tor 08 aug 2019, 08:30#580614Du hittar en del av svaret om du bläddrar tillbaka en sida, precis före Fredriks rensnings-inlägg.
Fullskiktad skog tål stormar bättre än enskiktad skog. Barkborrar? Ingen aning. Vi har inte haft några angrepp av barkborrar på någon av försöksytorna.
vinterrojarn skrev:blir lite fundersam när jag ska ställa blädning emot trakthyggesbruket.
Varför skulle du göra det? Blädningsbruk förutsätter att du har fullskiktad granskog eller åtminstone granskog som kan bli det på 30-40 år. Om du inte har det är frågan irrelevant.
Om du har en stor fullskiktad skog så kan du göra ett val.
"Ska jag slutavverka en hundradel av arealen varje år eller ska jag bläda en tiondel? Vilket är bäst"
Den frågan finns det inget entydigt svar på. Det beror på dig och vad du tycker och hur du värderar olika saker.
I skogsbruket vill folk ofta ha enkla, tvärsäkra svar på frågor som inte har några sådana svar. Höggallring kontra låggallring. Plantering kontra naturlig föryngring. Tall kontra gran, eller björk. Gödsla inte gödsla. Gallra hårt eller svagt. Breda stickvägar från början kontra beståndsgående miniskördare. Osv. Ofta handlar det bara om vad man gillar eller ogillar, och hur man värderar olika saker. Leja in kontra göra själv. Snyggt eller fult.
Eller varför inte "lära sig själv så mycket som möjligt kontra lita på nån annan".