DanK skrev:Härligt inkörda dina kilar är...
DanK skrev:Härligt inkörda dina kilar är...
anersimyra skrev:Tyvärr har jag en tendens att ” köra in dem ” det första jag gör.. men nu har jag inrett verkstadsholken med snickarbänk, industridammsugare och bandslip och ska slipa om alla ” inkörda ” kilar jag har liggande på lager..DanK skrev:Härligt inkörda dina kilar är...
JensSkoog skrev:anersimyra skrev:Tyvärr har jag en tendens att ” köra in dem ” det första jag gör.. men nu har jag inrett verkstadsholken med snickarbänk, industridammsugare och bandslip och ska slipa om alla ” inkörda ” kilar jag har liggande på lager..DanK skrev:Härligt inkörda dina kilar är...
Köra in dom ... är det det som kallas "ordkosmetik"
Från nu av kommer jag aldrig till att komma borti kilar
med sågen - jag bara körer in dom
guhra skrev:knåpade ihop ett kilhölster, american style. 🙃
JensSkoog skrev:
När du skriver "knåpade ihop", betyr det att du själv har
gjort det från botten av med nål och tråd?
Ent skrev:En liten fundering. Är det allmänt vedertaget att man bär med sig fil, universalverktyg och vattenflaskor mm i bältet? Vikten på verktyg och fil är ju försumbar, tänker mer på att om något kan haka fast och/eller tappas bort, så är det just det som brukar hända.
Jag har själv just utökat med Hva gamla kilfodral och en hammarhank för lillsläggan, men fasen vet om jag inte mest kommer att få gå och snegla neråt bältet så att inget hoppat ur
Om man tvärt måste meka eller fila har man väl sällan långt till dunken och ryggan eller kanske hjuling, skoter, traktor osv?
Nu är jag bara en årsvedshuggare med lågt tempo och viss betänketid för varje utgallrat träd. Jag hinner gå till hjulingen eller ryggan och hämta brytjärn, kilar, slägga osv vid behov. Ni som är mer eller mindre proffs eller mer drivna amatörhuggare har förstås andra krav på effektivitet.
Zixten skrev:
Så jag funderar på att göra som en som var med på motorsågskursen jag gick, han hade en tygkasse med kilar och slägga i, när trädet var fällt la han kassen på stubben, eller kastade över den till nästa träd.