Trädslag
Öka lövanvändningen - bygg med asp!
fre 02 aug 2019, 16:44#579572Kanske någon mer än jag som varit till Ponsse lodge? Dom har en riktigt fin bastu timrad i asp.
fre 02 aug 2019, 18:44#579599
Kilsåga?
JensSkoog skrev:Menar jag läst nånstans att om man ska ha takspån av asp så måste man kilsåga den.
Kilsåga?
fre 02 aug 2019, 20:12#579624Kilsåga - såga stocken på mitten och senn sågar man i fyrdelar - åttadelar - sextonsdelar .....alla emot mitten av trädet. Brädorna blir som kilar, så man får jobba efterpå för att göra dom jamtjocka. Det var så man gjorde när man handklyvde stockar i riktigt gammla dar. Senn yxade man dom till. Brädorna blir mycket stabila.
Jack of all trades, master of none!
fre 02 aug 2019, 20:24#579626här hyvlade dom asp i spånhyvel. de som klövs fram kallades bl a för kyrkspån vanligast här som jag hört för kyrkspån är främst furu som sedan tjärades.
JensSkoog skrev:Menar jag läst nånstans att om man ska ha takspån av asp så måste man kilsåga den.
lör 25 apr 2020, 19:45#640279Alternativ användning av asp
Robust bord som inte väger så mycket
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Robust bord som inte väger så mycket
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tis 05 jan 2021, 10:01#691989Min lärare i timring sa att han timrat ett hus i asp (för något museum nere i Västsverige vill jag minnas) och att det skulle göras medan aspen var färskt och lättarbetat, för sedan blev den hård.
Husqvarna 350, Granbergs Alaska Mill och några hektar i Ådalen.
tis 05 jan 2021, 18:31#692079
Där jag hugger grov björk finns det även många gamla grova aspar. Fick en ide om att timra typ ett Attefallshus av asparna.
Mellan 40till 50cm i rotskäret och spikraka.
Jag får se hur det blir men kittlande är det att träna Orsaknuten igen efter många års uppehåll.
Anders_A skrev:Min lärare i timring sa att han timrat ett hus i asp (för något museum nere i Västsverige vill jag minnas) och att det skulle göras medan aspen var färskt och lättarbetat, för sedan blev den hård.
Där jag hugger grov björk finns det även många gamla grova aspar. Fick en ide om att timra typ ett Attefallshus av asparna.
Jag får se hur det blir men kittlande är det att träna Orsaknuten igen efter många års uppehåll.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tis 05 jan 2021, 20:11#692113
Googlade på orsaknut och det ser ut att vara samma som jag kallar siljansknut. En knut som jag har varit med om att timra och då med enkelhak. Har en hög 5 tum som ligger och väntar på att växa så jag kan börja.
halvproffs skrev:Anders_A skrev:Min lärare i timring sa att han timrat ett hus i asp (för något museum nere i Västsverige vill jag minnas) och att det skulle göras medan aspen var färskt och lättarbetat, för sedan blev den hård.
Googlade på orsaknut och det ser ut att vara samma som jag kallar siljansknut. En knut som jag har varit med om att timra och då med enkelhak. Har en hög 5 tum som ligger och väntar på att växa så jag kan börja.
Essentially, all models are wrong, but some are useful. (George E P Box, 1979)

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).