Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Räkne exempel.

192 inlägg 51519 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Fredrik Reuter  
#580603 Jepp, denna tråd är nu rensad.

Se nu till att:

- Respektera trådstartaren och ämnet
- Respektera även personer som inte har samma tycke och smak som dig själv
- Respektera dig själv genom att inte orera, det är som att pissa på sig, det värmer bara för stunden

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#580606 Lars

Vilka fördelar har blädningen?
Grovskog?
Kvalitet?

Vilka nackdelar kan jag förvänta mig att se i en blädad granskog nu i dagens klimat?
Och borrangrepp?

Finns det bättre skydd för t,ex stress sjukdomar i den blädade skogen?
Finns det något naturligt skydd emot borrar?

Ska inte ställa för många frågor, men blir lite fundersam när jag ska ställa blädning emot trakthyggesbruket.

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#580614 Du hittar en del av svaret om du bläddrar tillbaka en sida, precis före Fredriks rensnings-inlägg.

Fullskiktad skog tål stormar bättre än enskiktad skog. Barkborrar? Ingen aning. Vi har inte haft några angrepp av barkborrar på någon av försöksytorna.

vinterrojarn skrev:blir lite fundersam när jag ska ställa blädning emot trakthyggesbruket.


Varför skulle du göra det? Blädningsbruk förutsätter att du har fullskiktad granskog eller åtminstone granskog som kan bli det på 30-40 år. Om du inte har det är frågan irrelevant.

Om du har en stor fullskiktad skog så kan du göra ett val.
"Ska jag slutavverka en hundradel av arealen varje år eller ska jag bläda en tiondel? Vilket är bäst"

Den frågan finns det inget entydigt svar på. Det beror på dig och vad du tycker och hur du värderar olika saker.

I skogsbruket vill folk ofta ha enkla, tvärsäkra svar på frågor som inte har några sådana svar. Höggallring kontra låggallring. Plantering kontra naturlig föryngring. Tall kontra gran, eller björk. Gödsla inte gödsla. Gallra hårt eller svagt. Breda stickvägar från början kontra beståndsgående miniskördare. Osv. Ofta handlar det bara om vad man gillar eller ogillar, och hur man värderar olika saker. Leja in kontra göra själv. Snyggt eller fult.

Eller varför inte "lära sig själv så mycket som möjligt kontra lita på nån annan". :)

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#580617 Jag har blivit erbjuden att köpa ett skifte, men det är väldigt gammal gran, ca 110-130 år,det rör sig om ca 35 ha.

Men om inte skogsskötsel metoden hjälper mig att undvika t,ex borrar, eller stress sjuka på granen,.så tror jag nog att jag slutavverkar och planterar nytt.

Troligen så markberedder jag bara.

Men om jag hade fått hjälp med skogens problematik av skötsel metod så hade kanske blädning varit roligt att prova på.

Men.skogen ligger på en bergskant, och cirka 1,5km från väg så jag vill inte att det ska bli en massa ärenden fram och tillbaka dit.

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#580619 Är skogen fullskiktad?

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#580620 Skulle hellre vilja påstå att den är tvåskiktad.

En blandning av stora,riktigt stora träd och sedan nedåt på skalan, börjar komma lite underväxt på sina håll.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#580624 Säger det igen, om någon är minsta intresserad av blädning, försök åk till Siljansfors och titta på båda områdena där.
Tror ni blir överraskade på hur det ser ut.
Läs också om hur Lars blädning blev efter att han släppt upp volymen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#580625
vinterrojarn skrev:Skulle hellre vilja påstå att den är tvåskiktad.

Då har du en nästan omöjlig omställning framför dig. Det är snudd på det sämsta utgångsläge du kan ha eftersom omställning till fullskiktad tar 80-100 år och de gamla granarna måste ransoneras så de räcker hela den tiden.

Din skog går inte att bläda eftersom den inte är fullskiktad.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#580628 Då blir det slutavverkning. Jag har nästan gått i de tankarna ändå, för vi har stora problem med röta och folk som vill bevara skogarna genom tvång.

Jag ska höra av mig idag till säljaren och kanske göra affär.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#580640
Lars Lundqvist SLU skrev:
vinterrojarn skrev:Skulle hellre vilja påstå att den är tvåskiktad.

Då har du en nästan omöjlig omställning framför dig. Det är snudd på det sämsta utgångsläge du kan ha eftersom omställning till fullskiktad tar 80-100 år och de gamla granarna måste ransoneras så de räcker hela den tiden.

Din skog går inte att bläda eftersom den inte är fullskiktad.

Är väl en dum fråga, har ju också sån skog.
Om det tar 80- 100 år innan det är riktig blädnings skog, det tar väl lika lång tid innan nästa avverkning även om man hugger fall? Du menar att man tappar så.mycket på att ta lite då och då?
Eller hur ska man tänka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#580643 Omvandlingsfasen är dyr. Du tappar i tillväxt - halva tillväxten ungefär enligt simuleringar - och du får väldigt dyra avverkningar under omföringstiden eftersom du inte kan ta ut mer än tillväxten för att inte rasera beståndet. Så det blir små volymer utspritt i tid och rum under väldigt lång tid.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#580657 Ok borde bli ett tapp i klass med luckhuggnig som du beskrev, nytt bestånd på 15-40 år?
Kan man räkna med en tillväxt, liknande den du beskrivit vid blädning av dom stora träden?
Hur ska man hugga ett sånt bestånd om jag nu vill fortsätta med blädning, även där?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#580658 Nej, blanda inte ihop luckhuggning (= föryngringsmetod i trakthyggesbruk, precis som fröträdsställning) och blädningsbruk. Dom har inga likheter eller beröringspunkter, lika lite som fröträd eller kalhuggning är blädningsbruk.

Blädning handlar inte om vilka träd du tar ut, utan hur skogen ser ut efteråt, direkt efter din gallring. Du kan inte "fortsätta" med blädning i ett bestånd som inte är fullskiktat från början.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#580663 Utrycker mig dåligt, jag menar ett tapp i tillväxten lika stort som om jag skulle göra luckor, och hålla på i 15-40 år som du sa i tråden luckhuggning?
Jag menar efter att jag gjort mitt försök i den fullskiktade skogen, om ja då skulle försöka få över den skogen som är tvåskiktad till blädning, hur gör jag då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#580666 Omföringen tar i princip lika lång tid som det tar för dagens plantor och småträd att bli lika stora som de minsta av de stora träden.
Därför är det bättre att börja vid första gallring än att börja i ett gammalt slutavverkningsbestånd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).