Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 211936 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

anersimyra  
#579715
DanK skrev:Härligt inkörda dina kilar är...
Tyvärr har jag en tendens att ” köra in dem ” det första jag gör.. :d men nu har jag inrett verkstadsholken med snickarbänk, industridammsugare och bandslip och ska slipa om alla ” inkörda ” kilar jag har liggande på lager.. :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

JensSkoog  
#579724
anersimyra skrev:
DanK skrev:Härligt inkörda dina kilar är...
Tyvärr har jag en tendens att ” köra in dem ” det första jag gör.. :d men nu har jag inrett verkstadsholken med snickarbänk, industridammsugare och bandslip och ska slipa om alla ” inkörda ” kilar jag har liggande på lager.. :-bd

Köra in dom ... är det det som kallas "ordkosmetik" :d
Från nu av kommer jag aldrig till att komma borti kilar
med sågen - jag bara körer in dom :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Palakangas  
#579725
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:
DanK skrev:Härligt inkörda dina kilar är...
Tyvärr har jag en tendens att ” köra in dem ” det första jag gör.. :d men nu har jag inrett verkstadsholken med snickarbänk, industridammsugare och bandslip och ska slipa om alla ” inkörda ” kilar jag har liggande på lager.. :-bd

Köra in dom ... är det det som kallas "ordkosmetik" :d
Från nu av kommer jag aldrig till att komma borti kilar
med sågen - jag bara körer in dom :lol: :lol:

Jag är en glad amatör så fällkilar gör jag av spillbitar från glidplast. Sågar i bandsåg på frihand så blir de lite ojämna . Duger åt mig och är kostnadsfritt.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

guhra  
#579813 knåpade ihop ett kilhölster, american style. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

anersimyra  
#579816
guhra skrev:knåpade ihop ett kilhölster, american style. 🙃

Jäklar vilket fint arbete.. :-bd några sådana får du gärna ” knåpa samman ” och sälja till mig..🤑🤑🤑👍😃

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

JensSkoog  
#579817
guhra skrev:knåpade ihop ett kilhölster, american style. 🙃

Snyggt, @guhra :-bd

När du skriver "knåpade ihop", betyr det att du själv har
gjort det från botten av med nål och tråd?

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Avslutat-02  
#579829
guhra skrev:knåpade ihop ett kilhölster, american style. 🙃

Skulle du tillverka ett huggarbälte med dessa så vete tusan om jag skulle våga använda det, för det skulle bli så väldigt fint.

Underbart vackert. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

JoTh  
#579831 Vilket enastående stiligt hantverk. :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Hema  
#579840
guhra skrev:knåpade ihop ett kilhölster, american style. 🙃

Med den där kilhållaren, så framstår mina grejer som rena amatörprylar. Mycket fint arbete. 👍 :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ent  
#579866 En liten fundering. Är det allmänt vedertaget att man bär med sig fil, universalverktyg och vattenflaskor mm i bältet? Vikten på verktyg och fil är ju försumbar, tänker mer på att om något kan haka fast och/eller tappas bort, så är det just det som brukar hända.

Jag har själv just utökat med Hva gamla kilfodral och en hammarhank för lillsläggan, men fasen vet om jag inte mest kommer att få gå och snegla neråt bältet så att inget hoppat ur :???: :-o :surp: :((

Om man tvärt måste meka eller fila har man väl sällan långt till dunken och ryggan eller kanske hjuling, skoter, traktor osv?

Nu är jag bara en årsvedshuggare med lågt tempo och viss betänketid för varje utgallrat träd. Jag hinner gå till hjulingen eller ryggan och hämta brytjärn, kilar, slägga osv vid behov. Ni som är mer eller mindre proffs eller mer drivna amatörhuggare har förstås andra krav på effektivitet.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Avslutat-02  
#579870 Nja inte vill jag ha mer än jag behöver i bältet.

Sax, krok, måttband, kilar och slägga det räcker.

Allt annat stannar i ryggsäcken.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

guhra  
#579874 Tack alla för de snälla orden, tog mig runt 6 timmar men jag har semester så vad sjutton...

JensSkoog skrev:
När du skriver "knåpade ihop", betyr det att du själv har
gjort det från botten av med nål och tråd?


Ja visst jag har skurit till och färgat och sytt osv, det är ganska kul men mest resultatet som är givande.

knpåade ihop ett skydd till min Hultsbruk arvika när jag ändå hade grejerna framme :geek:
Lite tung att ha i bältet dock!
stämpeln har jag gjort av farsans gamla gjutform för manschettknappar.
Senast redigerad av guhra sön 04 aug 2019, 10:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

anersimyra  
#579875
Ent skrev:En liten fundering. Är det allmänt vedertaget att man bär med sig fil, universalverktyg och vattenflaskor mm i bältet? Vikten på verktyg och fil är ju försumbar, tänker mer på att om något kan haka fast och/eller tappas bort, så är det just det som brukar hända.

Jag har själv just utökat med Hva gamla kilfodral och en hammarhank för lillsläggan, men fasen vet om jag inte mest kommer att få gå och snegla neråt bältet så att inget hoppat ur :???: :-o :surp: :((

Om man tvärt måste meka eller fila har man väl sällan långt till dunken och ryggan eller kanske hjuling, skoter, traktor osv?

Nu är jag bara en årsvedshuggare med lågt tempo och viss betänketid för varje utgallrat träd. Jag hinner gå till hjulingen eller ryggan och hämta brytjärn, kilar, slägga osv vid behov. Ni som är mer eller mindre proffs eller mer drivna amatörhuggare har förstås andra krav på effektivitet.

Kombinyckeln är alltid bra att bära på sig för att kunna spänna eller återmontera kedjan vid behov, men vatten, bränsle och fil blir kvar i depån.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579876 Jag försöker också hålla det till så lite som möjligt i bältet, har alltid traktor / ATV i närheten där dunk och verktyg finns.
Fäller jag så jag behöver kilar brukar jag ha med mig ett gäng i bältet och slagbrytjärn, oftast blir dom kvar vid stubben när jag fällt så får jag gå dit och hämta när nästa träd skall ner, tycker att främst slagbrytjärnet är i vägen och är onödigt tungt att bära på

Så jag funderar på att göra som en som var med på motorsågskursen jag gick, han hade en tygkasse med kilar och slägga i, när trädet var fällt la han kassen på stubben, eller kastade över den till nästa träd.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

guhra  
#579881
Zixten skrev:
Så jag funderar på att göra som en som var med på motorsågskursen jag gick, han hade en tygkasse med kilar och slägga i, när trädet var fällt la han kassen på stubben, eller kastade över den till nästa träd.


Ibland är den enklaste lösningen den bästa! :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).