klart att det blir bra. Är ju inga tyngder direkt med den totalvikten så det kommer ju hålla hur länge som helst. Förstår dock inte prislappen för ett sånt litet släp.

Avatar Fallback

Re: Heco släpvagn köpråd

Hema  
#592390 Hej. Har du hunnit bekanta dig med släpet ännu?

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

hlb  
#592405 Leverans om en timme. Skall fixa avlastning bara. Går nog med gripen, väger bara 350 kg. Nu måste jag iväg. Återkommer.

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

hlb  
#592411 Nu är den hemma och till full belåtenhet. Speciellt skruvtippen blir bra. Bara att köra upp med ATV inkl. vagn. Bra om man ska till skogen när det blir kallt. Oerhört lätt och lastar ändå en 1500 kg pall.
Återkommer med bilder och omdöme när jag kört lite på dåliga vägar med fullt lass.

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

hlb  
#592412 Här kommer bilderna. En med skruvtippen uppe.

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

hlb  
#592929 Nu har jag testat 3S släpet också. 15 mil på dåliga asfaltvägar (Markaryd-Hishult-Vallberga) tom och med över 1000 kg på en pall. Går lugnt och stadigt i varje fall upp till 110. Med last märker man bara på accelerationen att man har ett lastat släp efter. Bränsleförbrukningen ökade med ca 0.05 l/mil på min Volvo S60 D5 med tomt släp, lastat något mer. Går bra att köra på högsta växeln (6-an).
Väldigt nöjd. De här norrlandsgrabbarna vet hur man bygger släpvagnar.
Senast redigerad av hlb mån 28 okt 2019, 18:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Heco släpvagn köpråd

Blivande snickare  
#592938 0.05 liter per minut var väl ändå en rätt saftig ökning :D

Skämt å sido, kul att det fortfarande finns inhemsk (nåja för er iaf) industri som vet vad dom håller på med :-bd

Användarvisningsbild

Re: Heco släpvagn köpråd

hlb  
#592939 Folkskolan i Sverige håller inte samma klass som i Finland. Nu har jag korrigerat. Tack snickaren. Du kör väl kraftigare släp, som ökar förbrukningen lite mer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).